Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskar att Apple tar bort läder-temat i iCal

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den här tråden har skapats genom att ett sidospår brutits ut från en annan tråd. Det blev ett lite väl långt sidospår, för att platsa i den tråden.
/Mod

Om ändå iCal-lädret försvann..

Senast redigerat 2012-01-25 17:24
Ursprungligen av eskimo:

Om ändå iCal-lädret försvann..

Det hoppas jag inte!

Gött att någon gillar det.
Jag hade kunnat tänka mig lite läder om det var grafit->svart, något åt moleskine-hållet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-18 21:35

Jag irriterar mig över att de inte bara gjort om utseendet till det sämre utan också att gränssnittet på Adressboken och i viss mån iCal blivit mycket sämre. Skäms Apple.

Jo, dom har verkligen knasat till det. Otroligt uselt. Som om dom har haft för lite att göra och börjat fixa whats not broken. Amatörmässigt.

Ursprungligen av acke:

Jag irriterar mig över att de inte bara gjort om utseendet till det sämre utan också att gränssnittet på Adressboken och i viss mån iCal blivit mycket sämre. Skäms Apple.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-01-18 21:57
Ursprungligen av acke:

Jag irriterar mig över att de inte bara gjort om utseendet till det sämre utan också att gränssnittet på Adressboken och i viss mån iCal blivit mycket sämre. Skäms Apple.

Riktigt dåligt. Adressboken ser om möjligt, ännu värre ut än iCal.

Senast redigerat 2012-01-25 17:21
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-01-25 13:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lätt fixat med Lion Tweaks.

Fredrik Wiker Developer - Home of Lion Tweaks

Samtidigt känns utseendet inte 100% där heller. Man vet att det ligger något smutsigt till bakgrund för det hela.

Senast redigerat 2012-01-25 17:22

Bättre att hämta ny look på nätet - man lägger in filerna i programmet (iCal, Adressbok). Ser bra ut. Har gjort det på en massa massa Macar nu :-).

MacNix: Change Mac OS X 10.7 Lion iCal and Address Book Skins from Leather to Aluminium - Easy Method

Ursprungligen av joakimo:

Samtidigt känns utseendet inte 100% där heller. Man vet att det ligger något smutsigt till bakgrund för det hela.

Ursprungligen av Zimmerman:

Bättre att hämta ny look på nätet - man lägger in filerna i programmet (iCal, Adressbok). Ser bra ut. Har gjort det på en massa massa Macar nu :-).

MacNix: Change Mac OS X 10.7 Lion iCal and Address Book Skins from Leather to Aluminium - Easy Method

Vilket ger exakt samma resultat som Lion Tweaks gör med ett enda klick.

Jag trodde Lion Tweaks gav "Precis, fulhack deluxe, brun text till alu. brr."

Något sådant ger inte lösningen jag föreslår.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket ger exakt samma resultat som Lion Tweaks gör med ett enda klick.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag trodde Lion Tweaks gav "Precis, fulhack deluxe, brun text till alu. brr."

Något sådant ger inte lösningen jag föreslår.

Om man tittar på före/efter-bilderna på sidan som du länkade till, så tycker jag att det ser likadant ut som med Lion Tweaks.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag trodde Lion Tweaks gav "Precis, fulhack deluxe, brun text till alu. brr."

Något sådant ger inte lösningen jag föreslår.

Det är precis vad den gör.

Jag har då ingen brun text någonstans :-D. Ursäkta OT, men felinfo ska stoppas i tid.

Ursprungligen av eskimo:

Det är precis vad den gör.

Precis, fulhack deluxe, brun text till alu. brr.

Full disclosure: mitt färgseende är lite lattjo, vad har du för färg på texten?

På mina burkar - som jag fixat med filerna jag länkade till - är all text (så klart) svart och allt ser bra ut - det ser ut som Snow Leopard kan man säga.

Ursprungligen av eskimo:

Full disclosure: mitt färgseende är lite lattjo, vad har du för färg på texten?

Men på bilden jag bifogade, som är från sidan du länkade till, är det ju inte svart. Vi pratar alltså den övre listen.

