Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder - Ordna efter typ -> Visa alla som standard?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-22 02:09

Är van vid att sortera mina filer efter typ på min gamla PC så tänkte att jag skulle göra det samma på min Mac.

Ett litet irriterande problem har dykt upp dock. Istället för att visa alla filer under kategorin bilder så står det "Visa Alla (63)" istället. Finns det något sätt att ha Visa Alla som förval?

Du kan ju börja med att berätta vilken version av OS X du har.

Och sedan kanske också förklara var det står "Visa alla (63)".

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-22 11:08

Okej jag har OS X Lion.

I en mapp i finder, så har jag sorterat efter typ.
Det vill säga att mapparna ligger under kategorin "Mappar" och bilder under kategorin "Bilder".
Om jag har fler bilder än det antal som får plats i en rad, så står det uppe i hörnet "Visa Alla (63)". Förutsätt att jag har 63 bilder i den kategorin.

Lägger till en skärmdump så ni ser vad jag menar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-22 17:21

Ingen lösning för dej, men jag tycker du går över ån efter vatten... det finns ju redan en mapp (din användarmapp, huset) där det ligger en mapp som heter Bilder. Likadant i Windows under Mina Dokument. Det underlättar om man använder de som programmerarna har avsett, en del program förväntar sej att hitta ett visst innehåll på en viss sökväg.
Inne i den Bilder-mappen i din användarmapp kan du förstås sortera bilderna i ytterligare mappar om du vill (eller använda iPhoto som gör det automatiskt åt dej), men jag ser inte vitsen med att skapa en ny mapp kallad Bilder.
Jag menar detta bara som info, givetvis ska du göra det du tycker känns bäst för dej.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-22 19:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror inte att det finns någon inställning för detta i "standard-OSX".

Men det finns ju ett antal program där man kan komma åt dolda inställningsmöjligheter.

Här är några exempel:
Secrets
Tinkertool
Onyx
Cocktail

Kolla där om det finns någon inställning för detta.

Tack! Ska kolla om jag hittar något!

Ursprungligen av kenjon:

Ingen lösning för dej, men jag tycker du går över ån efter vatten... det finns ju redan en mapp (din användarmapp, huset) där det ligger en mapp som heter Bilder. Likadant i Windows under Mina Dokument. Det underlättar om man använder de som programmerarna har avsett, en del program förväntar sej att hitta ett visst innehåll på en viss sökväg.
Inne i den Bilder-mappen i din användarmapp kan du förstås sortera bilderna i ytterligare mappar om du vill (eller använda iPhoto som gör det automatiskt åt dej), men jag ser inte vitsen med att skapa en ny mapp kallad Bilder.
Jag menar detta bara som info, givetvis ska du göra det du tycker känns bäst för dej.

Jo jag vet, har det mesta i mappen bilder. Men PSD filer är inte renodlade bilder, och jag ville ha dem på samma ställe som jag har Gradients, Actions, Brushes och sånt till Photoshop

Jag tror inte att det finns någon inställning för detta i "standard-OSX".

Men det finns ju ett antal program där man kan komma åt dolda inställningsmöjligheter.

Här är några exempel:
Secrets
Tinkertool
Onyx
Cocktail

Kolla där om det finns någon inställning för detta.

1
Bevaka tråden