Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

All data borta på extern hårddisk. Återskapa?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle kolla på På Spåret på min Mac Mini nere i vardagsrummet då datorn plötsligt får ett riktigt tuppjuck och hänger sig till den grad att jag inte kan göra något alls. Jag går fram till datorn och håller inne knappen så den startar om. När datorn väl startar är den ena hårddisken helt kraschad, den dyker inte upp i Finder. Hittar den i Skivverktyg men inte annars. Den andra syns i Findern och där ser jag det mesta på men inte allt.

Vad är det som har hänt?

Finns det något bra program för att ta fram det som finns på hårddisken igen på ett enkelt sätt? Är inte hela världen om det är borta då jag har backup på det hela. Grejen är att jag behöver filerna inom kort och jag hinner inte få tillgång till backupen tills dess.

mountar den så är det inte mkt att göra. formatera och ta backup.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-28 01:07
Ursprungligen av barbapappa_86:

mountar den så är det inte mkt att göra. formatera och ta backup.

Formatera och ta backup på en tom hårddisk? Se goddag.:D

Jag vill påstå att trådstartaren har goda chanser att hämta data från disken med DataResque.
Jag har inte raderat något i modern tid, men jag har hjälpt andra klantskallar som ställt till det.

Ursprungligen av Konrad:

Formatera och ta backup på en tom hårddisk? Se goddag.:D

barba avsåg nog att formattera, börja om och ta backup i fortsättningen.

man får ju göra ett överslag här, hur mycket är det värt som ligger där.
Bröllopsbilderna som är oersättliga? Rör INGENTING och skicka iväg den på avläsning/reparation hos
proffs. Det kostar några tusen.

Sånt som kan hämtas hem igen med lite jobb - glöm det.

Framöver, tänk på backup.
Backblaze.com ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-01-28 00:01
  • Medlem
  • 2012-01-28 00:41

Annat tips är:

Återskapa data från en kraschad hårddisk

Du kan också testa diskwarrior eller Data Rescue 3.

Om du har riktigt viktig information på HDn så försök göra en total backup på hårddisken innan du börjar arbeta med att återställa den. Om du har tur kan det gå med carbon copy cloner.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-28 01:09

Disk Warrior kan inte plocka fram data från en raderad disk. Bara städa och snygga till.

  • Medlem
  • 2012-01-28 18:07

Som jag förstod det var inte disken raderad utan kraschad. Jag tror att DiskWarrior kan bygga om directoryn på disken vilket kan lösa problemet.

http://www.alsoft.com/diskwarrior/

Som sagt så är där backup på det som ligger på disken. Grejen är att den ligger i mitt bankfack som jag inte har tillgång till förrän jag kommer hem.
Provar de sakerna ni sa. Fungerar det inte blir det till att formatera datorn och lägga in sakerna på nytt igen bara. Ingen större skada skedd.

1
Bevaka tråden