Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cobook - intressant alternativ till Adressboken

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Var ju inte så oäven. Att inte adressboken i osx länkar till en kartsida..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-29 22:51

Nä, Adressboken i OSX är ju primitivare än i iOS (förutom hantering av grupper då)

Cobook är ju riktigt snygg och smidig! Värd en peng när den är klar.

Ursprungligen av www.cobookapp.com:

Cobook is business as usual. Integrates with other Mac apps
seamlessly. Synchronizes with OSX Address Book and other devices via iCloud.

Det är ju allra viktigast. Synkning via iCloud verkar funka fint redan nu i betaversionen. Fick bara trycka refresh contact först innan den dök upp i iCloud, eller så väntade jag inte tillräckligt länge. Facebookintegrationen har jag inte fått igång, men det beror på att jag väntar på säkerhets-sms från facebook...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-30 08:08
Ursprungligen av eskimo:

Var ju inte så oäven. Att inte adressboken i osx länkar till en kartsida..

Vad gör "Map to Address" som inte är att länka till en kartsida? Jag får det när jag vänster-kickar på en adressrubrik (home, work etc).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-01 09:30
Ursprungligen av frazze:

Vad gör "Map to Address" som inte är att länka till en kartsida? Jag får det när jag vänster-kickar på en adressrubrik (home, work etc).

Finns numera också en riktig plugin till Adressboken.

  • Medlem
  • 2012-01-29 22:54

Man skulle vilja att den kunde lägga till folks IM-uppgifter automatskt också, jobbigt att mata in det manuellt...

Jag hade faktiskt lite trubbel i början, när jag startat det (och lagt till Facebook Twitter osv) så slutade det med att jag bara hade ikonen i menyraden och inget hände när jag klickade där. Så jag drog igång Aktivitetskontroll och avslutade Cobook den vägen (bättre än att tvångsavsluta), startade det igen och då fungerade det som det skulle.

nevermind

Lion only antar jag?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-30 12:09
Ursprungligen av Brandylf:

Lion only antar jag?

Fanns innan Lion.

Ursprungligen av frazze:

Fanns innan Lion.

Dags för lite betatestande då

Ursprungligen av Brandylf:

Lion only antar jag?

Betan funkar även på SnowLeopard

Dags för en Lion-upgrade likförbaskat känner jag nu. iCloud-suget börjar bli för stort.

Än så länge verkar det vara en underbar liten app det där

Det är inte förrän ett vettigt alternativ dyker upp som man inser hur jävla kasst Adressboken är. Jag har då inte hittat några buggar än så länge. Enda jag stör mig på är själva fönsterhanteringen... Och att inte sökningen nollställs efter en viss tid.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-01-30 15:46

Någon som hittat hur man ställer in sortering? Som det är nu sorteras allt efter förnamn.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-30 16:59

Funkar utmärkt. Nästan för bra. Glad i hågen synkade jag med FB. Efter några minuter var adressboken i telefonen full med FB-kontakter. Enda problemet är att jag inte alls vill ha några FB-kontakter i min adressbok

Aja, får logga ut mig och se om jag kan återställa.

Ursprungligen av -David-:

Funkar utmärkt. Nästan för bra. Glad i hågen synkade jag med FB. Efter några minuter var adressboken i telefonen full med FB-kontakter. Enda problemet är att jag inte alls vill ha några FB-kontakter i min adressbok

Inte för att verka spydig, men om du nu inte vill ha några FB-kontakter i adressboken, vad fick dig att tro att de var en bra idé att importera alla dessa till just adressboken?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-31 12:03
Ursprungligen av Adrian B:

Inte för att verka spydig, men om du nu inte vill ha några FB-kontakter i adressboken, vad fick dig att tro att de var en bra idé att importera alla dessa till just adressboken?

Precis, ibland fyller man bara i och tänker sen

Mer seriöst tänkte jag att man kanske skulle få ett alternativ att slåihop de kontakter som redan fanns i adressboken med de som finns i FB - utan att importera övriga.

Ursprungligen av -David-:

Mer seriöst tänkte jag att man kanske skulle få ett alternativ att slåihop de kontakter som redan fanns i adressboken med de som finns i FB - utan att importera övriga.

Då tror jag du gillar en funktion som kommer i beta 2 av Cobook

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-31 16:15

Haha, fantastiskt! Ska man kanske ge sig på att önska något mer när man ändå är i farten?

jättebra app. Sortering efter förnamn är lite dåligt men med massor av grupper och ett par hundra namn i adressboken ar appen mycke trevlig. Har dock lite problem med långsam synkning från och till iCloud. Hoppas det löser sig med framtida uppdateringar

Beta 2 av Cobook är ute med en del fina förbättringar: Cobook Blog | Cobook Beta 2

Jag skulle kunna tänka mig att använda den om a) import av kontakter från Facebook och Twitter bara skedde lokalt i appen och inte besudlade Adressboken och b) den inte buntade ihop alla mina Facebook-kontakter som har samma för- och efternamn till en enda kontakt. Jag har 4 Facebook-kontakter som heter Sarah Marriott. Helt plötsligt har syrran fått ett helt nytt ansikte i adressboken.

Bra att kunna sortera på efternamn, mindre bra att Ö är ihopklumpat med O och inte hamnar sist som det ska.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-02-06 06:48
Ursprungligen av Niklas99:

Bra att kunna sortera på efternamn, mindre bra att Ö är ihopklumpat med O och inte hamnar sist som det ska.

Jag har en konversation med utvecklarna kring det här just nu så det ska väl fixa sig i kommande uppdatering.

Älskar den snabba respons och de snabba fixar man kan få från små utvecklare.

Cobook är uppe i beta fem nu och förbättringarna bara strömmar in. Upptäckte idag att jag kunde gå direkt från Mail till Cobook via en knapp, väldigt trevligt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-14 01:46

Ehh… var hittar du det?

Ursprungligen av onnyt:

Ehh… var hittar du det?

Om man klickar på den lilla triangeln vid en adress (och den adressen finns i Adressboken) och så väljer man "Visa kontaktkort":

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-14 16:41

Got it. Tack!

Bevaka tråden