Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg dator, kernel task?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en imac 21,5 tum inköpt i okt, med Mac os X 10.7.2. Upplever att den alltsom oftast blir tvärt seg och allt haka upp sej. Upptäckte Kernel task på 74 trådar, stängde ner alla program och startade om och jag har samma kernel task fortfarande. Är det den som gör att allt blir segt? Visserligen kör jag många program samtidigt men jag märker en markant skillnad att hastigheten går ner märkbart då och då. I går startade jag iphoto och då fastnade alla andra program fullständigt - ska inte iphoto vara optimalt för mac os??

Vad kan jag titta efter och vad gör jag för att slippa att jag ibland sitter och inte kan göra nånting alls?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-01 08:54

Hur mycket RAM har du i den idag? Om du öppnar Aktivitetshanteraren, hur stor är din swap-fil (eller heter den kanske "växelfil"?)

Jag har 4 Gb minne, och växelfilen är just nu på 3,67 Gb. Men jus nu funkar det hyfsat. Igår när det var mindre bra var växelfilen på 682,9 Mb - jag försöker bifoga en skärmdump....

Köp mer minne!

Om du har många program igång samtidigt så är nog 4 GB i minsta laget idag.

Du har ju 2 lediga minnesplatser i datorn. Den har 4 platser, och idag sitter där 2x2 GB. Det handlar bara om några hundralappar att köpa ytterligare 2x2 GB (så att du får totalt 8 GB), eller 2x4GB (då får du totalt 12 GB).

PS. Tänk gärna på enheterna när du skriver. Gb (gigabit) är inte samma sak som GB (gigabyte).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-01 13:28

För mig käkar Safari sjukt mycket minne efter ett tag. Om min dator känns seg är det ofta för att Safari lägger beslag på minst 2 GB av mina 6GB minne. Kommer jag ihåg att stänga ner det en gång dagligen brukar det vara bättre.

Safari har jag lagt ner för det gick inte att använda. Kör istället Google Chrome men även där är det nåt som äter minne ibland. Har glömt vad det heter som dyker upp i aktivitetshanteraren ibland men nåt är det.....

Japp, nu har jag beställt 4*4 GB. Hoppas det blir bättre sen.... Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2016-11-06 13:14

Blev det bättre?

Ursprungligen av Greta723:

Japp, nu har jag beställt 4*4 GB. Hoppas det blir bättre sen.... Tack för hjälpen!

lite gammal tråd men nyfiken på hur det blev. Markant förbättring?

Hemskt bra fråga. Jag minns inte. Faktum är, när jag tänker efter, att den kraschade 2014, tror att hårddisken kraschade först. Bytte den och sen kraschade den igen, kan ha varit moderkortet då. Så jag vet inte, den blev nog snabbare när jag uppgraderade men det kan ju har varit något annat som var galet som orsakade krascherna.

1
Bevaka tråden