Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bashskript för att lägga till skrivare samt tillval

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Sharpskrivare som jag vill kunna installera på ett antal klienter med en enda paketfil.
Jag har byggt paketet och skapat ett skript för att lägga till skrivaren och detta fungerar utan problem men
jag vill även kunna skripta de skrivarspecifika inställningarna såsom antal fack, stöd för duplex mm.
Började med att köra tail på cupsloggen för att se vad/vilka filer som ändras när man gör en ändring och googlade
sedan på Cups-Add-Modify-Printer som var den gemensamma nämnaren när en inställning modifierades men hittade inget som hjälpte mig.

Finns det någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig?
Tack på förhand!

... Ett alternativ till att skripta är ju att i paketet lägga till en plist (antar att det är där dessa inställningar sparas)
och frågan är ju då vilken...
Jag har kollat com.apple.print.add.plist, com.apple.print.PrintingPrefs.plist samt plisterna i skrivarens paket men det verkar inte vara där som det sparas - någon som vet?

Varje installerad skrivare ligger som en .app i ~/Library/Printers. Och ja, inställningarna för motsvarande skrivare ligger som plist-filer i ~/Library/Preferences.

Ett exempel på inställningsfil hos mig är "com.apple.print.custompresets.forprinter._172_16_100_99" där siffrorna är ip-adressen till skrivaren (i detta fall en LPD-skrivare, kanske ser annorlunda ut med en bonjourskrivare etc.)

Jag kör senaste Snow Leopard.

Tack för svar, jag hittade custompresets-plisten för skrivaren i går men just inställningar såsom antal kasetter, fack osv verkar inte lagras i den inställningsfilen.
Dels har jag testat att utföra ändringar och sedan undersökt om filen har ett uppdaterat senaste ändringsdatum (Ej förändrat) och även att jag via ARD skjutit ut min custompresets-plist till en testklient och startat om klienten men utan förändring.
Skrivaren är i mitt fall också en lpd-skrivare och anledningen att jag inte hittade custom presets i första läget var att sharp-plists inte börjar med com.apple.x.x.x utan jp.sharp.x.x.x men som jag skriver ovan verkar detta alltså vara föga till hjälp.

Ok, plist-filen verkar alltså bara lagra senaste utskriftsinställningarna, alltså de man valde vid senaste utskrift, för att kunna ha dessa förinställda nästa gång. Själva skrivarinställningarna ställs in via systeminställningspanelen lagras uppenbarligen någon annanstans. Kolla i etc/cups. Det finns också en fil .cups i användarmappen.

Kanske detta script kan ge någon ledtråd.

Eureka!
Tack som fan Sundbom.
Filen där dessa ändringar görs hittar man i etc/cups/skrivaren.ppd.
Jag gjorde en ändring i min klient och såg att denna var den enda fil som hade ett uppdaterat ändringsdatum, kastade mig över en testklient som jag kopplade upp och via ARD kopierade jag över filen - vips så har jag rätt inställningar gällande fack mm

Okej, tack! Ska undersöka vidare

1
Bevaka tråden