Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Sök på Google" = dåligt svar

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har funderat en hel del på det standard svar man ibland får då man ställer en fråga i en tråd...

"Sök på Google" eller ännu värre när någon ger en sådana där länk med animering där man ser hur bokstäverna knappas in och cursorn klickar på "Sök" knappen.

Först och främst så är hela vitsen med att fråga på ett forum att svaret också ska hamna i forumet så att andra kan läsa, för att ställa en fråga, få uppmaningen att söka på Google och sedan inte göra annat är ganska meningslöst. Ungefär samma som att ställa en fråga, själv hitta lösningen utan att berätta hur man löste problemet.

Kan vi inte införa en regel att man inte svarar "Sök på Google"?

Orkar/kan man inte komma med svaret på frågan tycker jag att man inte bör skriva i tråden alls.

Håller med. Dock en vanlig länk till Google med en bra sökfras som visar bra resultat är helt ok.
Annars får man sitta och översätta hela forum/artiklar till svenska och replikera informationen.

Men LMGTFY ska man inte använda.

Ursprungligen av keptang:

Men LMGTFY ska man inte använda.

Det var det jag menade, tycker det är väldigt nedlåtande.

Men även en direkt länk till Google med sökorden inlagda är inte mycket heller.

Hela anledningen varför man frågar HÄR är ifall någon har något EGET svar som kanske inte hamnar i topp-10 på en Google sökning. Annars kan vi lägga ner och flytta över till Google...

Ursprungligen av LCR:

Det var det jag menade, tycker det är väldigt nedlåtande.

Men även en direkt länk till Google med sökorden inlagda är inte mycket heller.

Hela anledningen varför man frågar HÄR är ifall någon har något EGET svar som kanske inte hamnar i topp-10 på en Google sökning. Annars kan vi lägga ner och flytta över till Google...

Om man är bra på att googla så är det inget problem.
Precis som en länk till forum/sida med svar är ok.

Du menar... Let me google that for you

Sorry, fick svårt att låta bli. Jag har gjort mig skyldig till det där felet någon gång och ska bättra mig. Insåg själv att det kunde uppfattas som arrogant (vilket inte var meningen)

Det beror en del på frågan också. Vissa frågor är komplexa och inte lätta att lista ut hur man ska söka på så en googlelänk kan lära mig hur jag borde ha formulerat frågan.

Fast ibland förtjänar vissa ett syrligt inlägg...

Det finns en tendens till att vissa medlemmar är lite bortskämda med att få snabba svar. Ibland verkar det inte som man gjort någon egen felsökning själv utan bara lagt sig på rygg och kräver hjälp. Eller är frågan så diffus och ogenomtänkt att läsaren inte förstår vad som är problemet.

Men absolut ska vi vara hövliga och hjälpa varann. Självklart. Men ibland måste man få vara lite spydig också...

Ursprungligen av iTiger:

Fast ibland förtjänar vissa ett syrligt inlägg...

Det finns en tendens till att vissa medlemmar är lite bortskämda med att få snabba svar. Ibland verkar det inte som man gjort någon egen felsökning själv utan bara lagt sig på rygg och kräver hjälp. Eller är frågan så diffus och ogenomtänkt att läsaren inte förstår vad som är problemet.

Men absolut ska vi vara hövliga och hjälpa varann. Självklart. Men ibland måste man få vara lite spydig också...

Jo, det beror på lite hur personen beter sig, helt rätt, fast det bästa är att inte svara alls då.
Även om det kan vara svårt att låta bli.

Jo, men också VAD frågan gäller.

Frågar jag "Hur resettar jag SMC?" så håller jag med, men i min tråd

http://www.99.se/grafisk-produktion/292418-ladda-vektorgrafik.html

så vill jag veta vad 99-medlemmarna har för tips, söka på Google kan jag redan...

Vi bör reda ut vilka Google-hänvisningar vi menar. Jag menar att det finns tre olika typer.

1. Länk till "Let me Google that for you".
2. Länk till Google-sökning till trådar här på forumet
3. Länk till Google-sökning utanför forumet.

