Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rädda data från Macbook Pro med trasigt grafikkort? Fråga om HD dockor/kabinett

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-04 13:14

Jag har en MacBook Pro från 2006 (pre-unibody) som är defekt med svart skärm. I övrigt verkar den fungera bra. Innan jag gör mig av med den behöver jag:

1. Helst rädda lite filer från disken
2. Radera hårddisken

Min plan är att ta ut hårddisken och sätta den i ett externt kabinett eller docka med USB och boota min iMac från den. Jag tänkte köpa billigaste möjliga kabinett för under 100-lappen, typ Deltaco - The Missing Link - Produkter - Standard - Datorkomponenter - CPU - Intel - MAP-GD19U Funkar det, eller måste jag ha en speciell SATA-to-USB adapter?

Alla förslag och erfarenheter mottages tacksamt.

/CM.gbg

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-04 13:47

Borde funka utan problem, den har ju SATA invändigt och USB utvändigt, så "adaptern" är ju inbyggd.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-01-04 14:14

Har du firewire kan det funka att koppla in datorn direkt.

http://support.apple.com/kb/HT1661?viewlocale=sv_SE

Target mode?
/m

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-04 15:25

Tack för snabba svar! Target Mode hade jag helt missat. Bra idé.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-19 23:47

Här är den spännande upplösningen, om nu någon får samma problem:

Jag hoppade över Target Mode eftersom jag ändå ville ta ut SSD disken som satt i den defekta datorn. Istället köpte jag ett externt kabinett, Deltaco MAP-GD23U, och satte disken i. Det gick alldeles utmärkt att läsa från min nya mac och det gick även bra att bota från disken externt.

Det kanske är uppenbart att det skulle fungera men jag tvekade eftersom en säljare sa till mig att jag ABSOLUT måste ha en speciell SATA-till-USB adapter.

Tack för svar både här och via PM.

/CM.gbg

Grejen är väl att du slipper kabinett med en SATA-USB-adapter. Om man ofta pluggar in diskar hit och dit kan det ju vara skönt att slippa ta fram skruvmejseln stup i kvarten. Annars är ju ett kabinett att föredra.

Ursprungligen av johan_tanying:

Grejen är väl att du slipper kabinett med en SATA-USB-adapter. Om man ofta pluggar in diskar hit och dit kan det ju vara skönt att slippa ta fram skruvmejseln stup i kvarten. Annars är ju ett kabinett att föredra.

Alternativt gör man som jag och har et (fler) grotesk öppet kabinett stående lite här och där...

Själklart. Ihopskruvade kabinett och skyddslock över eldosor (240V) är för wimps...

Ursprungligen av johan_tanying:

Själklart. Ihopskruvade kabinett och skyddslock över eldosor (240V) är för wimps...

Det är inget 230V (har du 240V?) i moderna hårddisk kabinett, de har externa PSU så bara 12V.

Jag menar sådana där eldosor man monterar in i väggar och tak. Dom däringa plastlocken är ju bara ivägen, eller hur? Dessutom skall man ju självklart tvinna ihop ledningarna live med sådana där små toppklämmor! (Om man spottar på fingrarna först så fräser det så gôtt, eller hur Goflorp?)

1
Bevaka tråden