Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trött MacBook

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook 2gHz dual/2GB/13" och den börjar med ålderns rätt bli lite trött och lätt åderförkalkad. Finns det något hopp om trimning och går det att slänga i nyare OS? Belysningen i skärmen försvinner lite då och då, någon som råkar ut för samma och/eller går det att få tillbaka ljuset utan att starta om?

Ursprungligen av monkyman:

Jag har en MacBook 2gHz dual/2GB/13" och den börjar med ålderns rätt bli lite trött och lätt åderförkalkad. Finns det något hopp om trimning och går det att slänga i nyare OS? Belysningen i skärmen försvinner lite då och då, någon som råkar ut för samma och/eller går det att få tillbaka ljuset utan att starta om?

Lite mer info vore inte fel. Vad har du för OS i den nu? Vad är det för ålder på datorn etc. Menar du att ljuset på skärmen slocknar men att en omstart hjälper?

Två gig ram låter som väldigt lite med dagens mått så där har du ju något du kan uppgradera...men mer information om OS o felsymptom kan vara bra

Det är 10.4.11 som rullar i den, årsmodell 2007.
Precis som pmariott skriver är det med ljuset. Rätt som det är så försvinner det, ibland flera gånger per dag. Bara det låter iofs som en varning att skrota.

Ursprungligen av monkyman:

Det är 10.4.11 som rullar i den, årsmodell 2007.
Precis som pmariott skriver är det med ljuset. Rätt som det är så försvinner det, ibland flera gånger per dag. Bara det låter iofs som en varning att skrota.

Om det alltid fungerar från början och det alltid hjälper med en omstart så sjunker sannolikheten för att det är ett hårdvarufel, men det är inte uteslutet. En glappkontakt kan påverkas mekaniskt och termiskt. Om det vore ett glapp som manifesterar sig när datorn är varm så borde rimligen inte en omstart hjälpa och vore det mekaniskt så skulle det uppstå lite mer slumpmässigt. Men det är ju inte 100% säkert så klart.

Ja säger snarare att en blinkande skärm tyder på döende backlight.

Ursprungligen av illerG:

Ja säger snarare att en blinkande skärm tyder på döende backlight.

Jo, men varför hjälper alltid en omstart då? Då borde felet vara lite mer slumpmässigt, eller?

Ursprungligen av pmarriott:

Jo, men varför hjälper alltid en omstart då? Då borde felet vara lite mer slumpmässigt, eller?

"Jumpstart" funkar alltid till en början. Sedan går det utför. Hur länge det är olika.

Till TS när skärmen slocknar är det då nattsvart som om den vore avstängd eller har du ett sken med svart bild?

Mitt tips är att göra en hardware reset och installera Mac OS X 10.6 Snow Leopard på en ny-formaterad hårddisk. (backa upp och kopiera över, var inte lat och bara installera ovanpå).

Min dotter har en MacBook gen.1 CoreDuo 1.87GHz som fungerar hur bra som helst, bara lite problem med HD video.

Senast redigerat 2012-01-24 13:35
Ursprungligen av LCR:

...på en ny formaterad hårddisk...

Ursäkta språkpolisen, men den särskrivningen antyder ju faktiskt att man måste gå ut och köpa en ny disk.

"ny formaterad" och "nyformaterad" är inte samma sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-25 15:46

Jag har ett tips - rensa på hårddisken. Du behöver ha minst 10% tom yta, helst det dubbla. Vilket iof brukar bli svårt med gamla datorer som tenderar bli fulla med skräp.

Ursprungligen av wonko:

Jag har ett tips - rensa på hårddisken. Du behöver ha minst 10% tom yta, helst det dubbla. Vilket iof brukar bli svårt med gamla datorer som tenderar bli fulla med skräp.

fast hur påverkar detta en slocknande skärm...?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

fast hur påverkar detta en slocknande skärm...?

Du vet väl hur det är, du sitter i soffan efter en lång dag, huvudet alldeles fullt, inte 10% tomt utrymme och ögonen slocknar.

Varför skulle inte en trött MacBook känna likadant?!...

Eftersom trådskaparen tyvärr fått många lekmannamäsiga svar som kanske får honom att se någon form av hopp som inte finns ska jag försöka balansera det:

Din skärm kommer ej att bli bättre av en ominstallation utan är skadad med ett hårdvarufel. Om du inte kan tänka dig att använda datorn som stationär, tillsammans med en extern skärm alltså, eller ersätta skärmen (ifixit.com har guider OM du känner dig händig) råder jag dig att ge upp dina försök. Många har redan sagt detta men många andra börjar prata om ominstallation och mer RAM-minne, jag vill bara förtydliga.

Om du bestämmer dig för att använda MacBooken med extern skärm eller ersätta skärmen i fråga rekommenderar jag dig att ersätta hårddisken i din macbook med en SSD och installera Mac OS på denna. En SSD är det absolut bästa du kan göra för att "få fart" på en lite äldre maskin som känns långsam.

Beroende på dina användningsvanor och OM din dator kan hantera mängden minne kan 4 GB minne vara en idé. Vet du med dig att du har många krävande program öppna samtidigt är det en bra investering. För att veta huruvida du kan ha 4 GB minne i din dator så kan du alltid gå till everymac.com för information kring detta.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-26 13:06
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

fast hur påverkar detta en slocknande skärm...?

Jag tänkte mer på att datorn var trött...

1
Bevaka tråden