Och här är mina åsikter angående dessa tre.
- Typ 1 ska inte förekomma. Rapportera om ni ser en sådan, så raderar vi.
- Typ 2 är fullständigt naturligt, och detta ska vi absolut inte sluta med. Om svaret redan finns på forumet i befintliga trådar så ska man inte behöva skriva svaret en gång till i ännu en tråd. Där är Google-hänvisningen alltid motiverad, anser jag.
- Typ 3 är ett mellanting, Blir en bedömning från fall till fall. Om ni ser en sådan, och tycker att hänvisningen är olämplig/onödig/ohövlig - gör en rapportering.

Och med tanke på hur olika de här typerna är, så tycker jag att den här trådens rubrik är dålig. Det går inte att vara så generell som rubriken antyder, tycker jag.

/Mod

Personligen så tycker jag nog att även fall 1 bör avgöras från fall till fall, annars så kan ni börja med mitt inlägg nr5

Och så stort är väl inte problemet hos oss? Det är sällan jag ser en sådan länk och senaste gången jag såg den så var det jag som gjorde mig skyldig (tror att det är enda gången)

Ursprungligen av BlackSmp:

Personligen så tycker jag nog att även fall 1 bör avgöras från fall till fall, annars så kan ni börja med mitt inlägg nr5

Och så stort är väl inte problemet hos oss? Det är sällan jag ser en sådan länk och senaste gången jag såg den så var det jag som gjorde mig skyldig (tror att det är enda gången)

Så då får du sluta med det.
Ser inte varför man ska använda LMGTFY istället för Google, jag ser det endast som nedsättande.

Ursprungligen av keptang:

Så då får du sluta med det.
Ser inte varför man ska använda LMGTFY istället för Google, jag ser det endast som nedsättande.

Jag skrev att jag skulle sluta och jag har bara gjort det två gånger, varav en gång med "glimten i ögat" i denna tråd.

Men hur stort är problemet egentligen? Jag har i princip aldrig sett det här, så gör vi inte en höna av en fjäder?

En googling ger 8 träffar på 99.se med LMGTFY. Jag kanske söker fel men det känns inte som ett utbrett problem

https://www.google.com/search?q=site%3A99.se+LMGTFY+&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a#q=site:99.se+LMGTFY&hl=en&client=firefox-a&hs=5xY&rls=org.mozilla:sv-SE:official&prmd=imvns&filter=0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&fp=694e8924650858ea&biw=1280&bih=863

Jag tycker att om man anser att det är väldigt lätt att hitta svar via Google, då bör man också visa exempel på ett sådant svar som man hittat via Google.

Typ "Om du googlar efter detta<länk med exempelsökning> kan du hitta sidor som denna<länk till svar> som jag tror kan hjälpa dig."

Ursprungligen av Adrian B:

...bör man också visa exempel på ett sådant svar som man hittat via Google...

Ja, självklart ska man lämna länkar/exempel.

Att någon bara säger "Sök på Google", utan att ge någon länk alls - det är ju så sällsynt så det tog jag inte ens med i min typning av Google-hänvisningar.

Om det skulle finnas några sådana på forumet (vilket jag betvivlar), så faller de också in under typ 1, dvs det ska inte förekomma.

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-01-19 13:44

det som är enkelt för vissa är svårt för andra. jag är ingen mästare på google. jag kan inga coola kommandon som utesluter eller bara söker på vissa sajter osv. så om jag ställer en fråga och lösningen finns på google så betyder det inte att jag lika enkelt som en annan kan finna det.
sen känner man sig ganska dum generellt i vardagen så en nedlåtande kommentar här skippar man ju gärna.

Ursprungligen av iMikee:

...bara söker på vissa sajter...

Om man bara vill söka här på forumet, så skriver man site:99.se i sin sökning, så får man bara träffar från den sajten.

