Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan vi vänta oss från Apple under 2012?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skrivit det tidigare - när det kommer en ny MacBook Pro är jag först att klicka på "köp" knappen

Ursprungligen av Björnström:

Jag har skrivit det tidigare - när det kommer en ny MacBook Pro är jag först att klicka på "köp" knappen

o när du klickar på knappen går en signal till fabriken om att påbörja bygget av nästa version

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-26 13:20

Jag tror du är bra ute med det mesta. Tror även att det kommer att gå att få nya MBP utan DVD, förhoppningsvis med en extra HD eller mer batteri istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-26 13:45

Jag har börjat undra om de verkligen kommer att ta bort optiska enheten från MacBook Pro och inte istället kommer med en MacBook Air 15"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-27 09:42
Ursprungligen av acke:

Jag har börjat undra om de verkligen kommer att ta bort optiska enheten från MacBook Pro och inte istället kommer med en MacBook Air 15"?

Så kan det nog bli, eller så kanske MBP försvinner/ersätts av en MBA 15". Jag tror inte att det kommer finnas både en MBA 15" och en MBP 15" på sikt, kanske över en övergångsperiod.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-26 15:36
Ursprungligen av Adrian B:

Läs hela artikeln här: 99mac - Vad kan vi vänta oss från Apple under 2012?
...
Ryktena kommer att fortsätta gå heta kring en TV från Apple. Kanske kommer det en sådan produkt, kanske inte. Någon form av satsning på detta området tror jag definitivt kommer, men oklart vad. Apple TV säljer bra och borde få en uppdatering under året till 1080p och förhoppningsivs äntligen stöd för appar likt iPhone och iPad har. Förhoppningsvis kommer Apple TV 3 redan under vintern-våren. ...

Det är väl en lågoddsare att Apple TV uppgraderas med stöd för Siri. Nuvarande hårdvaran har vad jag vet ingen mikrofon, så antingen får man ha en fjärrmik -i sin iPhone eller i en ny Apple Remote med Siriknapp och mikrofon- eller så kommer de på ett bra sätt att lägga med en mik i lådan när man köper Apple TV. Aktiveringen av Siri finns kvar att lösa - det är inte en bra lösning att lyssna efter kommandon hela tiden i ett vardagsrum.
Jag har varit skeptisk till en TV från Apple -i betydelsen en skärm som står i vardagsrummet- och tror mer på en fortsatt fristående AppleTV-enhet (möjligen inbyggd i befintliga leverantörers apparater) men det verkar ju som att vissa rykten pekar åt att det ska stå Apple på apparaten. Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara bättre.

Akustik är ett problem - en naturlag som är mycket, mycket svår att tämja. Att man ska kunna säga något till Siri i en mick på större avstånd är mycket tveksamt. Om rummet är hyfsat ekofritt (ljudisolerat) och det är i övrigt tyst så kan det kanske gå - i lab kan man ju görea vad som helst :-D. Micken som ska styra Siri/ATV måste sitta i remoten som då hålls nära munnen vid tal.
När det gäller akustik och mikrofoni så är naturlagarna mot oss - inget har egentligen hänt där sedan 50-talet. Det går inte att göra så mycket när det gäller ljud i miljö. Det är ett instabilt kaos och urskiljning av enskilda röster/strukturer ur en ljudvägg är t.o.m. teoretiskt omöjligt idag. Alla ljud sitter oböhörligt ihop i en ambiens. Det finns ingen nyckel till separation - framför allt inte när det gäller den mycket komplexa människorösten.

I övrigt hoppas jag på ny iPhone redan i juli...men får väl stå ut till september :-).

Ursprungligen av Zimmerman:

Akustik är ett problem - en naturlag som är mycket, mycket svår att tämja. Att man ska kunna säga något till Siri i en mick på större avstånd är mycket tveksamt. Om rummet är hyfsat ekofritt (ljudisolerat) och det är i övrigt tyst så kan det kanske gå - i lab kan man ju görea vad som helst :-D. Micken som ska styra Siri/ATV måste sitta i remoten som då hålls nära munnen vid tal.
När det gäller akustik och mikrofoni så är naturlagarna mot oss - inget har egentligen hänt där sedan 50-talet. Det går inte att göra så mycket när det gäller ljud i miljö. Det är ett instabilt kaos och urskiljning av enskilda röster/strukturer ur en ljudvägg är t.o.m. teoretiskt omöjligt idag. Alla ljud sitter oböhörligt ihop i en ambiens. Det finns ingen nyckel till separation - framför allt inte när det gäller den mycket komplexa människorösten.

I övrigt hoppas jag på ny iPhone redan i juli...men får väl stå ut till september :-).

Har du testat Siri på en 4S på 3-5 meters avstånd med tv igång som för (o)ljud?

Antagligen inte, men jag kan ha fel.

Ja, och det funkar inte. Såklart.

Ursprungligen av keptang:

Har du testat Siri på en 4S på 3-5 meters avstånd med tv igång som för (o)ljud?

