Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enklaste/billigaste sättet att få två ljudutgångar på en MacMini 2009

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-25 09:52

Jag har en MacMini 2009 C2D 2,0GHz 4GB RAM som mediaspelare i vardagsrummet.
Har Apple BT T-bord och mus till den.
Optisk kabel till 5.1 förstärkare (klarar inte flera zooner/rum)
VGA-kabel till min Plasma-TV
Spelar det mesta i VLC

Nu går sambon och jag i tankarna att skaffa en sovrums-TV.
Den kommer sitta på väggen precis bakom nuvarande TV:n i vardagsrummet. Tankarna går mot att dra en skärmkabel från mac minin till den och spegla bilden.

Men...
Hur får vi över ljudet till TV:n i andra rummet?
Jag har testat med min Airport express men den klarar inte HD film samt att det är fördröjning i ljudet på övrig film.
Kan en USB DA omvandlare vara något och sedan byta ljudkälla i systeminställningar, ljud? Kostnad?

Jag har förvisso en till Mac Mini 2007 C2D 2,0 3GB RAM som jag skulle kunna använda i nödfall.
Men då behövs det ju ett extra T-bord och mus vilket blir ganska kostsamt. Men kanske ändå bästa/billigaste lösningen?
Kortare och billigare skärmkablar, inga hål i väggen m.m.
Tror ni den klarar 720p HD-film?

Hjälp mig att hitta en vettig lösning på mitt problem.

  • Medlem
  • 2012-01-25 10:44

Vild chansning men borde det inte funka med någon form av splitter, typ: Optisk splitter 1 in till 2 ut > Splitter | Kjell.com

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-25 11:48

Hur ska jag koppla denna splitter sen för att få ljud till andra TV:n? Jag förstår inte riktigt tyvärr

  • Medlem
  • 2012-01-25 16:42

Vad har du för ljudingångar i den andra tv:n?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-25 20:02

Nuvarande TV:n i vardagsrummet har inga ljudingångar förutom scart och hdmi.
Mac Minin är kopplad med optisk kabel till förstärkaren. Lika så är TV:n kopplad till förstärkaren fast med analog RCA-kablage.
Sovrumstv har vi inte köpt än.

Ett USB-ljudkort och en sammanslagen enhet (Kombinera flera ljudgränssnitt genom att skapa en sammanslagen enhet i Mac OS X v10.6 Snow Leopard)?

Edit: Jag använder ett ljudkort härifrån i min "dockningsstation" http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390218419112

Om du struntar i optiskt ljud, och köper en sån här adapter:

Minitele förgrening - Svart > Förgrening | Kjell.com

...som du kopplar vidare både till din förstärkare samt till sovrum-TVn så kanske du är hemma för en billig penning?

1
Bevaka tråden