T.ex så här:
minne MBP site:99.se

Vad jag syftar på är att hålla diskussionen HÄR, frågar man medlemmarna om deras svar så är det väl naturligt att svaret kommer i tråden med länkar direkt till exempel och inte Google, inget mer inget mindre.

Som Keptang säger LMGTFY är rakt nedlåtande, speciellt om frågan är relevant.

Ursprungligen av LCR:

Vad jag syftar på är att hålla diskussionen HÄR, frågar man medlemmarna om deras svar så är det väl naturligt att svaret kommer i tråden med länkar direkt till exempel och inte Google, inget mer inget mindre.

Jag ber om ursäkt, men jag förstår inte den meningen. Utveckla gärna.

Syftar var då? Menar du syftet med hela den här tråden?
Frågar medlemmarna var då?
Svaret kommer var då?

Menar du att det bara var "LMGTFY" som du vill få bort? I så fall är detta ett icke-problem, för det är vi nog alla överens om att det inte ska förekomma.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag ber om ursäkt, men jag förstår inte den meningen. Utveckla gärna.

Syftar var då? Menar du syftet med hela den här tråden?
Frågar medlemmarna var då?
Svaret kommer var då?

Menar du att det bara var "LMGTFY" som du vill få bort? I så fall är detta ett icke-problem, för det är vi nog alla överens om att det inte ska förekomma.

Du behöver inte be om ursäkt...

Syftet med tråden, ja.

Man ställer en fråga i forumet 99.se för att man vill ha svar från medlemmarna i forumet, alltså 99.se och inte vad som har bäst sökord i deras sida på Google. Råkar svaren vara lika så må det vara men jag är mer intresserad av vad medlemmarna här har för erfarenhet av någonting när jag ställer en fråga HÄR, annars kan jag lika gärna strunta i att fråga här och bara söka på Google själv, jag är inte inkompetent vad gäller Internet sökmotorer.

Svaret, hoppas man, kommer i tråden, d.v.s. namn, kanske länkar, till de förslag medlemmen har, eller rent av i text om det var ett sådant svar.

Är det sjuhundrafemtielfte tråden om hur man gör en hardware reset på en MacBook så gör man som du gör, stänger tråden med en fingervisning om hur man söker på forumet.

Ursprungligen av LCR:

Man ställer en fråga i forumet 99.se för att man vill ha svar från medlemmarna i forumet,

Ok, då är jag med. Och då håller jag inte med dig.

Om man enbart vill ha den typen av svar (dvs svar baserade på forummedlemmarnas egna erfarenheter och kunskap), så får man vara tydlig med att ange detta i sin fråga.

Om man inte är tydlig med det, så får man leva med att det kommer en och annan Google-hänvisning.

Det är omöjligt för alla forummedlemmar att veta att du är ute efter bara sådana svar, medan nästa frågeställare är kanske jättenöjd med att få Google-hänvisningar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, då är jag med. Och då håller jag inte med dig.

Ok...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-27 15:41

Det är synd att man ska behöva använda Google för att söka på 99.se, varför inte fixa den söktjänst som finns på sidan?

Hur kan jag t.ex. inte hitta http://www.99.se/99lounge/281076-fiffigheter-pa-natet.html när jag söker på "fiffigheter"?

Loungen är en "stängd" (bara vissa medlemmar har tillträde) del av forumet. Därför hittas den inte av Googles robotar.

Just den tråden skulle man ju kunna flytta till "Internet och bredband", så att den blev tillgänglig för alla. Jag tror faktiskt att jag ska göra det.

Men rent generellt gäller att Lounge-trådar tyvärr inte kommer med i sökresultaten.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-27 21:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Loungen är en "stängd" (bara vissa medlemmar har tillträde) del av forumet. Därför hittas den inte av Googles robotar.

Just den tråden skulle man ju kunna flytta till "Internet och bredband", så att den blev tillgänglig för alla. Jag tror faktiskt att jag ska göra det.

Men rent generellt gäller att Lounge-trådar tyvärr inte kommer med i sökresultaten.

Jaha, det förklarar ju en del.

1
Bevaka tråden