Antagligen inte, men jag kan ha fel.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ja, och det funkar inte. Såklart.

Tråkigt för dig, fungerar alldeles utmärkt här.
Då får vi se om Apple förbättrar funktionen så att det fungerar även för dig.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-26 21:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Akustik är ett problem - en naturlag som är mycket, mycket svår att tämja. Att man ska kunna säga något till Siri i en mick på större avstånd är mycket tveksamt. Om rummet är hyfsat ekofritt (ljudisolerat) och det är i övrigt tyst så kan det kanske gå - i lab kan man ju görea vad som helst :-D. Micken som ska styra Siri/ATV måste sitta i remoten som då hålls nära munnen vid tal.
När det gäller akustik och mikrofoni så är naturlagarna mot oss - inget har egentligen hänt där sedan 50-talet. Det går inte att göra så mycket när det gäller ljud i miljö. Det är ett instabilt kaos och urskiljning av enskilda röster/strukturer ur en ljudvägg är t.o.m. teoretiskt omöjligt idag. Alla ljud sitter oböhörligt ihop i en ambiens. Det finns ingen nyckel till separation - framför allt inte när det gäller den mycket komplexa människorösten.

Omöjligt är ett lite för stort ord, särskilt som det presenterats projekt för flera år sen som gör just det, hyfsat hjälpligt... Det ljud som kommer ur teven är känt av Apple TV och kan alltså räknas bort. Akustiken kan mätas upp och en korrigeringsprofil skapas, särskilt om du har flera mikrofoner. Allt går att lösa - algoritmerna är kända och de finns redan i konsumentelektronik. Problemet är att 1. det tar ohemulskt mycket datorkraft att göra detta och sen voice-to-text hela tiden och 2. jag tror inte nån vill att deras vardagsrumsprat ständigt övervakas, särskilt inte om de tunga lyften i beräkningar görs i ett datacenter i molnet. Det kommer iallafall inte flyga i frihetsängsliga USA. Då återstår det "omöjliga”, att ta hänsyn till och att skilja mellan olika röster som pratar samtidigt - svårigheten med det består enligt forskningen i att det ofta är fritt flytande konversationer mellan flera människor istället för kommando-språk. Se första länken, för en mindre vokabulär kom man 2008 upp i 30-40-70-80%. Åren går, och Siri är även idag rätt så låst inom små domäner. Det låter inte omöjligt.

Men rimligen blir allt enklare om systemet har en trigger för när TV-Siri ska lyssna. Och om triggern har en mikrofon så blir de andra problemen också mindre. Så långt helt rätt.

Vore det inte kul om de gjorde en liten avataar också, som man interagerade med? Som barndomens tv, fast hallåan pratar tillbaka! Så kan de sälja skins/voices till den - jag lägger lätt en hundring om jag får ett Arne Weise-skin i min tv!

Jag köper en mbp direkt när den kommer som air.
Annars tror jag starkt på en apple tv men där tror jag att de flesta är fel ute när de tror att det bara kommer att bli ytterligare en tv. Frågan är om man kommer att kalla den för en tv? Den kommer nog att ha helt andra kvalitéer och möjligheter som inte finns på detta sätt. Tror inte att Apple ger sig in i leken utan att veta att de kommer snabbt att få ett genombrott.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-01-26 18:31

Tycker också Siri fungerar klockrent.. Kan man förvänta sig stöd för Svenska under 2012?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-26 21:34

Jag tror nästa iPhone kommer till sommaren

Ursprungligen av zappee:

Jag tror nästa iPhone kommer till sommaren

Förhoppningsvis, så jag kan köpa en ny igen.

Ursprungligen av zappee:

Jag tror nästa iPhone kommer till sommaren

Det skulle ju kunna bli så om den sena lanseringen av iPhone 4S ses som ett undantag. Men jag tänker mig att de vill gärna ha något bra för sitt september-event och iPod är inte så hett längre, så iPhone får ta över den positionen.

Förövrigt är jag inte helt övertygad om 4G i iPhone 5. Det känns rimligt på många sätta (och alla kommer att säga att Apple MÅSTE ha det för annars är det en stor BESVIKELSE) men om det är något företag som skulle kunna vänta ut 4G lite så är det Apple, precis som de gjorde med 3G. 4G kommer inte att vara väl etablerat över hela världen förrän 2013-2014.

