Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Mac Mini - funkar en G4?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-22 21:32

Hej!

På arbetsstationen så har vi idag tjejens arbetsdator och jag vill inte gärna installera program på den så jag tänkte att man kanske kunde komma över en G4 billigt och ha som surf/program burk?

Funkar PowerPcn för typ fototittande (iphoto), spotify, youtube, surf mm?

Vill ha en mac mini g4 pga formatet och priset, en ny vore självklart att föredra men känner inte att jag vill lägga ned de pengarna på en burk jag inte kommer att utnyttja till max.

Vad säger folket vad är minimikravet för min kravspec ovan?

Tack på förhand.

Självklart fungerar en PPC G4 (eller G5) lika bra idag som den gjorde när den var ny (förutsatt att den inte har några fel). Det viktiga är att man använder mjukvara som passar till den generationens hårdvara och inte tror att det är bara att ösa in det senaste. Du kan köra Photoshop och allt annat på en G4, bara det är rätt version.

Folk verkar tro att man måste ha det absolut senaste för att öht kunna göra någonting, men faktum är ju att massor av saker gjordes utan problem på denna äldre mjukvara förut, hur annars kan vi idag använda hårdvara som om några år kommer att anses oduglig...

Är det en någorlunda G4 så fungerar Mac OS X 10.5 Leopard mycket bra, en lite äldre G4 behöver nog 10.4 Tiger. Alla OS uppdateringar finns fortfarande hos Apple (till skillnad från iOS).

Kör på!

Ursprungligen av LCR:

...Är det en någorlunda G4 så fungerar Mac OS X 10.5 Leopard mycket bra, en lite äldre G4 behöver nog 10.4 Tiger...

Äldsta/minsta Mac Minin har 1,25 GHz G4, och då funkar 10.5 alldeles utmärkt. Så det finns ingen anledning att blanda in 10.4 här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-22 21:51

Tack för snabbt svar!

Får leta vidare då, folk verkar vilja ha guld och gröna skogar för dessa. Hittat några för bra pengar men de gick diiirekt.

Letar vidare...

/R

Du borde kunna komma över en tidig Intel-mini. Bara det ger dig en dubbelt så snabb dator som klarar Snow Leopard.

Annars funkar väl det du skriver på vilken dator som helst, bara mer eller mindre bra. Du kan nog inte se HD-film på de äldsta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-22 21:55

Självklart vore en Intelburk optimalt, dock kostar en som har ett gäng år på nacken nästan som en butiksny.

Apples produkter har som vanligt bra andrahandsvärde.
Tanken vore att komma över en G4 billigt och sen se om behov för värre växer fram alt om behov ens finns.

/R

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du borde kunna komma över en tidig Intel-mini. Bara det ger dig en dubbelt så snabb dator som klarar Snow Leopard.

Annars funkar väl det du skriver på vilken dator som helst, bara mer eller mindre bra. Du kan nog inte se HD-film på de äldsta.

Tänk på att Spotify inte längre stödjer PPC-arkitekturen (du får hämta en äldre version) och Flash/HTML5 fungerar sådär (däribland Youtube)… Har man inget behov av flashsidorna tycker jag det går bra att surfa på mina gamla PPC-datorer.

Av behovet du beskriver håller jag med marcushedenstrom - en Intel Mac Mini är nog bättre för dig. Vad har du för budget? En 1,66GHz Core Duo Mini eller en 1,83GHz Core 2 Duo Mini borde du kunna hitta runt 2000-3000 kr beroende på tillbehör. En C2D kan du ju till och med köra Lion på.

Ursprungligen av suddgummi:

Tänk på att Spotify inte längre stödjer PPC-arkitekturen (du får hämta en äldre version) och Flash/HTML5

Aha, det visste jag inte. Då ser mitt tidigare svar dumt ut.

Ursprungligen av suddgummi:

Tänk på att Spotify inte längre stödjer PPC-arkitekturen (du får hämta en äldre version) och Flash/HTML5 fungerar sådär (däribland Youtube)… Har man inget behov av flashsidorna tycker jag det går bra att surfa på mina gamla PPC-datorer.

