Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Orättvis moderering - är vissa immuna?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nån måtta får det vara att vissa skribenter här är immuna medan andra censureras väldigt snabbt, mitt sista inlägg är detta.

Lycka till, mindre jobb för mod(s) men det bjuder jag på.

Ciao (efter 5104 inlägg).

Tråkigt keptang! Ha det gött var du nu beger dig där det är mindre analt.

Ursprungligen av eskimo:

Tråkigt keptang! Ha det gött var du nu beger dig där det är mindre analt.

Tveksamt om det är mindre analt nån annanstans, men uppenbarligen så kan jag inte gå med på godtyckliga "modereringerar" på den här sidan iaf.
Enough is enough, kanske jag dyker upp nånstans, har svårt för att hålla mig ifrån situationer där folk ropar efter hjälp och jag har svaret, men vi får se.

Time will tell.. Just nu så tror jag detta beror på att 99.se är i ett stort förfall, tyvärr.

Hoppas iaf att alla andra finner en nytta i forumet så att det lever vidare.
Själv kommer jag inte att delta i trådar inom den närmsta framtiden..

时间会告诉我们

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-26 23:00

Kan någon i nån sorts acceptabel/ocensurerbar form återge ungefär vad keptang skrev som blev censurerat?

Ett harmlöst sidospår: http://www.99.se/aktuella-rykten/289126-apple-slapper-helt-produkt-varlden-aldrig-skadat-gissningar-onskemal-11.html

Tar man bort en diskussion om framtidens teknik - på ett teknikforum(!) - för att att en tråd prompt ska hållas rak... Ja, då vet jag inte vad vi ska ha 99an till.

Tanken om att ha ett lättnavigerat forum är fin i sig, men om sker på bekostnad av att folk inte känner sig välkomna har man nog snart ett väldigt dött, om än lättnavigerat, forum.

Senast redigerat 2012-01-26 23:28

Jag tog bort den sista delen (7 inlägg) av ett sidospår, där det mest var personangrepp och tjafs.

Men jag lät den första och största delen av sidospåret stå kvar, det som kom innan det spårade ur.

Men keptang gillade inte att något av hans inlägg försvann, där det tydligen fanns någon rad som faktiskt var ontopic.

Så nu är hela sidospåret (ca 30 inlägg) raderat, så att alla ska bli nöjda(?).

Ursprungligen av eskimo:

...Ett harmlöst sidospår...

Tar man bort en diskussion om framtidens teknik - på ett teknikforum(!) - för att att en tråd prompt ska hållas rak... Ja, då vet jag inte vad vi ska ha 99an till...

Ja, jag tyckte också att det var ganska harmlöst, till en början.

Därför vill jag ännu en gång poängtera att jag egentligen ville behålla den största delen av sidospåret - som inte var urspårat.

Så den första raderingen var inte för att det prompt skulle hållas rakt. Utan det var en radering för att bli av med personangrepp och tjafs.

/Mod

Senast redigerat 2012-01-27 00:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-26 23:53
Ursprungligen av keptang:

Nån måtta får det vara att vissa skribenter här är immuna medan andra censureras väldigt snabbt, mitt sista inlägg är detta.

Lycka till, mindre jobb för mod(s) men det bjuder jag på.

Ciao (efter 5104 inlägg).

Tråkigt keptang du har ju varit en frisk fläkt som dragit ditt strå till stacken och lite till.

Tyvärr kan det bli lite trångt nu och lägre i tak i loungen nu kanske, när övriga siten går på sparlåga och famlar efter riktning- syfte mm.

Jag brukar allt säga vad jag tycker och tänker rakt ut och visst många gånger slinter någon groda eller två fram, men jag tar inte personligen någon notis om jag blir modererad i ena eller andra sammanhanget, många gånger kan det ju bara vara skönt att skriva av sig lite frustration, inte att rekommendera alltid, eller syftet här på siten, men dom gånger det händer, är man ju evigt tacksam att Jesper finns här för att moderera bort dyngan.

Immun tror jag ingen är, men visst kan man uppleva att man själv kanske blir moderarad oftare men jag tror att innehållet och språkbruket, och meningen med inlägget väget tungt , dvs att man bidrar till trådens rubrik osv.......... även i loungen till viss del.

En moderator på siten är ju på tok för lite, och kanske det då kan ge upphov till att tiden inte alltid räcker till att se över helheten med alla inlägg som skrivs.

Men tilläggas jag har inget att klaga över, Jesper gör ett kanon jobb- frivilligt måste tilläggas.

