Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark Xpress kampanj skapar förvirring

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Svenska distributören Network Innovation erbjöd tillsammans med Quark en gratis uppgradering till Quark Xpress 6.0 för kunder som köpte en uppgradering eller full version av Quark Xpress 5.

Den avgörande skillnaden mellan versionerna är att 5.0 körs i MacOS 9 (Classic) och 6.0 körs i MacOS X.

Kampanjen avslutades den 23:e Maj och blev en mycket större succé än man anat - antalet 5.0 licenser tog helt enkelt slut och flera kunder får nu beskedet att dom inte kommer att få den 5.0 licens dom beställt utan glatt får vänta till hösten på Quark Xpress 6.0.

Har vi hört den förut?

Jag gillar verkligen inte Quark...

Enda gången jag har haft med Quark att göra (och då menar jag inte Quark i DS9) är när jag fick akut rycka ut på en kompis reklambyrå för ett par år sedan.

Dom hade en deadline, varav donglarna hade pajjat. Ringde till Quarks (eller deras distr) support och sa att det var panik. Dom svarade att dom skulle skicka nya donglar (för ett högt pris) inom en vecka! Så jag fick helt enkelt ladda hem piratade Quark på Hotline. Tror inte dom bytte tillbaka. Tror det har hänt på många andra ställen också. Fascinerande. Ett företag som gör laglydiga till pirater. Eller har fått dom att gå över till InDesign, med alla kostander det innebär.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 19:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Har vi hört den förut?

Det företaget upphör aldrig att förvåna :o, och mest förvånande är att de har några kunder kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 20:47

Att dom tog slut är väl en sak men då är det väl bara för dom att erbjuda dom som beställt hembrända (i Sverige) kopior på Quark 5 till dom som vill ha det och varför inte betan på 6. Bara för att visa sin goda vilja. Men det är väl alldeles för mycket begärt.

Hade en kund som hade licens på Quark och ville uppdatera till dåvarande senaste version men det gick inte om den tidigare versionen var installerad. Det gick dock inte att installera den utan diskettenhet. Rådet från Quark i Sverige var att köpa en ny licens även om hennes version var berättigande till uppgradering.

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
...Hade en kund som hade licens på Quark och ville uppdatera till dåvarande senaste version men det gick inte om den tidigare versionen var installerad. Det gick dock inte att installera den utan diskettenhet. Rådet från Quark i Sverige var att köpa en ny licens även om hennes version var berättigande till uppgradering.

Kommer ihåg det där. Det räckte att göra digitala skrivbara diskettkopior med DiscCopy för att komma förbi problemet.

I höst?
Vad är egentligen sagt om leveransdatum för version 6?
Jag har försökt att forska på egen hand, men har bara fått svävande svar, både från Quark Inc. och Network Innovation.
Skeppas den amerikanska versionen nu, eller är det bara som det ser ut som?
Någon som vet?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
... Någon som vet?

Näe... precis som vanligt med Quark... ingen som vet...

sorry... du la upp en straffspark där som jag bara var tvungen att slå in.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Näe... precis som vanligt med Quark... ingen som vet...

sorry... du la upp en straffspark där som jag bara var tvungen att slå in.

Ett självklart svar från en kille som är gift med Adobe Systems.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 23:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Kommer ihåg det där. Det räckte att göra digitala skrivbara diskettkopior med DiscCopy för att komma förbi problemet.

Jag vet. Problemet var att det på den tiden inte var min kund och att inte Quark visste (?) om det och kunde (ville?) hjälpa till.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Ett självklart svar från en kille som är gift med Adobe Systems.

njae... vi kilar stadigt men har inte gjort DET än...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
njae... vi kilar stadigt men har inte gjort DET än...

Varför är du så försiktig, Anders?