Över huvud taget så börjar det bli jobbigt att ha PPC-datorer. Man måste se upp med uppdateringar, backupa innan man uppdaterar, för risken finns att man får en "uppdatering" som gör att programmet helt slutar fungera. Det är ju egentligen fel men det händer och det är så lagom kul. (Jag har fått program förstörda genom "rekommenderade uppgraderingar", och ingen nedgraderingsmöjlighet fanns!)

Var det inte för det så skulle en G4 räcka till väldigt mycket, utom Flash. Dåliga Flashfilmer kan knäcka även de snabbaste maskiner. Men alla vanliga program som inte är on-line och stödjer PPC rullar på fint på en G4.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Äldsta/minsta Mac Minin har 1,25 GHz G4, och då funkar 10.5 alldeles utmärkt. Så det finns ingen anledning att blanda in 10.4 här.

Jag snackade lite generellt...

Både jag och farsan har PowerBook G4 1.67GHz HR-DL som skrivmaskiner, mycket bättre än de flesta laptops som säljs idag, för just det avseendet dvs. Fast datorer verkar bara användas för att konsumera media idag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-24 23:03

Det blev en Mac mini c2d 2Ghz, 1gb ram på blocket. Fick den hyffsat billigt. Sitter dock och grämer mig över att man inte kan använda photostream med OSX 10.8.6!

/R

Ursprungligen av robber:

Det blev en Mac mini c2d 2Ghz, 1gb ram på blocket. Fick den hyffsat billigt. Sitter dock och grämer mig över att man inte kan använda photostream med OSX 10.8.6!

/R

Bra val!

Ursprungligen av robber:

Det blev en Mac mini c2d 2Ghz, 1gb ram på blocket... <snip> ...med OSX 10.8.6!

Bör nog lägga in ett inlägg i Blocketbedrägerier-tråden...

10.8 är inte släppt än!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-25 16:13
Ursprungligen av robber:

Det blev en Mac mini c2d 2Ghz, 1gb ram på blocket. Fick den hyffsat billigt. Sitter dock och grämer mig över att man inte kan använda photostream med OSX 10.8.6!

/R

10.8.6?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-25 10:01

Den burken borde minst gå att uppgradera till 3GB RAM.
Då kan du installera Lion på den och få photostream.

Kan du kolla vilken typ av RAM-minne du har.
Har du DDR2 har du en Mac Mini mid 2007 som klarar 3GB RAM. Har du DDR3 är det en Early 2009 och den klarar 8GB RAM.

Tyvärr är det lite bökigt att byta minne i dem men det finns massor av videoguider på youtube.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-25 10:52

Tror jag har ddr2 ska kolla. Får se om jag behåller den dock, jag och OS X går inte direkt hand i hand. Försökt tidigare men då kom vi bara i luven på varandra.

/R

Ursprungligen av MagArne:

Den burken borde minst gå att uppgradera till 3GB RAM.
Då kan du installera Lion på den och få photostream.

Kan du kolla vilken typ av RAM-minne du har.
Har du DDR2 har du en Mac Mini mid 2007 som klarar 3GB RAM. Har du DDR3 är det en Early 2009 och den klarar 8GB RAM.

Tyvärr är det lite bökigt att byta minne i dem men det finns massor av videoguider på youtube.

Ursprungligen av robber:

...Får se om jag behåller den dock, jag och OS X går inte direkt hand i hand...

Så hela tråden har varit i princip meningslös, eftersom du egentligen inte ville ha någon Mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-25 11:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så hela tråden har varit i princip meningslös, eftersom du egentligen inte ville ha någon Mac?

Tolkningsfråga...

Nej jag ger den en chans självklart men kommer inte riktigt överens med OS X men det är nog bara en tidsfråga då jag använt windows sedan 90talet.

/R

Installera Windows på den då.

Det kan du ju - nu när du har köpt en Mac med Intel-processor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-25 11:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Installera Windows på den då.

Det kan du ju - nu när du har köpt en Mac med Intel-processor.

Hehe!

Ja allt behöver inte vara svart eller vitt.
Blir nog mer ramminne och Lion till att börja med.

/R

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-25 16:48

Betatestar ny version menar såklart 10.6.8

/Robin

1
Bevaka tråden