Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF från InDesign funkar inte på PC

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-11 16:24

Hej!

Jag har en kund som har en websida där en pdf (skapad från InDesign) ligger för nedladdning. På vissa PC-datorer funkar filen, på andra inte. På t ex PC-maskiner med Vista Business 2007 strejkar det. Det blir jätteproblem när PDFen ju måste vara kompatibel mot alla möjliga skitdatorer där t ex Reader inte är uppdaterad på 2 år. Och nä, det är tyvärr ingen option att be deras kunder uppgradera Reader eller köpa ny dator. Det måste bara rulla ...

Läste i en tråd här att å ä ö bör undvikas, så det testas just nu. Vidare har jag plockat upp filen i en PC och sparat om den därifrån – om det nu kan göra skillnad.

Till saken hör att alla på just detta företag har problem med mina pdf:er (måste zippa dem innan de mailas), vilket fick mig att tro att de har ett för hårt spamfilter i sitt system. Men hur kommer man åt sådant? Det lär finnas fler företag med samma filter i systemen som är på denna hemsida och tankar ned filen.

Är det någon här som känner igen problemet? Vet någon vad jag mer kan göra för att komma runt detta?

Blir överlycklig för fiffiga svar.

Hälsningar Guzen

  • Medlem
  • 2012-01-11 16:47

Kan dessa maskiner läsa några pdf:er alls?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-12 20:57

Ja det påstår man att de kan – utom de som kommer från mig.

Ursprungligen av guzen:

...pdf (skapad från InDesign)...

Från vilken InDesign-version?

Med vilka export-inställningar?

  • Medlem
  • 2012-01-12 23:01

Innan Richard rönnbäck svarar, har du testat en lägre pdf-version?

Att maila PDF:er är inte 100% pålitligt, eftersom "dumma" mailservrar på vägen kan förstöra dem. Samma problem finns inte om man själv har kontroll över t.ex. en nedladdningssida och vet att Servern anger rätt mime-type etc..

Det intressanta är nog HUR du skapat PDF-filen, dvs. vilken InDesign-version, om den skapats via Export, Distiller, eller (gud förbjude) via OS X:s inbyggda PDF-motor.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-01-13 20:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att maila PDF:er är inte 100% pålitligt, eftersom "dumma" mailservrar på vägen kan förstöra dem. …

Detta kan jag skriva under på. En gång skickades från min arbetsplats en helsidesannons som pdf till en tidning, och i tryck såg det minst sagt märkligt ut. Tänk bild från trasigt minneskort, på ett ungefär, där övre halvan är grön och undre halvan är jämngrå.

Då vi fick samma pdf i retur såg den likadan ut som i tryck. Något hade alltså gått sönder på vägen. Vissa kallar det ”binär data”, jag kallar det otur.

Sorry för eventuell OT.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-13 12:57

Ja jag har testat backa ända till version 6 tror jag det var. Men nej.
Jag har antytt för dem att det kan vara nåt tjohej med deras server ... men det vill de inte gärna tro.

Filen är renderad från InDesign CS5. Lade så sent som igår upp en fjångny version som är omsparad i Windows.

Tycker problemet är så märkligt bara – pdfer SKA ju inte strula och ska vara plattformsoberoende! Det var ju därför pdf-formatet uppfanns från början! Suck, säger jag bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-13 12:58

Inställningarna i InDesign:
skapa pdf för web

Borde väl vara idiotsäkert?

Ursprungligen av guzen:

Inställningarna i InDesign:
skapa pdf för web

Borde väl vara idiotsäkert?

Det finns ingen inbyggd inställning i InDesign som heter så, så frågan kvarstår. Kan du ta en skärmdump på inställningarna (eller ännu bättre spara sammanfattningen/exportinställningen) och dessutom lägga upp PDF-filen på nätet så vi kan ta en titt på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 14:56

Hej igen,
Tusen tack för ert engagemang.

Kunden har nu fått pdfen som sparades om i Windows-miljö samt utan åäö upplagd. So far ser den ut att fungera. Men skulle inte förvåna mig om de återkommer när som helst och har problem (känns så efter allt trassel).

