Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kanske bör göra forumreglerna mer synliga, och tydligare?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker det är ganska ofta man ser nya medlemmar som postar sin första tråd som en fråga om något de vill ha hjälp med. Ofta är informationen de ger bristfällig o rubriken intetsägande o det verkar också vara väldigt vanligt med dubbelpostningar(iaf vad man kan utläsa från administratörens kommentar i många nya trådar).

Jag gjorde en liten sökning, klickade på några olika avdelningar, för att se om det finns regler för hur man ska gå till väga när man startar en ny tråd. Jag kan ha fel men det verkar som några sådana regler endast finns på ett ställe - under iPhone - o de är från 2008: http://www.99.se/iphone/247262-uppmaning-las-detta-innan-postar-i-forumet.html

Det kanske vore bra att ha en sådan som klibbig i vartenda underavdelning. Det råder säkert inte bot på alla problem med felplacerade o otydliga trådar men kanske kan det hjälpa en aning.

Jag har också skrivit ett utkast till förslag för ny information till de som ska posta en tråd. Kanske kan antalet inlägg eller startade trådar på något vis bestämma när denna information ska dyka upp, om det går att göra så...

***Förslag***

Så startar du en ny tråd på 99.se

* Se till att du skapar din tråd på rätt underavdelning. Det finns många avdelningar så ta tid på dig att hitta “rätt ställe” att placera din tråd. Du besparar både dig själv o 99’s administratörer arbete o tid. Posta INTE om samma sak på flera ställen för att “helgardera”. Det är inte tillåtet o ses inte med blida ögon av administratörerna.

* Välj en rubrik som kort men tydligt beskriver det du vill säga. Ber du om hjälp har du betydligt större chans att få hjälp fort om det går att förstå vad du vill utifrån rubriken

* Skriv det du vill ha sagt men om det är en fråga om hjälp bör du tänka på att få med så mycket information som möjligt om hårdvara, mjukvara(version av operativsystem och/eller program). Gör precis som du skulle göra om du vände dig till ett rent supportforum - beskriv felet o möjligen vägen dit

* Kontrollera att rubriken beskriver det du skriver om i textfältet. Om inte så redigera den, för när tråden väl är skapad kan rubriken endast korrigeras av administrator

* Posta din tråd o invänta svar

Ligger "gömda" under 99mac i listen samt i footern.
http://www.99.se/artiklar/2316-99mac-forumregler.html

Som sagt, det står redan i forumreglerna, som länkas längst ner på varje sida.

Regler som man ombeds läsa och följa när man blir medlem.

Om nya medlemmar inte följer den uppmaningen, varför tror du att de skulle läsa en klibbig tråd?

Senast redigerat 2012-01-25 16:26

Jag brukar inte läsa forumreglerna när jag signar upp på ett nytt forum(nu är det ju i regel samma överallt, men ändå) däremot skulle jag nog kunna klicka på en sticky av typen "Tips för trådskrivande" eller dylikt.

Men samtidigt så vill jag säga att man behöver inte göra så stor grej av detta.

Visst skulle det vara skönt om nya medlemmar gör färre fel.

Men å andra sidan - alla gör ju lite fel i början, och det är ju vårt jobb att fixa de här misstagen. Och det är ingen katastrof att bli modererad. Det händer oss alla.

kan ju lungt säga att jag aldrig bläddrar så långt ned på sidan att jag ser de länkar som finns längst ned i det grå. Forumregler borde vara betydligt synligare, iaf om man önskar att de ska efterlevas. Vad gäller moderering är det oftast ingen katastrof att bli det MEN jag har sett en ny tråd i vilken skaparen skrev att han hellre valde att byta till ett annat forum än att stanna kvar på 99...

Det är min uppfattning att om man vill att folk ska läsa information som är viktig så måste man upprepa den eller placera den på ett sådant sätt att den ständigt är närvarande o synlig. Det finns förstås alltid folk som ändå inte tar till sig av det viktiga men förhoppningsvis är detta ett fåtal.

H*n lämnade också forumet.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...Det är min uppfattning att om man vill att folk ska läsa information som är viktig så måste man upprepa den eller placera den på ett sådant sätt att den ständigt är närvarande o synlig....

Håller inte med.

När man blir medlem så ombeds man att läsa igenom forumreglerna. Det ska räcka med den uppmaningen.

Att en liten andel struntar i detta ska ju inte behöva leda till att man bombarderar alla medlemmar med upprepad information - hela tiden - överallt. Det känns nästan som en kollektiv bestraffning, och det är sällan bra.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...MEN jag har sett en ny tråd i vilken skaparen skrev att han hellre valde att byta till ett annat forum än att stanna kvar på 99...

Ja, en del tar det alldeles för allvarligt att bli modererad.

En del tolkar "Mod-inläggen" som att de har blivit utskällda och sågade jäms med fotknölarna. Det är det inte. Det är bara ett påpekande om att man har gjort något fel, och vad man borde gjort i stället. Det ska inte övertolkas.

Det är ju bara att lära av misstagen och gå vidare - och fortsätta skriva massor av inlägg. Att bli modererad är en världslig sak.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...

En del tolkar "Mod-inläggen" som att de har blivit utskällda och sågade jäms med fotknölarna. Det är det inte. Det är bara ett påpekande om att man har gjort något fel, och vad man borde gjort i stället. Det ska inte övertolkas.

...

Men det kan KÄNNAS så, lite som farbror polisen mitt i gatan står o ryter till, o är man en känslig själ som läser in mer än man borde i skrivna budskap så...

Men nog om moderatorns ordbruk, detta handlar om förtydligande av de regler som gäller för forumet. Det är som sagt bara ett förslag för att minska moderatorernas börda. Take it or leave it, jag kommer säkert få ett liknande infall någon gång framöver o skriva nåt dylikt igen. Det ligger i min natur att vilja förenkla o förtydliga o jag älskar att skriva

Jag tror man kan känna sig rätt överkörd Jesper, nästan så att jag skulle vilja säga att just det är ens magreaktion. Det är först när man "tolkar" som man ser det ur din synvinkel.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-01-26 21:39

Även om det ”ska” räcka med uppmaning att läsa regler innan registrering slutförs, betyder det inte att så är fallet.

En sådan här är ju iallafall inte i vägen, så varför inte bara fixa?

1
Bevaka tråden