Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med kommandon/formler i Google Docs

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu går jag bet.. Någon guru som kan bistå?

Jag behöver tips på hur jag skall skriva för att en cell alltid skall hämta ex.tredje raden i en kolum.

Jag vill här alltså ha ett kommande som hämtar hem ex. rad 3, kolumn D. På grund av andra omständigheter i upplägget på kalkylbladet så kan jag inte referera till en cell direkt. Om jag refererar direkt till cellen så får jag felmeddelanden eller andra problem.

Jag har funnit ett kommando som hämtar hem sista raden, och det fungerar bra. Nu vill jag ha ett som kan hämta 2a, 3e, 4e osv.

Ex.
ABCDEFGH
12345678
98765432
56987456
12356584

Mycket tacksam för hjälp!

Ursprungligen av kebarb:

...som hämtar hem ex. rad 3, kolumn D. På grund av andra omständigheter i upplägget på kalkylbladet så kan jag inte referera till en cell direkt....

Jag förstår inte. Om du vill ha D3, så sätt D3. Varför skulle detta inte gå?

Excel:
=INDIRECT(ADDRESS(X,Y))

Där X är raden och Y kolumnen. Rad är ju ett heltal. Y är också ett heltal räknat som A=1,B=2,C=3 osv.

Håller med Jesper ovan, hur kan det bli ett felmeddelande när du refererar direkt till en cell?
Kan du ge ett exempel när så sker?

http://support.microsoft.com/kb/213933

Grymt fint fungerade det! Tusen tack.

Det ena problemet leder direkt in på deta andra, nu får jag inte VLOOKUP att fungera mot ett datum, är det begränsat till numeriksa eller textbaserade värden, och blir tokigt om de är blandade?

=VLOOKUP(J2,A:A,B:B)

Jag vill använda värdet J2 (datum) för att söka efter tidsstämpeln i kolumn A, och sedan returnera värdet i kolumn B..

//K

Ursprungligen av kebarb:

Grymt fint fungerade det! Tusen tack.

Det ena problemet leder direkt in på deta andra, nu får jag inte VLOOKUP att fungera mot ett datum, är det begränsat till numeriksa eller textbaserade värden, och blir tokigt om de är blandade?

=VLOOKUP(J2,A:A,B:B)

Jag vill använda värdet J2 (datum) för att söka efter tidsstämpeln i kolumn A, och sedan returnera värdet i kolumn B..

//K

Jag brukar använda mig av INDEX och MATCH, typ:
=INDEX(B:B,MATCH(J2,A:A,0)

Där jag plockar ut det värde på det index i B-kolumnen som jag får när jag matchar i A-kolumnen mot värdet i J2.

Om du postar lite exempeldata så kan det vara lättare att förstå vad du behöver hjälp med och hur du vill att det ska se ut.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag brukar använda mig av INDEX och MATCH, typ:
=INDEX(B:B,MATCH(J2,A:A,0)

Där jag plockar ut det värde på det index i B-kolumnen som jag får när jag matchar i A-kolumnen mot värdet i J2.

Om du postar lite exempeldata så kan det vara lättare att förstå vad du behöver hjälp med och hur du vill att det ska se ut.

Min favorit, kör alltid med INDEX och MATCH.

Japps.

Det är inte excel, utan google docs. Och jag använder ett formulär, som postar nya linjer. Problemet är att man inte kan referera in till ett formulär med direkt cellangivelser, för att varje gång formuläret uppdaterar databas dokumentet så förstör den alla referenser till övriga delar av dokumentet.

Google har tabbat sig rejält kan man säga.

Så jag försöker jobba runt det istället för att vänta på en fix.

Skall testa det som rekommenderats ovan!

//K

Då är ju namnet på denna tråd rätt så galen.

Verkar märkligt att det inte funkar iaf.

Du har inte testat Microsofts SkyDrive istället? I stort sett identiskt med Excel (naturligtvis förenklat).

Ursprungligen av keptang:

Då är ju namnet på denna tråd rätt så galen.

Verkar märkligt att det inte funkar iaf.

Du har inte testat Microsofts SkyDrive istället? I stort sett identiskt med Excel (naturligtvis förenklat).

Namnet är lite galet, men jag gjorde det med flit för att locka rätt folk Hade jag skrivit något om google docs och formulär hade ingen läst tippar jag.

Det löste sig ju iallafall SKITSNABBT och gled snabbt in på problem nr.2. Lär bli lite sömn inatt, men det är ju kul!

Ursprungligen av kebarb:

...Det är inte excel, utan google docs..

Ursprungligen av kebarb:

...Namnet är lite galet, men jag gjorde det med flit för att locka rätt folk!...

Och du funderade inte på att du kanske lurar folk - som faktiskt tror att det handlar om Excel - till att lägga tid på det här helt i onödan?

Tråden ska ha en rubrik som tydligt visar vad frågeställningen gäller!
Tråden ska ligga i rätt forumdel!

Detta är åtgärdat nu.

