Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ang minnesanvändning i ibook

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

uppgraderade minnet min ibook800 combo igår till 380 nåt... får räcka för en wordanvändare. Kunde inte motivera prisskillnaden upp till 600 i minne.

funderar bara på hur minneshanteringen ssköts... står att jag har mellan 80 och 130 minne ledigt beroende på vad jag gör.. även när jag direkt startat datorn

sväljer osx verkligen 250 minne direkt och hur funkade det förut när jag hade 128 mb minne

fattar ingenting

om jag köpt 512 extra minne så hade jag väl förmodligen fortfarande haft 130 i ledigt minne... resten hade vväl osx ätit uupp

Minneshanteringen i OS X är _helt_ annorlunda från OS 9, som du verkar vara van vid. Systemet hanterar självt all minneshantering och optimerar minnesanvändningen genom att försöka låta så många processer som möjligt ligga i det fysiska minnet men lägga ut sovande processer i det virtuella minnet ifall de aktiva processerna behöver deras minnesutrymme. Du behöver alltså inte bry dig om minneshanteringen, utan allt är självgående.

  • Medlem
  • 2003-06-26 15:10

För att förtydliga ytterligare -det är bara positivt att datorn använder allt tillgängligt minne.

Att ha en massa ledigt minne jämt gör ju ingen nytta, förutom när du drar igång något som kräver väldigt mycket minne. När det sker kommer datorn kanske gå lite långsammare, men överlag är ledigt minne inget att sträva efter. Som sagt var det annorlunda i OS 9, där ett program tog en bit av minnet i anspråk utan att släppa det.

1
Bevaka tråden