Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store försenas i Europa

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har stött på problem med lanseringen av iTunes Music Store i Europa. "Ett krångligare kontraktssystem mellan skivbolag och artister där olika artister kan ha olika avtal för digital nedladdning för varje enskilt land lär vara det den stora svårigheten.", skriver idg.se.
Tjänsten väntas inte kunna lanseras förren nästa år.

idg.se: iTunes försenas i Europa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 13:03

Det handlar nog lika mycket om att skivbolagen börjar inse att deras tid snart är förbi, och gör allt för att för att behålla kontrollen av ""sitt"" material...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 13:39

sjukt att dom inte fattar att det här är ett perfekt sätt att tjäna pengar på.

men antagligen vill alla göra sina egna lösningar och tjäna mer pengar, men det lär ju inte funka.

varför fattar dom inte att det här bara som en vanlig skivaffär?
inget speciellt förutom att det är med nedladdning.

ta en viss summa pengar för låtarna, och håva in stålarna.

dom gräver och gräver sin egen grav, och den blir bara djupare och djupare, och svårare att ta sig ur.

Skittrist! Jag hoppas i alla fall Oscar Bjers kan fixa så att vi kan få det i Sverige tidigare än andra länder i så fall...

Hur fixar man en "billing address" i USA? Det är inte första gången det hade varit smidigt...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 14:17

jag spanade ju lite på det där med "billing adress" i staterna för ett tag sen.
min bank nordea har ju ett kontor i bla new york som är till för oss svenskar.
det hela stupade på att det kostade 50 dollar i månader för att bara ha kontot.
det blir lite dyra låtar tänkte jag...
lägg där till ca 100-120 spänn per transaktion (insättning)...
det enklaste är nog om man är i staterna o har en otäckt stor hög pengar som man vill sätta in. då e det nog ingen bank som vill neka en...
men det e inte så lätt, tyvärr...
men visst e man svårt sugen!!

(förlåt att jag vek av en aning från tråden)

"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Hur fixar man en "billing address" i USA? Det är inte första gången det hade varit smidigt...

Bo i USA

För övrigt... Jag hackade in mig på farsans iTunes Music Store account (han har samma jävla lösenord överallt ). Wow säger jag bara! Man fick verkligen suget på att bara köpa *en* låt

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 09:31

...och här gick man omkring och inbillade sig att amerikanarna var de som var stöniga...

OD2 som nämns i artikeln är PC-only.

Så mac-användarna är lämnade utanför denna funktion (köpa musik för download) eftersom Apple sannolikt aldrig går i mål i europa, för det skulle behövas nån som är drivande och kunnig på området och det är väl tveksamt om någon av säljkontorscheferna i europa har det som behövs. Lär bara bli oändlig långbänk.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-27 13:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av mostek
OD2 som nämns i artikeln är PC-only.

Så mac-användarna är lämnade utanför denna funktion (köpa musik för download) eftersom Apple sannolikt aldrig går i mål i europa, för det skulle behövas nån som är drivande och kunnig på området och det är väl tveksamt om någon av säljkontorscheferna i europa har det som behövs. Lär bara bli oändlig långbänk.

Pesimist.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 14:26

Ja, risken finns att de lägger ned försöken om de stöter på patrull och nöjer sig med den stora amerikanska marknaden. Såvida inte den tänkta förtjänsten motiverar att dra det i 'långbänk', förstås.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 14:37

Med tanke på att det hittills varit "försummbara" intäkter från nerladdning undrar man varför de bråkar om olika avtal hit och dit.

Problemet måste väl i första han vara att jag kan beställa en CD-skiva från USA men inte tanka ner en mp3a därifrån (lagligt).

BMG-sverige förlorar väl lika mycket på att jag köper CDn utomlands som mp3an???

Globaliseringen är i full gång!!

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-06-28 00:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Hur fixar man en "billing address" i USA? Det är inte första gången det hade varit smidigt...

Skaffa ett kreditkort, ex vis AMEX, när du är där. Sedan kan du lätt sätta in pengar på kontot då och då.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Skaffa ett kreditkort, ex vis AMEX, när du är där. Sedan kan du lätt sätta in pengar på kontot då och då.

Enligt vad jag hört är det inte alls enkelt att få kreditkort i USA. Jag vet folk som har jobbat där i flera år utan att kunna få kreditkort utom "via jobbet".

Här är en annan metod att få amerikanskt kreditkort.

Ciryon

Edit: den länken var stendöd. Den som orkar kanske vill leta igenom macslash.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-06-28 23:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Enligt vad jag hört är det inte alls enkelt att få kreditkort i USA. Jag vet folk som har jobbat där i flera år utan att kunna få kreditkort utom "via jobbet".

Det som kan krångla är att de flesta banker kräver ett "social security number", vilket du inte kan få om du inte har en inkomst i landet.

Det finns dock en del som inte kräver dylika ting utan gladeligen tar emot en kund med stålar i näven...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-29 09:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av jgksf
Det som kan krångla är att de flesta banker kräver ett "social security number", vilket du inte kan få om du inte har en inkomst i landet.

Mja, 1993 kunde man som student få ett. Iofs började det på en 6:a vilket innebär "Not valid for employment" men man fick ett iaf. Fast det kanske har ändrats.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-04 09:28

för att gå lite OT. Är det någon som har förstått(jag antar att det är det:) ) hur det är tänkt att man kommer betala för musiken? dras pengarna direkt ifrån ens konto, eller?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-08-04 10:28

Med kreditkort(som du ser i inläggen ovan), och det fungerar redan - om man har ett kreditkort registrerat på en amerikansk adress... Hur det sedan fungerar om du köper på kredit, eller om det direkt dras från ditt konto beror på hur du har ställt in saker och ting på ditt kort...

/arvid

1
Bevaka tråden