Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Löneprogram

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför finns det inga bra Mac alternativ?!
Provat Stelvio och Acquarios, är INTE imponerad..
Nu läggs sistnämda också ner och ersätts med Windows prg Crona,
som måste köras med hjälp av Crossover(winemulering).
Måste väl finnas Mac-människor där ute som arbetar med löner?! vad kör ni???

Jag kör det jag har utvecklat själv i FileMaker och släppt gratis på min webbsite om bokföring.

Bokföra moms, skatter, utgifter och intäkter - Lönespecifikationer

Det finns massa trådar som diskuterar lönespecifikationer:

http://www.99.se/filemaker/251194-skattetabeller-i-filemaker.html (Lite om hur min lösning är byggd)

http://www.99.se/f-retagande/100462-l-nespecifikationer-hur-g-r-ni-dem-idag.html (denna innehåller länkar till flera löneprogram)

http://www.99.se/f-retagande/211017-faktureringsformel.html (Mera om hur man räknar på löner, om du är intresserad av kalkylerna som ligger bakom)

Löneprogram

Tack för tippset Taz1999, jag ska ta en titt på din lösning, men jag är spontant
lite skeptisk. Jag behöver ett kompetent löneprogram med automatik när det gäller
skattetabeller, semesterhistorik, myndighetsrapporter, m.m

Skattetabeller för hela sverige med en liten sökfuktion för kommun finns i programmet. Myndighetsrapporter som tex lönespecifikationer till den anställde, skattedeklaration och kontrolluppgifter finns också med. Om det finns flera sådana rapporter som skall lämnas har jag inte kommit i kontakt med dem ännu. Tänker du möjligtvis på försäkringskassan?

Bostadsförmån och övriga förmåner finns det stöd för men inte vissa speciella sådana som tex bilförmån. Man kan beräkna det på annorstäders och fylla i det i övriga förmåner. Skatteverket har tex beräkningsfunktioner och tabeller för olika bilmodeller.

Vad gäller semestrar, sjukdagar och sådant så har jag som egen företagare liten användning för det. "Semester", vad är det liksom? Så det finns inte.

Men det finns en generell ruta man kan skriva lite vad man vill i, den texten hamnar på lönespecifikationen sedan.

Detta är alltså en gratislösning, jag har inte lagt allt mitt krut på den för att den skall tävla mot och jämföras med kommersiella lösningar som kostar pengar. Det är ett försök att hjälpa egna företagare att slippa en del av allt krångel.

Men jag har ju utvecklat den själv, så om någon är villig att ge mig en säck med pengar så kan övriga funktioner läggas till. På samma sätt som det finns en BAS-kontoplan för bokföring så finns det en ungefärligen motsvarande "kontoplan" för lönespecifikationer, där vissa saker (sjuklön, förmån, karensdagar, vård av sjukt barn, fackföreningsavgift osv osv) skall ha vissa koder och benämningar. Inte så svårt egentligen.

I de andra trådarna hittar du resten av alla löneprogram som finns.

Hittde denna tråd när jag letade efter något annat. Tänkte bara nämna att jag uppdaterat mitt löneprogram för 2009. Det finns på Gratis lösning för löner, lönespecifikationer, egenavgifter Lite nya funktioner i år, tex en kalkulator för semesterersättning eller vad man nu vill lägga till.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-01-20 10:53

Nu finns det ett nytt bra löneprogram program för mac - BOKIO.se
Vi tröttnade på att det inte fanns någon app för lönehantering som funkar som OS X appar borde så vi har byggt BOKIO. Testa gärna och säg vad ni tycker.

Senast redigerat 2012-01-20 14:02

Jag letade för någon dag sedan i den här tråden, sen blev det "tyvärr" Fusion och Hogia lön. Bokio ser trevligt ut, ska hålla koll på recensioner (som säkert kommer här i tråden snart) och hoppar på om folk blir nöjda.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-01-20 13:33

Det går att testa BOKIO gratis i tre månader. Vi jobbar kontinuerligt med att uppdatera och anpassa programmet, det är så klart en levande process så skriv gärna vad ni tycker. Vi har gjort många designbeslut när vi tagit fram detta och tagit fram något vi själva vill använda.

Det har varit väldigt kul att jobba med vår egna produkt så det är grymt givande att höra vad ni tycker!

Senast redigerat 2012-01-20 14:02

Varför är supporten på engelska?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-01-23 11:33
Ursprungligen av Sven Pik:

Varför är supporten på engelska?

