Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GUIDE: Uppgradera till SSD

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-22 11:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-22 11:48
Ursprungligen av ;:

Bra artikel och guide.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-22 12:43
Ursprungligen av ;:

Säkert mycket bra läsning om man är en laptop användare. Jag är det inte och jag "en av de där" som håller mig till gammal teknik (rättare sagt...vågar inte prova det nya) Hade velat se samma procedur för MacPro 1.1 till dagens. Är ju inte direkt svårt att byta hårddiskar i en macpro, inte när det handlar om mekaniska 3,5"... Men vore nice om man fick en liknande artikel som förklarar vad man måste ha för att installera en 2,5" i en macpro och om det finns nått annat man måste tänka på etc etc.Är så sjukt sugen på att uppgradera men jag är för feg Haha..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-22 13:33
Ursprungligen av ;:

Kenneth M: Jag ska bara få tillstånd att skruva i Sheriffens MacPro så ska vi nog kunna ordna bilder på det. :)Men det är väldigt simpelt. Man köper två skenor som förvandlar en 2.5" disk till bredden av en 3.5"
WEBHALLEN.com - Deltaco 2.5" hrddisk till 3.5" med skenor

Ursprungligen av xtrem:

Kenneth M: Jag ska bara få tillstånd att skruva i Sheriffens MacPro så ska vi nog kunna ordna bilder på det. :)Men det är väldigt simpelt. Man köper två skenor som förvandlar en 2.5" disk till bredden av en 3.5"
WEBHALLEN.com - Deltaco 2.5" hrddisk till 3.5" med skenor

Eller så gör man som Sheriffen och bara slänger in en 2.5" rätt in i SATA kontakten utan att skruva fast den

Fungerar fint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-23 09:36
Ursprungligen av Björnström:

Eller så gör man som Sheriffen och bara slänger in en 2.5" rätt in i SATA kontakten utan att skruva fast den

Fungerar fint.

Man KAN ju göra så. Men det är ju inte rätt.

Ursprungligen av ;:

Tack för bra guide! :)Blir nog en 512 GB till min 2009 17" bara priserna sjunker lite till... :$Den känns iofs fortfarande snabb med 7200 disken, men kan det bli snabbare vill man såklart ha det ...

Ursprungligen av ;:

har precis stoppat in en 240 GB vertex 3'a i min i7 iMac - efter att ha installerat en i min MBP. det går ju inte att min gamla MBP är snabbare en min nya i7 iMac det är sååå mycket snabbare.men - ta back-up kontinuerligt. min första ssd tvärdog...så det lönar sig att sätta en billig usb-disk som backup

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-10-25 15:55

Det är faktiskt rätt lurigt att få in en 2,5" SSD i en Mac Pro med hjälp av skenor.

Släden som diskarna sitter fast i i en Mac Pro fäster fast i disken i de två skruvhålen på undersidan av hårddisken. Avståndet från hårddiskens "baksida" (där SATA kontakterna sitter) till den bakre av dem är 41,28mm, och den främre sitter 44,45mm längre fram (strax framför mitten av hårddisken)

En 2,5" disk i sin tur har ett hål i närmare varje hörn på undersidan. Där sitter det bakre hålet 14mm ifrån baksidan och det främre 76,5mm ifrån det bakre.

Hålen på de båda olika hårddiskarna ligger alltså inte alls på samma ställe och tillsammans med problematiken att 2,5" disken måste sitta dikt mot kanten längst bak för att SATA kontakterna ska passa så är det inte möjligt att köra med en enkel "dum" plåtbit. Det krävs en adapter som fäster 2,5" disken på ett ställe och har en liten sladd-snutt som placerar SATA och kraft-kontakterna rätt.

Ursprungligen av ;:

Här finns en släde för Mac Pro som funkar kanon, lätt att installera med! Sonnet Transposer, 2.5" SATA SSD to 3.5" Removable Tray Adapter - Macoteket

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-28 23:46

Blev illa tvungen att införskaffa en ssd idag eftersom min mac mini 2006 totalrasa för ett par dagar sen... Tog emot att inte köpa en mekanisk hårddisk eftersom jag fortfarande är väldigt skeptisk till ssd överlag. Väldigt många knas-problem med dom fortfarande.
Anledningen till att det blev en SSD och inte en vanlig mekanisk var för att ssd faktiskt var billigare än den billigaste mekaniska (Thailand och allt det där)... Tog den minsta jag kunde hitta och det var 40gb (behöver inte mer än systemets storlek + några gb) Var även orolig för att den inte skulle fungera i huvetaget, men den oron gick över så fort Leoparden började installera (10.5)

Att bryta sig in i en mac mini av modellen äldre va inte roligt men jag följde den här instruktionsfilmen: Mac Mini Memory (High Quality) Installation Video at OtherWorldComputing.com
SSDn jag köpte var en: WEBHALLEN.com - Intel Intern SSD 40GB 320 Series Intern SATA 2.5" (SSDSA2CT040G310) - Bulk

Fungerar klockrent och boottiden är helt sinnesjuk, trycker på knappen och nästa ögonblick är man inne i systemet.
Enda man ska passa sig för när det kommer till intel diskarna är tydligen att dom helst ska vara ihopsatta efter 1 sep 2011,
är den inte det så är det en äldre firmware i dom och den firmwaren ska tydligen inte vara så häftig!

Ursprungligen av Kenneth M:

Enda man ska passa sig för när det kommer till intel diskarna är tydligen att dom helst ska vara ihopsatta efter 1 sep 2011,
är den inte det så är det en äldre firmware i dom och den firmwaren ska tydligen inte vara så häftig!

Det löser man snabbt med en uppdatering på skiva.

Mer risk i dagens läge att köpa en SSD med sandforce-kretsar än att chansa på intel-drive.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-12-29 15:10

Intressant. Kan du utveckla vad som är risken med Sandforce-kretsar?

Ursprungligen av Micke F:

Intressant. Kan du utveckla vad som är risken med Sandforce-kretsar?

SandForce Issues - Wikipedia, the free encyclopedia

Visst finns uppdaterad hårdvara och mjukvara för att motverka men poängen jag vill komma till är att man tar en risk vilket märke man än tänker satsa på.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2012-01-30 22:50

Min OSZ Vertex hade en 3,5 tums släde med på köpet....

1
Bevaka tråden