Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen bild eller ljud med mini displayport->HDMI mellan MBP13" och Sony 32"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-18 23:08

Suck,

jag får inte detta att funka. Jag har en SONY KDL-32P3020 Tv och en Macbook Pro (2010) som jag vill koppla ihop. Jag har köpt en 5m Macline Mini Displayport-HDMI men när jag kopplar in den mellan datorn och tv händer inget. Det är som att inget har kopplats is. På Tvn har jag två HDMI-ingångar. I den ena sitter min PS# och det funkar fint. Jag har även försökt att köra med denna ingång men inget händer där heller.

När jag i TV:n gör en "HDMI-sökning", vilket har till syfte att hitta alla anslutna enheter hittar min TV inga alls. Konstigt mest i och med att min PS3 funkar som den ska!

Men nu denna sladd då, jag begriper inte varför det inte fungerar? Finns det någon som kan begripa varför?

Tusen tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-01-19 09:39

Har du kollat så bildskärmsinställningar i datorn är rätt.

Tror inte du får med ljudet i displayporten. Jag kör samma som du plus en optisk kabel för att få ljudet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-19 17:17

Ja, det gör detsamma om sladden mellan tvn och datorn är i eller inte. Datorn reagerar som sagt inte alls hur jg än gör så det är inte så mkt jag kan göra i bildinställningarna.

Jo, med denna sladd får man med ljudet. Bara du har en MBP från 2010, vilket jag har. När det väl funkar är det sjukt smidigt!

Angående ingen bild: koppla in ett externt tangentbord och laddare samt MDP-adapter och testa sen att lägga ner locket på datorn. Väcke den med tangentbordet och se om du får en bild på TV:n. Om du får det (den matar ut en defaultupplösning på MDP om den interna skärmen är nedfälld) så tycker jag att du får kolla om det släppts en ny firmware för TV:n eftersom det då tyder på kommunikationsproblem mellan TV och Mac.

Ljud via HDMI: på Macbook Pro från mitten av 2010 och framåt finns stöd för att mata ut ljud via MDP-HDMI adapter. Bara 2010 är en vag modellidentifiering. Moshi har en fin FAQ på sin sida där du kan se om din dator klarar av ljud via HDMI: Frequently Asked Questions (Mini DisplayPort to HDMI)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-19 17:20

Jag har tyvärr inget externt tangentbord men den tanken har jag också läst om. Flera forum pratar om att "felet" ligger hos Apple som måste komma med en ny firmware, som du också nämner. Vore irriterande om det var så då jag hoppas lösa problemet snarast. Folk pratar även om Handshake hdmi.. kan det vara nåt? Ang årsmodell så borde min MBP räcka för att få ljud. Just nu är jag dock mest intresserad av att få bild, ljud får bli nästa grej

Tack för era svar och tankar hörni!

Ursprungligen av banck:

Jag har tyvärr inget externt tangentbord men den tanken har jag också läst om. Flera forum pratar om att "felet" ligger hos Apple som måste komma med en ny firmware, som du också nämner. Vore irriterande om det var så då jag hoppas lösa problemet snarast. Folk pratar även om Handshake hdmi.. kan det vara nåt? Ang årsmodell så borde min MBP räcka för att få ljud. Just nu är jag dock mest intresserad av att få bild, ljud får bli nästa grej

Tack för era svar och tankar hörni!

Det räcker med årtal för det mesta, men om du köpt av t.ex. en återförsäljare som hade datorer i lager innan de fått in "Mid-2010" eftersom det var då de fick möjlighet till ljud ut. Enda chansen för oss att säga att "Ja, den datorn har möjlighet att mata ut ljud via en HDMI till MDP adapter" är att veta modellnamnet. Min MBP heter till exempel MacBookPro5,5. Har man modellnamnet är det lättare att reda ut huruvida det går eller inte (min har inte den möjligheten t.ex.).

Det är särskilt viktigt då det rör sig om en modell i brytpunkten för viss funktionalitet. Det är inte för att vara elak, bara för att hjälpa dig så att det inte blir missförstånd och du lägger massor av tid och/eller pengar på saker som inte fungerar ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-20 00:19

Min heter MacBook7.1. Jag förstår hur du tänker men om min dator skulle vara för gammal för att få ljudet att funka borde iaf bilden funka, eller tänker jag fel? Många på andra forum skriver om detta problem har jag märkt nu, speciellt på diskussion.apple..nånting.. Där är alla rörande överens om att felet ligger hos Apple och deras firmware. Personerna där sitter med nya MBP:s och menar på att strulen började efter senaste uppdateringen. Jag börjar sakta acceptera att det är hos Apple bollen ligger och att detta problem inte löses förrän de gör nåt åt saken.. frustrerande..!

Ja, absolut bör du få bild.
Har du möjlighet att kolla på en annan TV eller en bildskärm med HDMI-anslutning?
Funkar det då kan det vara strul i kommunikationen med din SONY TV. Antingen är det Apples fel eller så är det SONYs.
Det var därför jag föreslog att slå ihop datorn och köra i s.k. Clamshell mode. Jag har fått göra så när jag hållt presentationer med projektorer som inte vill prata med Macen. Frustrerande men en möjlig lösning tills vidare.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-01-27 10:41

Kanske inte så mycket hjälp men du verkar inte ensam om problemet iaf:
Strul med hdmi-adaptrar och Lion - MacWorld

1
Bevaka tråden