Vi som byggt BOKIO är två företag. Interaktionsbyrån samt Cannedapps. Dessa två företag fungerar som en enhet men är uppdelat mellan design och utveckling. Du hittar våra företag under

Interaktionsbyrån
Cannedapps

Vi har en studio i göteborg samt en studio i Tallinn. Vi är totalt 18 personer och dessa kommer från sverige, norge, england, estland, ryssland och italien. Därför pratar vi uteslutande Engelska. Vi lever mest av konsulting och gör mycket jobb för bilindustrin i sverige, europa samt USA. Det är vi som gjort stora delar av bl.a. SAAB IQon (jo de har kursat nu men inte p.g.a. oss) Men även Volvo Concept You om ni sett dessa. Ni hittar länkar till detta på vår hemsida om ni är intresserade. Vi har en filosofi att vi bygga upp en bred bas att stå på och BOKIO är en av dessa satsningar.

Vi började bygga BOKIO med svenska i alla skisserna men detta skapade en hel del förvirring då bara halva teamet förstod vad det står på knappar etc. Därför har vi kört alla skisser på Engelska och sedan översatt verktyget till svenska nu i slutet. Dock har det släpat kvar en del engelska här och där, som t.ex. supporten. Men detta skall ändras. Vi uppdaterar appen dagligen nu, vilket är naturligt för en produkts livscykel.

Men supporten skall bli på svenska snart

Det har varit väldigt kul och spännande att följa en produkt från idé till släpp, grymt kul att höra era kommentarer!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-01-23 11:42

BTW, jag heter Joel Sandström och är CEO på bolaget Interaktionsbyrån.

Vi kör Bluegarden Lön som är moln-baserat och fungerar väldigt bra. Många funktioner automatiserade inkl skjuta utbetalningar automatiskt till Handelsbanken Internetbank samt XML-filer för Skatteverkets deklarationer.

Kostar 49kr/lön/månad dock.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-01-23 11:41

Vi har så klart tittat på bluegarden också. Om man jämför molntjänster och native appar är det många för samt nackdelar. Främst är det snabbheten i en app som vi fastnat för. Jag kör själv t.ex. faktura via web (Software de facturação online - InvoiceXpress) vilket fungerar bra men det är lite slött.

Sen är det intressant att diskutera features. Vi har försökt att alltid vara kritiska till funktioner. Det är väldigt enkelt att lägga in funktioner men frågan är hur många som använder dem. Plus att det adderar utvecklingstid och kostnad. En intressant bok på området är 37signals bok reWork, som jag kan rekommendera, läs den om du jobbar med utveckling eller är intresserad av det. 37Signals är företaget bakom basecamp, highrise samt ruby on rails etc.

Att låtsas vara någon utomstående, och lovorda en viss produkt, trots att det faktiskt är ens eget företag eller produkt man pratar om - det är ett beteende som vi inte vill ha. Därför har jag nu raderat ett par inlägg i den här tråden.

Om man i stället är ärlig och ödmjuk, och inte kör på med alltför mycket säljsnack, utan i stället välkomnar synpunkter och feedback kring produkten - så är det mycket större chans att "reklam-inläggen" får stå kvar.

/Mod

EEEEh?
Tror du syftar på mig i och med att tog bort ett inlägg med direkta frågor som jag vill få svar på...
Är inte detta ett forum för just den typen av informationsbyte?
Får man inte nämna vad man använder idag och om man tycker det är bra eller dåligt så att andra kan ta glädje eller nytta av detta?
OM det nu är något ord som sticker i ögorna på /Mod så får väl /Mod ersätta detta med *****, o andra sidan blir det j u väldigt svårt att föra en dialog om visa ord ska vara förbjudna. Känns ganska mycket Statsi.....

//som det ser ut nu en snart före detta 99mac besökare dvs. Sven Pik (Pikens, Mjölby)

Ursprungligen av Sven Pik:

Tror du syftar på mig i och med att tog bort ett inlägg med direkta frågor som jag vill få svar på...

Kommentarer till modereringar ska inte tas i den aktuella tråden - för då är man offtopic. PM (eller kanske feedback-forumet) är bättre val. Men eftersom du väljer att ta detta i tråden, så väljer jag också att svara öppet i tråden.

Om du vill ställa frågor, så kan du göra det - men gör det då neutralt, utan att samtidigt lovorda en annan produkt.

Du har genom åren skrivit sju inlägg på forumet. Nästan alla innehåller någon form av positiva ord kring en viss produkt. Fyra av dessa sju har raderats med motiveringen reklam. Och när du nu fortsätter med den typen av inlägg så fortsätter vi att radera.

Om man är ärlig och säger att man är insyltad i ett visst företag, och man är lite ödmjuk och vinklar sina inlägg mot att vilja ha forumets synpunkter på produkten, så kan vi ibland se mellan fingrarna gällande reklaminläggen.

Men när man låtsas vara någon utomstående som berättar om vilken fantastisk produkt man har köpt - eller vilken fantastisk butik man har hittat - eller något liknande - då raderar vi.

/Mod

1
Bevaka tråden