Jag tror du kan ha rätt; om någon törs vänta så är det Apple - dom säljer oavsett vad dom gör och miljoner artiklar och bloggar av besvikelse är bara en lätt krusning på berget med dollarsedlar.
Å andra sidan är det konstigt att dom är sena på just mobilsidan med vissa tekniker - när dom samtidigt är spjutspets (nej, inte uppfinner men introducerar i stor skala) på allt annat (grafiskt gränssnitt, mus, färggrafik, floppydisk, firewire, USB, aluminium, thunderbolt, touchscreen, inbyggd kamera, trådlösa tangentbord, etc, etc - för att inte tala om deras radikalitet när det gäller att TA BORT teknik). Varför denna försiktighet just när det gäller mobil nätstandard? Jag gissar att det har med batteritid att göra (av någon för mig oförklarlig anledning så ger det tydligen enormt dålig press/cred om batteriet inte räcker mera än 24 timmar - själv laddar jag när jag går och lägger mig). Kanske dom tycker att dagens 4G-chip drar för mycket juice och har bra stalltips om nästa chip som drar hälften men kommer först 2013.
Jag vill ha 4G och jag vill köpa ny iPhone i juli :-D. 4G är utrullat i Stockholm och 3G är uselt (har alltid varit uselt).

Ursprungligen av Adrian B:

Förövrigt är jag inte helt övertygad om 4G i iPhone 5. Det känns rimligt på många sätta (och alla kommer att säga att Apple MÅSTE ha det för annars är det en stor BESVIKELSE) men om det är något företag som skulle kunna vänta ut 4G lite så är det Apple, precis som de gjorde med 3G. 4G kommer inte att vara väl etablerat över hela världen förrän 2013-2014.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-27 07:31
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför denna försiktighet just när det gäller mobil nätstandard? Jag gissar att det har med batteritid att göra....

Exakt, 4G kommer i iPhone när det är tillräckligt strömsnålt och billigt. Eftersom Apple inte har femtielva modeller och därför inte kan släppa en "4G-telefon" så kommer all teknik till iPhone när tekniken har mognat.
Gemensamt för teknik där Apple är tidiga med att implementera är inte att den är ny och att den är otestad utan att Apple är först med en ny men testad och väl fungerande teknik.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-27 07:59

4G-chipen var helt enkelt inte bra nog när 4S släpptes, det sa Apple själva.

Det fanns ingen 4G singel chiplösning då och för att få 4G krävdes det fler komponenter vilket ökade strömförbrukningen rejält. Inte så konstigt att apple tackade nej!

Qualcomm har nu en 4G (LTE) singel chip lösning med låg strömförbrukning som troligen kommer att byggas in i kommande Pad 3 och iPhone 5. Chipet tror jag klarar 4G, 3G, 2G och WCDMA.

Även Broadcom har säkert något liknande chip numera.

MBP utan optisk läsare med mer batteri och/eller extra hårddisk. Och en option att köpa till en optisk läsare precis som till MBA. Då blir det en 15" direkt och gärna med lite "retinatouch"!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-27 22:20

Jag tror visst på en slags TV-apparat från Apple, i form av en 'iScreen'... det är inte längre intressant att betrakta TV som en 'apparat' utan snarare som en skärm... Skärmen kommer att kunna allt som våra övriga 'apparater' redan kan, men den är STÖRRE!

Ursprungligen av Clavius:

Jag tror visst på en slags TV-apparat från Apple, i form av en 'iScreen'... det är inte längre intressant att betrakta TV som en 'apparat' utan snarare som en skärm... Skärmen kommer att kunna allt som våra övriga 'apparater' redan kan, men den är STÖRRE!

Istället för en skärm, vad sägs om en inbyggd PICO-projektor i iPhone, iPad, MacBook o iMac? Eller kanske rent av en fristående projektorprodukt som trådlöst ansluter sig till befintligt Airport nätverk via AirPlay...

Liten, behändig o så snygg att man bara MÅSTE ha den!

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Istället för en skärm, vad sägs om en inbyggd PICO-projektor i iPhone, iPad, MacBook o iMac? Eller kanske rent av en fristående projektorprodukt som trådlöst ansluter sig till befintligt Airport nätverk via AirPlay...

Liten, behändig o så snygg att man bara MÅSTE ha den!

ser redan slogan ... iProject (The Future)

Ursprungligen av gotfredsen:

ser redan slogan ... iProject (The Future)

Önskar jag kunde dubbel-gilla för den var klockren

Själv hoppas jag på Logic Pro X...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-01-31 15:11

Kanske inte är rätt tråd för det är väl inte ngt. vi lär få se under 2012 men tror ngn. på en större iPad?

Jag har läst om den mindre versionen som det ryktats om men min drömprodukt vore en större.

Jobbar kreativt och en större iPad - sisådär 16-18tum - vore den perfekta prylen att kunna sitta och kolla igenom sina bilder, surfa, studera CAD-ritningar, skissa och rita i olika appar på, allt utan att behöva ha igång datorn...

Ursprungligen av FG2011:

Kanske inte är rätt tråd för det är väl inte ngt. vi lär få se under 2012 men tror ngn. på en större iPad?

Jag har läst om den mindre versionen som det ryktats om men min drömprodukt vore en större.

Jobbar kreativt och en större iPad - sisådär 16-18tum - vore den perfekta prylen att kunna sitta och kolla igenom sina bilder, surfa, studera CAD-ritningar, skissa och rita i olika appar på, allt utan att behöva ha igång datorn...

en tunnare iMac med touch screen ?

1
Bevaka tråden