Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluta till nätverksenhet?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som ny MAC användar brukade jag i Window ansluta Nätverksenhet från nätverket typ \\SBServer\etc hur gör man detta i Mac OS X så att man har denna som enhet i Finder att bläddra i?

Tryck Kringla+K i finder och skriv in adressen, smb://smbserver

Tack funkar galant.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-23 10:22

Följdfråga: går det att lägga till en genväg på t.ex. skrivbordet till utdelade kataloger på en nätverksserver?

Ja, det går. Skapar du ett alias till mappen och sedan öppnar den ansluter du automatiskt igen om du inte redan är det.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-23 15:49

Hmmm, kan bara skapa alias till kataloger i sharen, inte till själva sharen. Skall det vara så?

jag stjäl denna tråd då den dels är gammal och jag bara en liten följdfråga på detta ämne..

när man skapat ett alias till en mapp på en delad nätverksenhet (i mitt fall min server och en mapp som heter musik) som jag lagt under musik-mappen på min mac, så ansluts den inte automatiskt när jag startar macen, utan den ansluter först när jag öppnar mappen i finder.

detta finner jag väldigt jobbigt då jag t.ex lagt till mycket musik i spotify och det går inte att spela låtarna förrän jag öppnat mappen och den anslutit..

så finns det något sätt att få den (och alla andra alias-mappar) att ansluta automatiskt när man startar macen så man slipper gå in i alla mappar manuelt för att ansluta..?

Ursprungligen av tqila:

jag stjäl denna tråd då den dels är gammal och jag bara en liten följdfråga på detta ämne..

när man skapat ett alias till en mapp på en delad nätverksenhet (i mitt fall min server och en mapp som heter musik) som jag lagt under musik-mappen på min mac, så ansluts den inte automatiskt när jag startar macen, utan den ansluter först när jag öppnar mappen i finder.

detta finner jag väldigt jobbigt då jag t.ex lagt till mycket musik i spotify och det går inte att spela låtarna förrän jag öppnat mappen och den anslutit..

så finns det något sätt att få den (och alla andra alias-mappar) att ansluta automatiskt när man startar macen så man slipper gå in i alla mappar manuelt för att ansluta..?

Kanske med hjälp av Apple Script?

Opening a folder in finder via applescript - The macosxhints Forums

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-01 21:20

Du har alltså tre olika scenarior: systemstart, inloggning samt access. Det finns möjlighet att lägga in egenutvecklade script vid dessa till i StartupItems respektive LoginItems. Läs mer om detta i Apples dokumentation.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-02 11:57

Funkar det inte att dra aliaset till Login Items under Kontoinställningar i Systeminställningar? Så gör jag för min utdelade Airportdisk...

Ursprungligen av kenjon:

Funkar det inte att dra aliaset till Login Items under Kontoinställningar i Systeminställningar? Så gör jag för min utdelade Airportdisk...

och exakt var hittar men detta? (dels har jag os x på svenska så heter ju förmodligen inte loginitems, och sen är jag rykande färsk)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-02 12:24

Det störiga är att denna uppmappning dras upp i Finder varje gång datorn startas om. Nu är det visserligen inte så ofta men dock...

Ursprungligen av zinned:

Det störiga är att denna uppmappning dras upp i Finder varje gång datorn startas om. Nu är det visserligen inte så ofta men dock...

hur menar du? om jag drar det till loginitems? eller vad är det som dras upp i finder vid omstart?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-04 00:08
Ursprungligen av tqila:

hur menar du? om jag drar det till loginitems? eller vad är det som dras upp i finder vid omstart?

Den aktuella disken. Att ett Finder-fönster alltid öppnas och visar dess innehåll vid uppstart av datorn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-04 11:16

@tqila: Om du under Äpplet öppnar Systeminställningar, sedan klickar på Användare och grupper, klickar på ditt användarnamn i vänsterspalten (om du har fler än en användare, sedan fliken Startobjekt. Då ser du en lista på vad som ska startas upp när du loggar in.
Om du då har mountat en nätverksutdelad disk, kan du dra den diskikonen till listan, då försöker datorn mounta den så fort du loggar in.
Det finns trdjepartsprogram som funkar kalas också, men de kostar några kronor. Kommer inte ihåg vilka, men det finns trådar här, så sök på 99.se mha Google, om inte ovanstående funkar för dej.

1
Bevaka tråden