/Mod

Jag behöver också ett kommando som summerar en hel kolumn, men den får inte referera till numret på start eller slutraden.

Får inte till det om jag skriver =SUM(A:A) av någon anledning. Någon som har tips där?

//K

Ursprungligen av kebarb:

Jag behöver också ett kommando som summerar en hel kolumn, men den får inte referera till numret på start eller slutraden.

Får inte till det om jag skriver =SUM(A:A) av någon anledning. Någon som har tips där?

//K

Man skulle kunna göra en fuling för att summera här, antar att du kan formatera färger och så i Google Docs och att alla värden i A-kolumnen är numeriska värden (eller iaf A1):
=SUM(A:A)-A1

Då summerar man och minskar således med första raden. Så långt allt bra.
Säg att din sista rad heter A30, om du då i A31 skriver =-A30 skapar du ett negerat värde av A30 som då "dras av" när du adderar alla i A-kolumnen. Man kan lösa det på mer avancerade sätt med, men detta tycker jag är enkelt och bra.
För att sedan "dölja" det negerade värdet i A31 tar du och sätter textens färg till samma färg som bakgrunden.

Funkar det?

Jag ser inte så mycket onöda med att lösa problem, med denna rubrik blev problemet löst. Vilket det sannolikt inte hade blivit med en annan rubriksättning. Så tack vare detta och trådens placering så har vi fått en tråd som på ett genialiskt sätt beskriver hur man refererar direkt till celler i en struktur som förändras.

När jag söker efter syntax på nätet så googlar jag aldrig efter "google docs" utan efter excel. De använder i princip samma upplägg. Det är dessutom mångfaldigt mer gurus i excel än google docs. Så syftet med tråden försvinner tyvärr med denna rubrik, även om jag respekterar ordningssinnet i att byta ett varumärke mot ett annat för att det skall bli riktigt.

Fantastiskt med forum och ännu mer fantastiskt med excelnerdar!

//K

Ursprungligen av kebarb:

...med denna rubrik blev problemet löst. Vilket det sannolikt inte hade blivit med en annan rubriksättning...

Trams, säger jag. Om det nu är så likt, så hade väl Excel-experterna hittat hit ändå.

Du har ju fått svar på dina nya följdfrågor, trots en rubrik som enligt dig borde skrämma bort de rätta experterna.

/Mod

Ni är gjorda av guld grabbar!

Nu har jag fått till det mesta, en sak som jag fortfarande inte löst är att alla resultaten som postas in med formuläret skall redovisas i omvänd datumordning. Hittar inte helt funktionen för det på google. Om jag använder kordinatmetoden för att referera till celler, så kan jag hämta hem de ex. 10 översta raderna hela tiden, och om jag då kan få formuläret att posta "uppåt" istället för nedåt så har jag alltid de 10 senaste posterna att referera till.

Det bästa vore om jag kunde sortera radvis på timestamp, och bara vända så att nyaste datum alltid var överst.

Någon som har några fina ideer?

//K

Så här ser nu det nya problemet ut med mitt nästa projekt:

Jag använder ett formulär för att hålla reda på övertid, flex, avspassering typ.

Varje post kommer som en ny linje i ett speciellt ark.

Jag vill finna ett sätt att alltid hålla de ex. 10 senaste posterna på ett annat ark där jag sammanfattar saldot.

Eftersom det skapas en ny rad vid varje uppdatering så kan jag inte referera till dessa celler direkt.

Jag har funnit ett sätt att plocka fram den sista raden, men jag vill även ha den näst sista, raden innan den, och innan den osv. tills jag har de 10 sista raderna. Min första tanke var att "vända ordningen" så att den postar uppåt istället för neråt. Men jag har inte lyckats med det tyvärr.

Hur f*n skriver jag den koden? Mycket tacksam för hjälp här alltså! Om man kan referera till sista raden så borde man också därifrån kunna peka på raden innan sista raden, och raden innan raden innan sista raden osv..

//K

Sista raden kan man hitta med MATCH(9E+300,A:A) (kollar på datumen) och sen kan du plocka värdena med =INDIRECT("Arketsnamn!" & ADDRESS(X,Y)). Minska X med 1 för den näst sista raden, med 2 för tredje sista osv.

Fy faaaan Sudden. Man kan tro att du var ämnad för just detta.
Nu är det KANONFINT ju!!

Du har nu lagt grunden till min fina utgiftsrapport och körbok som också kommer att bli online.

(skall posta bilder snart

Jag är så sjukt nöjd. Hade inte klarat det utan hjälp här. TUSEN TACK!

//K

Nu är det löst! Tackarns för hjälpen grabbar!

Så blev timloggen:

Senast redigerat 2012-01-29 16:39
Ursprungligen av kebarb:

Nu är det löst! Tackarns för hjälpen grabbar!

Så blev timloggen:
[ATTACH="CONFIG"]31786[/ATTACH]

Ser ju fint ut! Lite "svorskt" i språket, men det filar du väl till

Jag tänker inte ens på det längre

Sworsk är det nya brunt, liksom!

//K

1
Bevaka tråden