Senast redigerat 2012-01-27 11:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tog bort den sista delen (7 inlägg) av ett sidospår, där det mest var personangrepp och tjafs.

Men jag lät den första och största delen av sidospåret stå kvar, det som kom innan det spårade ur.

Men keptang gillade inte att något av hans inlägg försvann, där det tydligen fanns någon rad som faktiskt var ontopic.

Så nu är hela sidospåret (ca 30 inlägg) raderat, så att alla ska bli nöjda(?).

Jag vill ännu en gång poängtera att jag egentligen ville behålla den största delen av sidospåret - som inte var urspårat.

/Mod

Du får göra som du vill Jesper, anser du att du har gjort rätt, fine.

Antagligen så finns inläggen kvar i er databas vilket visar vilka inlägg som var 100% off-topic och vilka som inte var det.
Jag bryr mig inte så mkt, men jag hoppas att ni är nöjda med resultatet iaf.

Detta är inget mot dig, jag hoppas du förstår det.

Kram till er alla.

Ursprungligen av keptang:

Detta är inget mot dig, jag hoppas du förstår det.

Nej, det förstår jag inte. Hur kan jag tolka det på något annat sätt? Hela ditt resonemang är ju en kritik mot min moderering.

/Mod

Ursprungligen av CUBEIS:

Men tilläggas jag har inget att klaga över, Jesper gör ett kanon jobb- frivilligt måste tilläggas.

Tack!

Jag är i princip (ca 99,99%) ensam moderator nu, sedan Capeman slutade, och då kan det bli ett halvt inlägg för mycket som åker i en rensning.

När det blir så många personangrepp som det blev i den där tråden, så tar man sig inte tid att sålla bort ett halvt inlägg här och ett halvt inlägg där, utan då åker hela den delen av tråden.

/Mod

Jag tycker att jag gjorde rätt som bara ville få bort personangreppen, och lät merparten av sidospåret stå kvar.

Att där råkade försvinna något inlägg som faktiskt innehöll någon on-topic-mening, är sånt som händer när en tråd spårar ur på det sättet.

/Mod

Senast redigerat 2012-01-27 11:06

Du gör ett bra jobb Jesper.

I detta fall kanske du då borde ha tagit bort/redigerat inlägg som inte hade något med topic att göra (absolut 0 och ingenting, från krist** t.ex.), och låtit diskussionen löpa, istället för att behålla inlägg som var ifrågasatta och radera allt annat?

Ursprungligen av keptang:

...behålla inlägg som var ifrågasatta och radera allt annat?

Nej, det där stämmer inte alls.

Jag raderade inte "allt annat". Tvärtom så raderade jag bara en ganska liten del av det här långa sidospåret.

Jag tog bort sju inlägg, som antingen innehöll någon form av personangrepp, eller som innehöll någon form av tjafsande mellan några personer.

Men huvuddelen av sidospåret (ca 30 inlägg) stod kvar. Kanske kunde jag ha raderat 1 eller 2 inlägg till, men ville inte skära för mycket i den delen av sidospåret som inte var urspårad, utan jag tog bara det värsta tjafsandet.

Men att börja prata om att lämna forumet för detta känns väl en aning överreagerande. Du kunde skickat ett PM till mig i stället och beskrivit dina synpunkter, så hade vi säkert kunnat fixa till tråden på ett bra sätt, utan att du hade behövt bli så upprörd.

Och ni får ju ha lite tålamod också. Jag bevakar inte forumet 24-7. Ibland kan det gå några timmar innan man tar tag i en rapportering (som nu t.ex, god natt!).

/Mod

Senast redigerat 2012-01-27 00:57
  • Medlem
  • 2012-01-27 06:28

Censur på 99.se år 2012 gör mig sur och det för tankarna till Iran eller liknande.

Ursprungligen av Dalle:

Censur på 99.se år 2012 gör mig sur och det för tankarna till Iran eller liknande.

Det förekommer ingen censur på 99.se.

Om någon tycker att vi har tagit bort någons åsikt, så är det ju ALDRIG för själva åsiktens skull, utan det är för att det är offtopic eller på något annat sätt bryter mot forumreglerna.

I det här fallet raderades personangrepp och tjafs som inte hade i tråden att göra. Det hade ingenting med deras åsikter och ställningstaganden att göra.

Och det faktum att din jämförelse med Iran får stå kvar, bevisar väl om något att det inte finns någon censur. Dels har ju jämförelsen inte ens en gnutta sanning i sig. Och dels kan jämförelsen tolkas som ett angrepp på mig. Men trots det så får den stå kvar - för den är ju samtidigt så löjlig så att det nästan blir lite humor, så här mitt i sur-tråden - och det kan kanske behövas.

