Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diabildskanner till Mac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-30 15:06

En bekant till mig vill skanna sin stora diabildssamling på ca 4000 bilder.

Vad bör hon köpa för skanner som gör jobbet snabbt och enkelt.
Bör hon köpa till något extra program? vilket?

Hon har en Macbook Pro 13" 2010 med OS X 10.6.8

OS X Lion, Mac OS X v10.6: Printer and scanner software

Jag personligen tycker att iPhoto är ett bra program för att hantera bilder. Dvs, drag n´ drop in från mappen programmet skapat in till iPhoto.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-30 15:16

Kan denna fungera?
Introduction | OpticFilm 7400 | Plustek
Ca 2000kr

Ja, iPhoto är hon bekant med
Tänkte mest på om det behövs något extra program för att göra själva skanningen.

Ursprungligen av MagArne:

Kan denna fungera?
Introduction | OpticFilm 7400 | Plustek
Ca 2000kr

Ja, iPhoto är hon bekant med
Tänkte mest på om det behövs något extra program för att göra själva skanningen.

Enligt din länk, så ja:
OSWindows 2000 / XP / Vista / 7
Intel-based Macs with OS X (v10.4 - v10.6.x)

Får man inte med mjukvaran när man köper hårdvaran? Annars tycker jag att frazzes förslag låter vettigare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-30 17:31
Ursprungligen av MagArne:

Kan denna fungera?
Introduction | OpticFilm 7400 | Plustek
Ca 2000kr

Ja, iPhoto är hon bekant med
Tänkte mest på om det behövs något extra program för att göra själva skanningen.

Den köpte jag för en vecka sedan
Går skapligt snabbt upp till 2400 dpi, däröver mycket långsamt. Men det räcker nog med 2400...
Programvara följer med, dock finns en uppdatering att ladda ner, som är gratis. Funkar i Lion.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-30 15:17

Man kan också tänka sig att hon hyr in sig på ett ställe och utför själv (eller även köper in den tjänsten) det hela om hon inte har för avsikt att fortsätta att scanna bilder. För att scanna ca 4000st diabilder känns det som att investeringen blir stor om det inte ska dra ut på tiden med arbetet. Man vill väl bli klar någon gång...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-01-30 15:38

Jag använder Bildinsamling med min scanner.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-30 15:40

5kr/bild brukar de flesta företag ta för att skanna dia. Det blir ca 20.000kr om allt ska skannas.
Vist kan man satsa på en flatbäddsskanner med dia-ramar men de brukar vara sjukt långsamma.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-30 18:06
Ursprungligen av MagArne:

5kr/bild brukar de flesta företag ta för att skanna dia. Det blir ca 20.000kr om allt ska skannas.

Källa? För jag har väldigt svårt att tro att man *inte* får någon mängdrabatt vid stora volymer. Begär in offerter från några företag, vettja!

Beroende på slutandvändning så tycker jag att för bildskärmvisning av bilder funkar bra att fota av projicerade bilder.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-30 19:45

Köper man en skanner för 2000 kan man ju sälja den på Blocket för 1000 kr sedan. Då blir det inte så dyrt... eller gå ihop med kompisar/vänner. Men använder den ju bara en gång, så den kan ju gå runt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-31 08:30
Ursprungligen av kenjon:

Köper man en skanner för 2000 kan man ju sälja den på Blocket för 1000 kr sedan. Då blir det inte så dyrt... eller gå ihop med kompisar/vänner. Men använder den ju bara en gång, så den kan ju gå runt.

Det är ju inte bara hastigheten, resultatet är minst lika viktigt, tycker i alla fall jag.
Kan du inte berätta lite om hur den presterar i övrigt också?
En diaskanner för 2.000 kr låter fantastiskt billigt om den är bra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-01 20:39

Tja, hur berättar man kvalitét...? Jag kan ju lägga upp en bild, men då beror det ju på om originalbilden är så bra den kan bli.
Jag är rätt nöjd med den, jag tycker dock att skärpan skulle kunna vara bättre. Men mina bilder kanske ligger out-of-focus också

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-01 23:53

Jag skannade in ett stort antal dia (ca 2000 har jag för mig) för min farsa och de var monterade med pappram. Jag har en Epson Perfection 4490 Photo (flatbädd) med tillhörande insats för dia. Det som tog mig mest tid var att göra rent alla bilder innan skanningen så oavsett vad man väljer och beroende på vilket resultat man vill ha är det mycket arbete. Det är helt klart värt det. Farsan kollar på sina gamla bilder jämnt nu när han snabbt kan komma åt dem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-02 09:55

Intressant att höra! Vad skulle du uppskatta att totaltiden för en inscannad dia, inklusive alla förberedande moment (rengöring etc), snittar på? Skalar det direkt eller blir man snabbare och bättre efter, säg, 10, 50, 100? Eller finns det också en ställ-tid som du inte kommer från oavsett mängd?
Frågan kommer sig av pappas alla dior i några byrålådor!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-02-02 10:30

Jag skannar fn in mina och mina föräldrars diabilder, det intressanta är inte tiden tycker jag utan vilken kvalitet man får.

Många dior som är tagna på 60-talet tex börjar redan nu att tappa i färg och dom lär knappast bli bättre med åren. Så att göra ett snabbjobb för att få in många bilder snabbt till digitalt för att sedan kanske måsta ta fram bilden för att få en kopia med bättre kvalitet kanske inte går då dian blivit för dålig.

Har en CanoScan 8800F men tar isär alla diaramar, rengör diorna och gör en högupplöst skanning av bilden. Sedan kommer det minst lika viktiga efteråt, en ordentlig back-up.

Detta tar sin tid, men då dian är inskannad kan den arkiveras i något hörn och förmodligen får den ligga där tills den lösts upp

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-02 11:39
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag skannar fn in mina och mina föräldrars diabilder, det intressanta är inte tiden tycker jag utan vilken kvalitet man får.

Många dior som är tagna på 60-talet tex börjar redan nu att tappa i färg och dom lär knappast bli bättre med åren. Så att göra ett snabbjobb för att få in många bilder snabbt till digitalt för att sedan kanske måsta ta fram bilden för att få en kopia med bättre kvalitet kanske inte går då dian blivit för dålig.

Har en CanoScan 8800F men tar isär alla diaramar, rengör diorna och gör en högupplöst skanning av bilden. Sedan kommer det minst lika viktiga efteråt, en ordentlig back-up.

Detta tar sin tid, men då dian är inskannad kan den arkiveras i något hörn och förmodligen får den ligga där tills den lösts upp

jag funderar på en sådan skanner jag också. Vad tycker du i övrigt? Går det att få riktig kornskärpa?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-02 10:34

När jag gjorde det här så hann jag med 40 st/kväll efter jobbet. Jag blåste rent dem med en blåsbälg och när det satt lite hårdare hade jag en liten pensel som jag borstade bort dammet med. Min hållare till skannern tar fyra dia åt gången och jag hann oftast göra rent just fyra dior under tiden det tog att skanna fyra stycken.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-02 11:02

Ok. Jag ser alltså ett härligt långt projekt framför mig. Frågan kommer sig också av att mitt ex frågade mig om inscanning av dia.

1
Bevaka tråden