Eftersom du skriver två meddelanden på rad utan smileys så vet jag inte om du skojar med mig eller försöker vara dum. Så jag ger mig där... gonatt

  • Medlem
  • 2003-06-26 03:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
I höst?
Vad är egentligen sagt om leveransdatum för version 6?
Jag har försökt att forska på egen hand, men har bara fått svävande svar, både från Quark Inc. och Network Innovation.
Skeppas den amerikanska versionen nu, eller är det bara som det ser ut som?
Någon som vet?

Det enda jag vet är att jag har kört vad som verkar vara den skarpa versionen av QuarkXpress 6 Passport (dvs Svensk). "Sannolikt" olaglig. Varför de väntar med den vet jag inte. De kanske har problem att vika kartongerna? Däremot finns det ingen anledning att tvivla att vi har den här efter sommaren.

Bortsett från att det är ett extremt snabbt OS X program, känns nyheterna med programmet få. Högupplöst preview är ju bra förstås. Men jag klagar inte... jag använder aldrig mer en en tredjedel av funktionerna ändå.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Eftersom du skriver två meddelanden på rad utan smileys så vet jag inte om du skojar med mig eller försöker vara dum. Så jag ger mig där... gonatt

Jag skojade med dig Anders, glömde bort smilleys:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 09:26

Efter att kort ha provat en (säkerligen olaglig) kopia av 6 Passport (på svenska) kan jag också konstatera att programmet funkar men att det inte verkar ha många nyheter och känns väldigt gammalt. T ex gick det fortfarande inte att dra in bilder från Finder. Utseendet känns som en dålig portning av ett PC-program á la Corel Draw. De ända stora nyheterna sedan version 3.3 är väl dongelns födelse och död, utskriftsstilar och nu Mac OS X stöd och högupplöst bildvisning. Det på uppgraderingar som om man hängt med kostat över tjugotusen i uppgradering. På halva den tiden har Indesign kommit med först en värdelös 1.0 en användbar 1.5 och en bra 2.0. Kostnaden för mig som snabb köpte 1.0 har med full licens och uppgraderingar kostat runt fem tusen. Jag har kört mycket Quark och aldrig riktigt satt igång med Indesign men Indesign är bra mycket roligare och mer modernt helt enkelt. Efter att ha testat 6:an är jag än mer övertygad att jag måste sätta mig ner och lära mig Indesign ordentligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag skojade med dig Anders, glömde bort smilleys:D

Bra!

Jag fick e-postreklam av Apple idag. Där finns en länk som heter "Nya QuarkXPress". Den leder vidare till:

hit

Jag reagerar på texten "Nu kan du lägga till det verktyget till ett Mac OS X-arbetsflöde, eftersom QuarkXPress 6.0 körs problemfritt i Mac OS X, och snart kan förbeställas."

Snart kan förbeställas... inte snart kan köpas alltså... Den som skriver Apples copy kanske kan fira med tårta efter en sådan formulering...

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Efter att kort ha provat en (säkerligen olaglig) kopia av 6 Passport (på svenska) kan jag också konstatera att programmet funkar men att det inte verkar ha många nyheter och känns väldigt gammalt.

...och det sumerar väl egentligen upp Quarks affärsidé ganska bra... åtmindstonde som vi konsumenter/kunder upplever dom...

Och har inget förtroende kvar för det företag.
Ett företag vars absolut största nyhet är att man kan göra webbsidor i ett sidbrytningsprogram för tryck samt att man släpper en version till ett OS, som f. ö. kom för typ tre år sen, utan mycket nya funktioner och så vågar man ge den ett helt nytt versions nummer...

nej, om man skall köra Quark ser jag inga anledningar att köra nått annat än 4.xx, varför skall man betala löjligt dyra pengar när man inte får ett smack för dom?!?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Ett självklart svar från en kille som är gift med Adobe Systems.

*LOL*

Men ärligt talat vem kan klandra Anders -- Adobe är som Botticellis Venus, och Quark är som Michael Jackson... vi väntar på att näsan ska trilla av....