/Mod

Senast redigerat 2012-01-27 09:31

Det här handlar inte om censur. Åtminstone en stor del av de inläggen som först togs bort innehöll mest tjafs och personangrepp mellan två eller fler personer, och det hör inte hemma i någon tråd. Jag tycker det är bra att dessa plockades bort. Att sen rensingen inte blev gjord med 100% kirurgisk precision får man ha överseende med. Acceptera, gå vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-27 09:39

Hur det än är med saken så är det tråkigt om Keptang lämnar forumet, tycker han alltid är framme och försöker hjälpa medlemmar och dessutom skriver bra inlägg.

Ursprungligen av stile:

Hur det än är med saken så är det tråkigt om Keptang lämnar forumet, tycker han alltid är framme och försöker hjälpa medlemmar och dessutom skriver bra inlägg.

Håller med.

Trist, keptang. Tycker du varit en av de "klarast lysande stjärnorna" här och det är synd om du ska gå p g a modereringen, som jag tycker håller toppklass.

Jag har inte lämnat 99, men är och kommer nog framgent att fortsätta vara förhållandevis inaktiv. Det beror inte ett dugg på modereringen. Jesper gör ett hästjobb, jag vet hur det var när vi var två, måste vara tungt när man är ensam. Anledningen är snarare stor press från plugget OCH 99.se's övriga förfall och brist på styrning. Det var ett riktigt kul forum en gång, men det är så rörigt och samtidigt stagnerat att det mest känns "meh" numera.

Ursprungligen av Capeman:

Trist, keptang. Tycker du varit en av de "klarast lysande stjärnorna" här och det är synd om du ska gå p g a modereringen, som jag tycker håller toppklass.

Jag har inte lämnat 99, men är och kommer nog framgent att fortsätta vara förhållandevis inaktiv. Det beror inte ett dugg på modereringen. Jesper gör ett hästjobb, jag vet hur det var när vi var två, måste vara tungt när man är ensam. Anledningen är snarare stor press från plugget OCH 99.se's övriga förfall och brist på styrning. Det var ett riktigt kul forum en gång, men det är så rörigt och samtidigt stagnerat att det mest känns "meh" numera.

Håller med om att det varit en period av förfall, men nu känns som att det händer saker igen. Det värsta är när de som är mest aktiva och upprätthåller en viss standard flyr forumet. Jag har inte varit aktiv här så våldsamt länge. Skaffade min första Mac 2005 och sen var det några år från dess bortgång tills jag skaffade nästa. Men jag är här i princip varje dag, hittar svar på många frågor här och läser intressanta frågor från andra medlemmar. Ibland har jag till och med fått privilegiet att hjälpa någon.
Det här med orättvis moderering är ju något högst subjektivt. Den som blir modererad blir ju i princip alltid i någon utsträckning trampad på tårna. Om man hade ansett att något inlägg inte skulle finnas hade man ju inte skrivit det från början, med visst förbehåll för saker som man kan skriva i stridens hetta. Och jag påstår att om man på försök skulle radera 5 inlägg från vardera 5 användare skulle var och en av de 5 användarna uppleva att de andra 4 kommit lindrigare undan.
Tänk även på att moderatorn i första hand reagerar på rapporteringar. Om en eller flera medlemmar av någon anledning rapporterar vissa medlemmars inlägg i större utsträckning än andras så kommer dessa rapporterade medlemmar/inlägg att granskas mer ingående än andra(s).

Ursprungligen av keptang:

Nån måtta får det vara att vissa skribenter här är immuna medan andra censureras väldigt snabbt, mitt sista inlägg är detta.

.

Om det är det här vi ska diskutera så kan jag till viss del hålla med. Ibland så kan liiiiite ot eller ett "humorinlägg" lätta upp. Nu för tiden så drar jag mig från att skriva här om jag inte har en fråga faktiskt. Orkar inte riskera något.

Ursprungligen av jurassic579:

...drar jag mig från att skriva här om jag inte har en fråga faktiskt. Orkar inte riskera något.

Om man får något raderat, och man anser att det är orättvist och felaktigt - gör en rapportering, eller skicka ett PM - så tar vi en diskussion.

Efter några sådana konstruktiva diskussioner med olika medlemmar, så kanske moderatorn ändrar beteende en aning - vem vet?

Ursprungligen av jurassic579:

...Ibland så kan liiiiite ot eller ett "humorinlägg" lätta upp...