Shit! Det är jag som är färgblind. Tog upp allt som bild i Photoshop och förstorade och lade svartsvartsvart bredvid; det ÄR brunt - mörkbrunt. Nå - detta är ju absurt oesetiskt...men eftersom jag inte ser det så är jag nöjd och belåten med den tweak jag har i alla Macar :-). Och även för dom som ser att det är mörkbrunt så måste ju denna lösning vara rena drömmen bredvid Lions original :-D.

Ursprungligen av eskimo:

Men på bilden jag bifogade, som är från sidan du länkade till, är det ju inte svart. Vi pratar alltså den övre listen.

Apple är numera en kitchig konsumentprodukt som riktar sig till bloggande fjoritsar och modemedvetna 30-åringar. Då är det coolt med läder. Avsaknaden av veckor är mer underligt då målgruppen fjortis får svårt att hålla reda på bla sportlov (som ju i Sverige alltid definierats i veckor).

Även mail bilagehantering suger och andas "självporträtt med nya systemkameran framför spegel till facebook", och de superglossiga skärmarna är mer Bergmans "så som i en spegel" än skärm.

/m

Ursprungligen av martinator:

Apple är numera en kitchig konsumentprodukt som riktar sig till bloggande fjoritsar och modemedvetna 30-åringar. Då är det coolt med läder. Avsaknaden av veckor är mer underligt då målgruppen fjortis får svårt att hålla reda på bla sportlov (som ju i Sverige alltid definierats i veckor).

Även mail bilagehantering suger och andas "självporträtt med nya systemkameran framför spegel till facebook", och de superglossiga skärmarna är mer Bergmans "så som i en spegel" än skärm.

/m

Och vem tvingar dig att använda Apples produkter om du anser att de riktar sig till "bloggande fjortisar och modemedvetna 30-åringar"? Om du inte ska tillföra något till diskussionen så kanske du istället ska avstå från att kommentera den.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-26 15:51

Lädret finns kvar i 10.7.3 meddelas härmed.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och vem tvingar dig att använda Apples produkter om du anser att de riktar sig till "bloggande fjortisar och modemedvetna 30-åringar"? Om du inte ska tillföra något till diskussionen så kanske du istället ska avstå från att kommentera den.

Vadå tillför? Ingen har ställt en specifik fråga, tråden är skapad för allmänt gnäll. Läs rubriken. TS har en subjektiv önskan att man tar bort ett kitchigt utseende. Jag ger min subjektiva förklaring på varför det hamnat där. Så vad är det för diskussion du önskar? Och du kan inte förneka att apple omprofilerar sig och mer och mer släpper "proffsmarknaden" för konsumentmarknaden. Varför skryta om att man gillar grafiska branschen och sen släppa TV-apparater istället för skärmar? Bara som exempel....
/m

Tack för din skarpa analys.

Jomen tvapparater har väl en hel del med media att göra.

Oj vad folk är känsliga. Måste trampat på en öm tå här....
/m

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-12 12:46

Jepp, det känns i alla fall bra att man inte är ensam som avskyr vedervärdigheterna. Att Ive hatar det förstår man ju - det har jag aldrig tvekat över. Alla människor med minsta känsla för estetik ser ju hur vidrigt det är - direkt - det slår rak höger mot iris.
Skeuomorphism är ju dessutom rent logiskt helt sjukt då generationer redan idag - och ingen i snar framtid - inte känner till dom fysiska originalen som efterapas (dessutom usel efterapning). Det är ju rubbat. Helt rubbat.
Då vet man att Forstall bara är en ingenjör utan smak - säkert duktig gosse - men en komplett idiot - en tom tunna när det gäller känsla och estetik och det är ju inte helt ovanligt bland hardcore-nördar. Då vet man det. Att Jobs var med på detta måste ju bero på den tunga medicineringen (en hel del moffe) han gick på sista tiden. Han var inte riktigt hemma däruppe helt enkelt.

Ursprungligen av zinned:
Senast redigerat 2012-09-12 16:38

Jag har viiiiiissssssssss förståelse för att gubbar som använt sådana där kalendrar tycker det är lite charmigt med det där gränssnittet, men det måste väl i Apples mått mätt vara så sjukt enkelt att göra ett gränssnitt utan de där skeumorphismerna man kan välja?
Både på iOS och OSX där de finns.

Haha, så det är Jobs å Forstall som är bovarna?! En är ju död, så då är vi halvvägs där i alla fall..

1
Bevaka tråden