Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Expandera RAID5 konfig

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fattar dåligt - korta fingrar ?

Jag har ett externt RAID kabinett som för dagen är befolkat med 3 x 2 TB = 4 TB i RAID5. Jag behöver öka utrymmet bortom de uppenbara extra 4TB som medges av två extra 2TB diskar. Jag skulle vilja byta till 3TB diskar för att få plats med ett antal stora databaser och videoprojekt.

Hur gör jag rent praktiskt för att byta storlek på diskarna - känns lite galet att köpa ett kabinett till för att säkerhetskopiera mitt nuvarande.

Senast redigerat 2012-02-03 23:09
  • Medlem
  • 2012-02-03 22:06

Vad är det för NAS? Jag känner bara till Drobo där man kan skruva i större diskar vart efter och den bygger om RAIDen själv.

NAS? Externt RAID kabinett anslutet via FW800.

Vad är det för RAID-kabinett? Vissa är smarta nog att kunna expandera en RAID själva men inte alla.

Jag tror du kommer behöva flytta dina data till en 3:e plats medan du uppgraderar din befintliga RAID-5 från 2TB till 3TB diskar... jobbigt...

Det är ett SSI SI-1359RUSI3 - WEBHALLEN.com - SSI SI-1359RUSI3 Externt RAID-kabinett 5x3.5" SATA

Tillverkarens hemsida ger inte någon ledning - bara "It can auto rebuild when HDD damaged under RAID mode:1/10,3,5 to avoid data from loss." Jag skulle väldigt gärna vilja tolka det som att den klarar av att expandera ett HDD-set utan problem, men jag är rädd att det bara betyder att den automatiskt klarar av att ersätta en skadad HDD med en ny av samma storlek.

Jag tror inte den kommer fixa att expandera en RAID-5 tyvärr. Jobbigt läge.

Kanske ska vi hitta på något så jag köper dina gamla 2TB diskar?

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-01-14 10:47

Hej!

Fick du reda på om det gick att lägga till diskar i din befintliga Raid 5-konfigurtion?

Tack

Det blev Sheriffens lösning - hårdkopiera - byta diskar - hårdkopiera tillbaka

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-01-17 15:13

Jag har nu konstaterat att det INTE går att utöka RAID5 på SI-1359.
Man måste ställa dipparna till clear raid, hålla in SET och starta. Sedan sätta in de nya diskarna och ställa switcharna till RAID5, hålla inne SET och starta upp chassit.
Då kommer daqtorn att vilja formattera diskarna.

Detta bekräftas även av SSI.

Kan vara bra att veta om någon har samma fråga

1
Bevaka tråden