Många sådana inlägg faller enligt min åsikt på den här forumregeln:
"Inlägg som helt saknar relevans eller anknytning till forumet det skrivs i tas som regel bort utan förvarning."

Hur hårt den regeln ska efterlevas är ju självklart en tolknings- och bedömningsfråga. Det som jag tycker är trams och tillför noll till tråden - kanske du tycker bara lättar upp lite.

Därför kan man ta en diskussion (se föregående inlägg), så får båda parter möjlighet att ge sin motivering.

Och på sikt kan sådana diskussioner som sagt (se föregående inlägg) leda till ett ändrat beteende på forumet.

Moderering är ett svårt jobb och en grannlaga uppgift. Ibland blir det fel - men på det stora taget blir det rätt bra.
Jag hoppas och tror att Keptang kommer tillbaka - ibland behöver man bara vila upp sig - men sedan så kommer suget tillbaka

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-27 15:37

Vad är det som har hänt egentligen?
Allt detta för att OT (som ALLTID bör tas bort) har tagits bort i en tråd?

Say what?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-01-27 16:14
Ursprungligen av zappee:

Allt detta för att OT (som ALLTID bör tas bort) har tagits bort i en tråd?

Håller inte med dig om att OT alltid ska tas bort...ibland kan det förekomma väldigt givande och intressanta diskussioner som tekniskt sett är OT i den tråd de förs men som ändå borde få vara kvar på forumet...
Istället för att tas bort bör de brytas ut till en egen tråd...något som jag tycker att moderatorerna är bra på...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-27 21:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det ska inte förbjudas. Det är ju därför det finns ett Feedback-forum. Där kan man ta sådana diskussioner.

Men nu togs det inte upp i Feedback-forumet, utan det började med avhopps-inlägg inne i en Lounge-tråd - och det är kanske inte den smidigaste lösningen.

Det är mycket bättre att först ta upp det med moderatorn. Det brukar gå att hitta bra lösningar.

Om man efter den kontakten ändå inte är nöjd med resultatet, så kan man starta en öppen diskussion i Feedback-forumet, och höra vad övriga medlemmar anser.

Fast då måste det ju vara lite tydligare vad som är problemet. Nu är det ju helt omöjligt för någon utomstående att bilda sig en uppfattning, ser bara ut som ni sitter och kastar sand på varandra.

Antingen får det vara ÖPPET eller så ta det i PM...

Ursprungligen av lasselu:

Håller inte med dig om att OT alltid ska tas bort...ibland kan det förekomma väldigt givande och intressanta diskussioner som tekniskt sett är OT i den tråd de förs men som ändå borde få vara kvar på forumet...
Istället för att tas bort bör de brytas ut till en egen tråd...något som jag tycker att moderatorerna är bra på...

Dåligt formulerat, jag menade att det skulle tas bort ur tråden och läggas på rätt ställe. Inte raderas rakt av

Ursprungligen av zappee:

...Nu är det ju helt omöjligt för någon utomstående att bilda sig en uppfattning, ser bara ut som ni sitter och kastar sand på varandra...

Det kan nog inte bli mer öppet än så här.

Enda sättet att göra det ännu mer öppet vore att publicera hela sidospåret här, inklusive personangrepp och tjafsande, så att alla kunde bedöma om jag tog bort rätt del, eller om jag borde ha tagit bort lite mer eller lite mindre.

Men så kan det ju inte fungera. Vi kan inte köra med modereringar som är beslutade via folkomröstning.

Ursprungligen av zappee:

...Antingen får det vara ÖPPET eller så ta det i PM...

Ja, jag hade ju föredragit en personlig kontakt först, för då hade vi förmodligen kunnat lösa det redan där.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-27 22:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kan nog inte bli mer öppet än så här.

Enda sättet att göra det ännu mer öppet vore att publicera hela sidospåret här, inklusive personangrepp och tjafsande, så att alla kunde bedöma om jag tog bort rätt del, eller om jag borde ha tagit bort lite mer eller lite mindre.

Men så kan det ju inte fungera. Vi kan inte köra med modereringar som är beslutade via folkomröstning.

Ja, jag hade ju föredragit en personlig kontakt först, för då hade vi förmodligen kunnat lösa det redan där.

Det var ju det jag menade. Nu blir det ju bara ett meningslöst sandkastande som ingen vet vad det handlar om...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-01-27 15:48

Om det inte står i reglerna att diskutera i forumet om modereringen är förbjudet borde en sådan regel skapas.
Det ska man ta per PM och inte öppet så här och hota med avhopp som en drama queen för att få sin vilja igenom.

Bevaka tråden