  • Medlem
  • 2003-07-09 10:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
nej, om man skall köra Quark ser jag inga anledningar att köra nått annat än 4.xx, varför skall man betala löjligt dyra pengar när man inte får ett smack för dom?!?

För att man är tvungen.
Att köra 4.x under OS X ger bland annnat en del irriterande skärmuppdateringsproblem, och alla maskiner går ju inte att boota under OS 9.
Till hösten ska vi byta ut ett tjugotal maskiner, och då är det med största sannolikhet Quark 6 som gäller för dem. Och att då fortsätta med 4.1 ( även känd som "Jurassic Quark" ) på resten av burkarna blir mer trassel än vad det är värt, så då sitter vi där.

/s-o, som försörjt sig på att kunna Quark sedan 1993. Programmet är o.k., företaget suger.

Nyheter på Quarkfronten:

MacNN reader Adam Yellin let us know that he received his upgrade to Quark 6.0 in the mail today via UPS. "It installs no problem and seems to work fine and very fast. You do indeed need to register it online (or over the phone) so multiple installs are a no-go. After registering the product you are given a link to download Full Res Preview & EPS Preview extensions for better image viewing in Quark documents." The upgrade version ($500) does not come with a manual or any documentation.

Jag fick mail från Quark idag.
(man blir glad när liket rör på sig, nekrofil som man är).
Innehållet var följande:

{Cst Name}
Customer Number: {Cst BP#}

Dear Quark(tm) Customer,

The QuarkXPress(tm) team is delighted to announce that
QuarkXPress and QuarkXPress Passport(tm) 6 will be
released soon.

According to our records, you recently participated in a
Quark promotion during which you purchased QuarkXPress or
QuarkXPress Passport 5 and qualified to receive a free
upgrade to the respective edition of QuarkXPress 6.0.

The purpose of this e-mail message is to let you know that
Quark is processing your order and will contact you within
the next six weeks about receiving your free upgrade to
QuarkXPress 6. We will send an order confirmation for your
upgrade to you through e-mail, at which time you will have
the opportunity to ask questions about your order or make
address changes. We will then fill your order.

We respectfully request that you not call Quark with
questions about your free upgrade during the next six weeks.
Our call center will be handling peak volume during this
period, so callers may experience uncustomary delays.

Please note the QuarkXPress 6 system requirements below.
Remember, QuarkXPress 6 for Mac OS requires Mac OS X,
version 10.2 or later.

For Mac OS
* Mac OS X v10.2 (Jaguar) or later
* CD-ROM drive for installation
* Minimum 128MB total RAM
* 230MB available hard disk space for QuarkXPress
installation

For Windows
* Microsoft Windows 2000 or Windows XP
* CD-ROM drive for installation
* Minimum 128MB total RAM
* 190MB available hard disk space for installation

Quark sincerely values your patronage. Thank you for your
patience and continued support.

Sincerely,
The QuarkXPress Team

  • Medlem
  • 2003-07-13 00:31

SLUTA HACKA PÅ QXP!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-23 17:56

Kom till en kund idag som beställt ->5->6 uppgraderingen. Efter att den varit restnoterad i en månad dök den upp den 24 juni. För att vara säker på att få den gratis uppdateringen till 6 var man tvungen att i ett rekommenderat brev skicka in ett antal papper till Network Innovations före den 30 juni. Efter att i flera dyra konsulttimmar fyllt i alla papper och registreringar skickade jag iväg uppgraderingsbegäran med ett trevligt brev som förklarade mitt problem i dessa semestertider. Fortsättning följer är jag rädd...

Ohh. Man kan bara vara en användare på OS X...

Och ID 2verkar vara mer kompatibelt med Quark 4-5 filer än Quark 6..

"Aside from the serious issues users are experiencing opening files created in previous releases of Quark Xpress 6.0 (noted here), it also appears that when opening documents from Quark Xpress versions 4 and 5, all indices are lost.

However when you open Quark Xpress 4 documents with indices in InDesign 2, the index is preserved intact. "

1
Bevaka tråden