Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Extreme/Express/Time Capsule Firmware 7.6.1 och AirPort Utility 6.0 ute nu.

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som rubriken lyder.

Firmware 7.6.1:

This update is for all 802.11n AirPort Express, 802.11n AirPort Extreme and Time Capsule models. It fixes an issue with wireless performance and provides support for remote access to an AirPort disk or a Time Capsule hard drive with an iCloud account.

AirPort Utility 6.0 har fått ett helt nytt utseende och liknar numera AirPort Utility för iOS.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-01-31 07:47

Sweet

En liten notering: Airport Utility 5.6 ser fortfarande likadant ut, men har fått sig en liten buggfix. Anledningen till att det skiljer sig är att v5.6 är för äldre "g"-varianter av AP's medans v6.0 är för de nyare AP's/TC's
(Apple updates AirPort Base Station and Time Capsule Firmware, new iOS-like Airport Utility | 9to5Mac | Apple Intelligence)

Edit: Nu vill man ju hem och uppdatera ju :> Speciellt då jag har lite problem med min TC och den nya MBA'n (tveksam prestanda, och det vore intressant att se om uppdateringen åtgärdar den delen eller ej).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-31 10:35

Men man tappar alla diagnostikmöjligheter med den nya versionen. Bl.a. signalstyrka på anslutna enheter.

Ursprungligen av frazze:

Men man tappar alla diagnostikmöjligheter med den nya versionen. Bl.a. signalstyrka på anslutna enheter.

Bara peka på trådlösa enheten i airport så ser du vilken signalstyrka den har.

  • Medlem
  • 2012-01-31 12:12
Ursprungligen av illerG:

Bara peka på trådlösa enheten i airport så ser du vilken signalstyrka den har.

Man kan även kika i programmet wifi-diagnos i /System/Bibliotek/CoreServices

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-31 12:23
Ursprungligen av illerG:

Bara peka på trådlösa enheten i airport så ser du vilken signalstyrka den har.

Ja, den momentana har jag sett. Men jag sätter stort värde på den graf över tid som gamla Airport Utility kunde visa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 10:37

De har tagit bort möjlighet att konfigurera IPv6, loggning, och skrivare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-31 10:39
Ursprungligen av acke:

De har tagit bort möjlighet att konfigurera IPv6, loggning, och skrivare.

Just det - dom sakerna också. Det här var ett nedbyte...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-31 12:25
Ursprungligen av acke:

De har tagit bort möjlighet att konfigurera IPv6, loggning, och skrivare.

W00t?

Har man inte möjlighet att kolla loggar i AirPort-verktyget längre?

  • Medlem
  • 2012-01-31 11:35

Innebär detta att man kan nå grejer på sin Capsule via en iPhone?

AirPort Utility 5.6 släpptes samtidigt med 6.0, så om man inte gillar det nya interfacet så kan man köra 5.6 och 6.0 parallellt. 5.6 har alla de funktioner som fanns i gamla AirPort Utility.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-01-31 12:35

Jag uppdaterade till Airport Utility 6.0 men efter installation upptäckte jag att den inte hade stöd för min Airport Express av den äldre G-modellen. Bara att gå tillbaka till 5.6.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-31 13:01

Ligger de som separata appar då?

Ursprungligen av zinned:

Ligger de som separata appar då?

Japp.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-01-31 17:08

Efter uppdateringen hittar inte jag min express som jag har som slav till extreme, någon mer som har detta problem?

Ursprungligen av musicG:

Efter uppdateringen hittar inte jag min express som jag har som slav till extreme, någon mer som har detta problem?

Om det är en express med bara G-nät måste du använda Airport Utility 5.6

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-01-31 17:25

Osäker men, den är relativt ny, par år kanske? Grejen var det att den dök upp i utility först och sen var det en etta bredvid både expressen och extremen. Det fungerade fint att uppdatera extremen men inte expressen och så försvann den ifrån utility. Och nu lyser den gult och jag vet inte hur man söker efter enheter som man kunde göra i tidigare versioner av airport-utility ! Några idéer?

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-01-31 17:27
Ursprungligen av musicG:

Osäker men, den är relativt ny, par år kanske? Grejen var det att den dök upp i utility först och sen var det en etta bredvid både expressen och extremen. Det fungerade fint att uppdatera extremen men inte expressen och så försvann den ifrån utility. Och nu lyser den gult och jag vet inte hur man söker efter enheter som man kunde göra i tidigare versioner av airport-utility ! Några idéer?

Det var inget föresten! Körde gamla windows knepet å drog ur alla sladdar och stoppa in igen. Det verkar fungera som det ska nu!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-01-31 17:36

Hur fungerar detdär med att man ska kunna nå sin timecapsule genom iCloud? Jag har registrerat mitt konto i settings i min timecapsule, men hur går jag tillväga för att nå den utifrån då?

Ursprungligen av 9-3Mike:

Hur fungerar detdär med att man ska kunna nå sin timecapsule genom iCloud? Jag har registrerat mitt konto i settings i min timecapsule, men hur går jag tillväga för att nå den utifrån då?

Har exakt samma fundering, tänkte att den skulle komma upp vid de andra ikonerna när man loggat in på icloud, men icke sa nicke.

Det lär fungerar precis som det gjorde med MobileMe.
Alltså dyker de automatiskt upp i Finder fastän du är någon helt annanstans i världen.

  • Medlem
  • 2012-01-31 18:51

Men man kan texx inte nå sin time capsule via en iphone?

Inte utan en app som har stöd för AFP eller CIFS.

Du kommer inte få en inbyggd funktion så du når din USB disk eller time capsule direkt genom iphone/ipod/ipad.

Inga av airportenheter dyker upp i 6.0. Störigt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-01-31 20:34

Ni aktiverar iCloud kontot i TC eller AE sedan går ni till kontrollpanelen på er dator. Där klickar ni i rutan tillbaka till min mac (Back to my Mac). nu ska Airport synas i findern när ni är på resande fot. Jag kan bekräfta att detta fungerar bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-31 21:05

Jag uppdaterade och vipps - inget 5GHz-nät längre!

Hur fasen ordnar man detta?

Edit: Tydligen så bytte uppdateringen namnet på 5GHz-nätet, från "XXXX (5 GHz)" till "XXXX 5 GHz". Mycket märkligt att det får gå till så.

Senast redigerat 2012-01-31 21:16
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-01 09:58
Ursprungligen av zinned:

Tydligen så bytte uppdateringen namnet på 5GHz-nätet, från "XXXX (5 GHz)" till "XXXX 5 GHz". Mycket märkligt att det får gå till så.

Ingen annan som har råkat ut för detta?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-01 10:28
Ursprungligen av zinned:

Ingen annan som har råkat ut för detta?

Nix. Mitt 5GHz-nät behöll sitt namn efter uppdateringen. Dock hade jag inte själva textensegmentet "(5 GHz)" i namnet. Kan ju faktiskt göra skillnad.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-01 07:34

Här kan man se skillnaderna mellan uppdateringen och föregående version: In pictures: AirPort Utility 6.0's missing features | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

  • Medlem
  • 2012-02-01 08:05

Problemet med spin-up/downs på airdiskar verkar vara löst också :).

Bevaka tråden