Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fördelar med en hemmaserver? (Lion Server)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Nu kör jag Lion på alla maskinerna hemma å jag går i tankarna att uppgradera Mac Minin hemma till Lion Server ... som ändå alltid står igång (agerar idag VPN server via 3:e parts program)

min fråga är .. Vilka fördelar får jag med en hemma server ... skulle uppskata all feedback jag kan få på detta å få perspektiv som jag kanske inte tänkt på (fördelar jag inte visste om osv osv) ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-03 08:45

Du kan administrera dina macar central från servern.
Du kan sätta upp VPN via Apples serververktyg istället för tredjepart.
Du kan slänga upp den som mailserver. (fast jag själv föredrar exchange)
Central TimeMachine för macarna.

Finns många fördelar men frågan är om man behöver det.

Tack för intressanta svar ...

- Du kan administrera dina macar central från servern.
-> Då innebär det att jag måste låta OS X Lion Server agera DHCP/router ?? men i så fall förlorar jag Gästnetverk från Airport Extremen eftersom den måste sättas i brygga när servern agerar DHCP ??..

-Du kan sätta upp VPN via Apples serververktyg istället för tredjepart.
-> det är ju alltid trevligt

-Du kan slänga upp den som mailserver. (fast jag själv föredrar exchange)
-> använder iCloud mail så nog inte intressant

-Central TimeMachine för macarna.
-> Airport Extreme med extern hårddisk kör jag idag ... får man några fler fördelar att låta Servern agera Time Machine ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-03 10:33
Ursprungligen av gotfredsen:

Tack för intressanta svar ...

- Du kan administrera dina macar central från servern.
-> Då innebär det att jag måste låta OS X Lion Server agera DHCP/router ?? men i så fall förlorar jag Gästnetverk från Airport Extremen eftersom den måste sättas i brygga när servern agerar DHCP ??..

en lion server måste inte agera DHCP-server.
Däremot föredrar jag själv att alltid sätta DHCP på servern men så är jag van vid hur man bygger upp infrastrukturen med windows-servrar. Och kör man DHCP på en server så bokstavligen suger Airport-routrar... sålde min när jag slängde upp en MS Small Business 2011 där hemma.

  • Medlem
  • 2012-02-03 14:06
Ursprungligen av gotfredsen:

-> Då innebär det att jag måste låta OS X Lion Server agera DHCP/router ?? men i så fall förlorar jag Gästnetverk från Airport Extremen eftersom den måste sättas i brygga när servern agerar DHCP ??..

Som sagt, du måste inte låta servern agera DHCP/Router.
Jag bytte just från att ha servern som DHCP till att låta en Airport Extreme vara router och DHCP, och det funkar utmärkt.
Dessutom finns det fler saker man kan vilja administrera m.h.a. en Mac Server, som t.ex. hemmapp på nätverket osv.

Ursprungligen av gotfredsen:

-> Airport Extreme med extern hårddisk kör jag idag ... får man några fler fördelar att låta Servern agera Time Machine ...

Om du är rädd om dina backupper så kan du backa upp mot en RAIDad/speglad disk med en server. Om (läs: när) hårddisken på din AE brakar ihop ryker alla dina backupper med den.

Jag hittade en ny grej jag inte visste om ... helt klar intressant RADIUS

OS X Lion Server Help: About RADIUS in Lion Server

Den här (nya) artikeln tycker jag försöker besvara just din fråga:

Is Lion Server suitable for home use? Ars investigates

Jag själv körde Snow Leopard Server när den såldes bundlad med Mini, mest för skojs skull. Jag var inte så jättenöjd, så det slutade med
att jag lånade ut den Macen till en nyfiken kompis - för att se om det var något som passade honom.

Jag kör numera en 10.7.3 server hemma, och är nöjd!.
Provade 10.7.0 och 10.7.1 och gillade inte vad jag såg.

Vad använder jag då servern till?
Open Directory-maskin som alla datorer (3 loggar in emot).
Synkade hemmamappar mot servern (mobility).
Intern DNS
Software Update-server
NTP-server (eftersom Apples egna suger)
Webb-server
Profile Manager för iOS enheter.
Delad kalender (OS X och iOS)
Delad Addressbok (OS X och iOS)

Den springar på en Mac Pro med speglade diskar (mjukvaru, det får räcka för hemmabruk) för både system och lagring.

Tror det var allt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 16:52

Är mailservern bättre på Lion? Det har ju varit en del problem med Apples mailserverlösning tidigare....

Jag har ingen aning orkar inte hosta min egen mail hemma, fatta vilken "skitstorm" det skulle bli om den var nere?
Jag har aldrig kört mail-server lokalt, det är oftast en så pass viktigt funktion att den ska skötas av de som gör det bättre än mig.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag har ingen aning orkar inte hosta min egen mail hemma, fatta vilken "skitstorm" det skulle bli om den var nere?
Jag har aldrig kört mail-server lokalt, det är oftast en så pass viktigt funktion att den ska skötas av de som gör det bättre än mig.

Typ Loopia eller något annat företag med lika avancerad kompetens i huset?

Min huvudsakliga anledning till att Minin hemma är server - förutom att den hostar iTunes-biblioteket som ATV'n lirar - är att jag alltid kommer åt min NAS-disk varsomhelst på klotet (om Internet finns). Min 4 TB NAS-disk är bl.a. backup så där ligger allt av vikt. Minin drar förhållandevis lite ström så den är som gjord för att vara enkel server. Jag når allt via web, webDAV och FTP (används sällan).
TVn är dess skärm när lilltösen vill lira spel - annars hanterar jag den via Remote Desktop från iMacen hemma eller från jobbet och det är sällan - den bara går och går och man liksom glömmer dess existens :-). Så ska de va.
Allt är också tillgängligt från min iphone också så klart, men eftersom det mest handlar om gigantiska mediafiler för min del så iphonen bara ett innehållakollverktyg i detta fall. En gång sände jag dock en fet videofil vidare till USA med genom att styra servern med iphonen och appen iTeleport :-D. Det var plottrigt men det gick och det var nödvändigt.

Senast redigerat 2012-03-01 16:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Min huvudsakliga anledning till att Minin hemma är server - förutom att den hostar iTunes-biblioteket som ATV'n lirar - är att jag alltid kommer åt min NAS-disk varsomhelst på klotet (om Internet finns). Min 4 TB NAS-disk är bl.a. backup så där ligger allt av vikt. Minin drar förhållandevis lite ström så den är som gjord för att vara enkel server. Jag når allt via web, webDAV och FTP (används sällan).

Har du satt den bakom någon särskild brandvägg eller exponerar du den direkt mot internet (med interna brandväggen). Jag är lite nojig för att lägga ut disk mot nätet, men det kanske inte är någon större fara?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-01 23:24

Jag har två Macar direkt på Nätet utan något emellan. Men visst skulle en brandvägg inte sitta i vägen...

1
Bevaka tråden