Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wacom - översikt / jämförelse?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-20 11:27

Hej!

Har försökt luska runt på Wacoms hemsida och på andra ställen men hittar ingen lättöverskådlig info om tidigare modeller, och har heller inte hittat någon tråd här på forumet som riktigt tar upp det jag är ute efter. Som vanligt; vidarebefordra mig gärna om motsvarande tråd redan finns eller om du har en informativ länk. Om någon mot förmodan sitter på en länk/PDF/whatever med en vettig uppställning av Wacoms modellgenerationer med bild och skillnader mellan dessa vore det kalas.

Moving on. Jag ska, just nu, färgsätta ett antal handritade, inscannade, grafitskisser och vill använda en ritplatta istället för mina fysiska markers. Ser inte att skillnaden i arbetssätt torde vara så stor till att fräscha upp foton, som jag antar att många här använder sina plattor till, och även jag vill kunna använda den till liknande arbete framöver. Nu gäller dock skapligt detaljerad färgsättning, och framöver vore det kul att försöka skissa från scratch på datorn.

Mina krav, så här i början, är dock inte speciellt stora; jag provade en god väns Wacom Bamboo Fun Pen & Touch och blev imponerad av hur precis den var och hur väl tryckkänsligheten fungerade. På bifogad bild är det den silvriga varianten högst upp som jag testade.

- Vet någon vilken generation Bamboo-plattorna på bilden är, och vad som skiljer den silvriga och den svarta åt?

- Bytt mellan generationer av samma modell? Stora skillnader?

- Tycker ni som använt både Bamboo- och Intuosserien att det är natt- och dag-skillnader? I så fall vilka? Kan en nyare Bamboo ha finare känslighet än en äldre Intuos eller är även de äldre Intuos en klass högre?

Borde man välja nyaste generationen när man ändå ska köpa eller är det inte så stor skillnad mot en förra-generationen som man kan hitta på blocket för 300-500 kr? (det är, prismässigt, Bamboo som är aktuell för mig just nu)

Även om du bara har något litet svar eller en kommentar blir jag glad. Allt som kan göra mig klokare är till hjälp.

Tack på förhand!

Klickar man på "buy now" länken hos Wacom så kan man se uppgifter på de olika:Bamboo | Products | Wacom eStore

& på Youtube finns en hel radda videosnuttar om de olika brädorna: wacom bamboo - YouTube

De på bilden är nog förra modellen. Tittar man på butiken så har den senaster versionen av den grå ett svart fält

Själv har jag en Bamboo som ser ut såhär

, fast utan musen. Just den fanns i A6 o A5 format. Jag tog den större vilket jag inte ångrade. Jag använder den till fotoredigering. Generellt gäller ang storleken att du ska ta en som är större än den du tror du klarar dig med

Bamboo kör jag eftersom mitt jobbande är;

Finder
Lightroom (Photoredigering)
Lite PS

Jag har ingen ådra för teckning eller liknande, så på mig är de dyrare plattorna med sin extrema känslighet och tryckkänslighet lite som att kasta pärlor för svin.

Pennan är rätt plastig på Bamboo, men funkar. "Touch"-varianten av Bamboo är inte värd fem spänn mer eftersom man
direkt stänger av den funktionen - annars lägger man handen på plattan i ena kanten och "stör" pennfunktionen, eller så petar man och har helt plötsligt ändrat ngt. Man blir bara förbannad helt enkelt.

Som jag ser det, man kan börja med en billigare - känner man sedan efter ett halvår eller så att det här var Grejen med stort "G" eller skit?
Bara agera där efter ... Köpa "dyra plattan" eller gå tillbaka till ngt annat.

En splajders ny bamboo ligger väl på 900-1100, beg hittar till halva priset.

Räkna med ett par dagars tragglande och förvirring innan penna-hand-hjärna-muspekare harmoniserar.

PS. Den där halva musarmen man hade - den försvinner snabbt med platta....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-22 14:13
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

De på bilden är nog förra modellen. Tittar man på butiken så har den senaster versionen av den grå ett svart fält

Precis, tror också det är den förra modellen. Vissa nätbutiker har de silvriga på min bild listade som Bamboo Fun Pen & Touch S (Small), men när man går till M (medium) i samma butik så är det modellen med svart kant som du länkade till, och som uppenbarligen är den senaste.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag tog den större vilket jag inte ångrade. Jag använder den till fotoredigering. Generellt gäller ang storleken att du ska ta en som är större än den du tror du klarar dig med

Ursprungligen av Goflorp:

Som jag ser det, man kan börja med en billigare - känner man sedan efter ett halvår eller så att det här var Grejen med stort "G" eller skit?
Bara agera där efter ... Köpa "dyra plattan" eller gå tillbaka till ngt annat.
En splajders ny bamboo ligger väl på 900-1100, beg hittar till halva priset.
Räkna med ett par dagars tragglande och förvirring innan penna-hand-hjärna-muspekare harmoniserar.

Kan tänka mig att man kommer törsta efter en större rätt snabbt, men tror att jag kommer köra på en small av den nya generationen Bamboo till att börja med. Framförallt för att jag inte har råd med en medium. Har eventuellt hittat en som det inte är superstor skillnad i pris mot en begagnad av förra generationen, så det känns vettigt. Då kan man också jämföra skillnader mot min kompis platta vid tillfälle.

Tyckte det var rätt intuitivt direkt när jag provade hans och hoppas man kan komma igång skapligt fort; måste få klart det här projektet så fort som möjligt.

Cogito ergo Mac - vet du vilken generation din platta är? Den är också tryckkänslig antar jag, eller har de alltid varit det kanske (fast med ökande kvalitet förstås)?

Tack för fina svar!

Min heter något med "Fun". Vet inte riktigt generationen på min platta, kan återkomma med inköpsåret som jag vet åtminstone är ungefär det samma som året den kom ut. Pennan/plattan är tryckkänslig o den stora runda cirkeln i mitten är "touch"-känslig o används för att zooma objektet man håller på med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-23 11:31
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Min heter något med "Fun". Vet inte riktigt generationen på min platta, kan återkomma med inköpsåret som jag vet åtminstone är ungefär det samma som året den kom ut. Pennan/plattan är tryckkänslig o den stora runda cirkeln i mitten är "touch"-känslig o används för att zooma objektet man håller på med.

Okej. Ja, gör det om du känner för det. Tänker att de som vill kan fylla på med information/jämförelser om både äldre och nya Wacom-tablets här. Om man sedan lyckas proppa in den mesta produkthistoriken kan man kanske pula ihop en översikt av plattorna som kan uppdateras varefter. Om intresse finns.

Har märkt att Bamboos modellnamn skiljer sig mellan staterna och EU:
Bamboo Pen (i Europa) = Bamboo Connect (i USA)
Bamboo Pen & Touch (Europa) = Bamboo Capture (USA)
Bamboo Fun Pen & Touch (Europa) = Bamboo Create (USA)

Hårdvarumässigt är den senaste generationens Fun P&T och P&T identiska. Har jämfört på Wacoms hemsida och hittade även denna korta tråd på det officiella forumet, där Wacom själva bekräftar detta. Det enda som skiljer är färgen (Fun P&T i silver, P&T i svart) och att lite extra bundlad mjukvara medföljer Fun Pen & Touch.

Senaste generationens Bamboo-familj på bilden nedan. Vänster; Bamboo Pen, mitten; Bamboo Pen & Touch, höger; Bamboo Fun Pen & Touch.

1
Bevaka tråden