Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta filsystem utan att förlora innehållet på disken?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-01 11:21

Jag har tabbat mig - har lagt över massor av timmar - och mycket arbete - på att digitalisera mina många filmer från beta. Men jag var lite ringrostig och glömde det där med FAT32 d v s att man inte kan ha det om man ska flytta stora filer (över 4GB)
Min hårddisk har nu 625 GB film som jag givetvis inte vill förlora. Hur kan jag göra. Måste jag köpa en ny hårddisk och kopiera alltsammans eller kan jag ta bort FAT32 utan att materialet försvinner. Hårddisken (freecom) är på 1,8 TB - om det nu har någon betydelse i praktiken. Vill naturligtvis inte köpa en ny extra hårddisk om jag kan slippa.

Finns program som kan konvertera ett filsystem utan att röra filer. Men det finns alltid risker.
Bästa alternativet är som du insett kopiera över till annan disk och sedan formatera.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-02-01 19:04

Om du har en windowsdator (XP/2003/7/2008) kan du göra följande:
convert drive letter: /fs:ntfs

Detta ger dig en disk med NTFS som filsystem, och utan problem med filstorlekar..
Jag har gjort detta ett antal gånger utan problem.

Om jag inte minns fel är det en del av installationen av bland andra Windows XP, först laddas allt på FAT32
och i senare steg konverteras filsystemet till NTFS.

Ursprungligen av mattiL:

Om du har en windowsdator (XP/2003/7/2008) kan du göra följande:
convert drive letter: /fs:ntfs

Detta ger dig en disk med NTFS som filsystem, och utan problem med filstorlekar..
Jag har gjort detta ett antal gånger utan problem.

Om jag inte minns fel är det en del av installationen av bland andra Windows XP, först laddas allt på FAT32
och i senare steg konverteras filsystemet till NTFS.

Men då behöver han extra verktyg för att skriva till NTFS i OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-01 21:29

Detta arkiv, som du lagt mycket arbete på, har du tänkt att ha backup på det? För hårddisken KOMMER att gå sönder någon dag.

En backup innebär att du lagrar ditt data på två separata ställen. Då behöver du en hårddisk till. Och då kan du enkelt formatera den nya med ett vettigt filsystem och föra över ditt arkiv. Efter kontroll av att kopieringen gick bra formaterar du om ursprungsdisken och använder den som backup-disk.

Då slipper du köra obskyra program och vara rädd för att ditt data går förlorat på kuppen. Hårddiskar är billiga.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-01 23:23

NTFS? Kör han OS X formaterar han givetvis i HFS+. Köpa ny HD för backup bör han ju göra i vilket fall som helst om han inte vill spela rysk roulette med allt arbete han lagt ner. Gör som pesc säger så slipper du lipa sedan när allt skiter sig.

1
Bevaka tråden