Bifogat ser ni dumpar från InDesign-renderingen. Går det att lägga upp pdfen här?

  • Medlem
  • 2012-01-16 14:59

Vad har du för varningar i sammanfattningen då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 17:29

Bara att dokumentet renderas om till RBG ist för CMYK.
Kan man anta att det var så löjligt enkelt som att det var åäö som spökade?

Det mest troliga här är ju att det är något fel med teckensnitten, alternativt med deras PDF-läsare. För att veta det första måste man se PDF:en, för att veta det andra måste man veta (exakt) vilken PDF-läsare de använder.

Ursprungligen av guzen:

Till saken hör att alla på just detta företag har problem med mina pdf:er (måste zippa dem innan de mailas), vilket fick mig att tro att de har ett för hårt spamfilter i sitt system. Men hur kommer man åt sådant? Det lär finnas fler företag med samma filter i systemen som är på denna hemsida och tankar ned filen.

Inte direkt ett svar på din huvudfråga, men en förklaring till vissa problem att ta emot PDF via mail.

Om man i Mail i Macen skickar en inline PDF till en Exchange-server och där mottagaren har Outlook så kommer den bifogade PDF:en sorteras bort och inte synas i Outlook. Bilagan är distribuerad och kan ses om mottagaren loggar in på webbmailen (OWA), men den renderas inte i Outlook. Man _kan_ibland_ lösa detta genom att i Mail bifoga bilagorna under Arkivmenyn. Lösningen, som du redan kommit på, kan vara att zippa PDF:en först.

Det här problemet kommer och går med uppdateringar av Exchange och/eller Outlook. Det finns en beskrivning av detta på t.ex. A PDF attachment from a Mac Mail client is not displayed when you use Outlook 2010 to open the email message in an Exchange Server 2007 SP3 environment

Mååångaaa av mina kunder/kollegor sitter med Windows/Outlook och Exchangeserver, och jag använder Mac och gör ofta PDF:er. Så jag stöter på detta då och då :-).

Låter misstänkt som ett typsnittsproblem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-17 21:17

Känns ju bara så fånigt och 90-tal att det inte ska gå att bara svischa över filerna till PC-sidan. Och PC-användarna är ju snabba som blixten med att påpeka att jag jobbar i Mac-miljö ...

Undrar om man ska påtala problemet för Adobe?

Du utgår från att det är något fel på program etc., men det troligaste är att det är ett fel i miljön, dvs. typsnitt, installationer etc. vilket går att kontrollera.

Lägg upp PDF-filen så vi kan titta på den så är det en bra start.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-19 12:53

Här går filen att tanka ned för hugad!

Download Fo

Filen funkar bra här.

Windows 7 Enterprise Edition x86 - Acrobat 9 Standard 9.3.3
Windows 7 Ultimate Edition x64 - Acrobat Reader X 10.1.2

  • Medlem
  • 2012-01-19 14:35

Fungerar här åxå - Windows XP Pro SP3, Acrobat 6.

Var detta den nygjorda eller den som strulade?

Snygg broschyr. Är det rubrikerna eller brödtexten, eller båda, som saknar å, ä och ö på PC-maskinerna?

Jag har kört rätt avancerade analyser och jag hittar inget fel alls, och verkligen inte något som borde kunna leda till de problem du beskriver.

För mig framstår det absolut mest sannolikt att de har en trasig installation av Acrobat. Om det är en hjälp för dig vet jag inte, men för egen kännedom kan det ju vara trevligt iaf

Fungerar felfritt på en Win XP Pro SP3 med kinesiskt system och Acrobat 7 Pro (engelsk).

Det enda är att man först måste ta bort svenska tecken i filnamnet, men det gäller alla typer av filer, inte bara pdf (vettigt språkstöd inbyggt i systemet? - nix!)

Fungerar utan tillstymmelse till problem på min mac. Men det behöver man väl inte påpeka...

Som sagt, trevlig broschyr!

Kollat på de flesta plattformar och versioner av acrobat, funkar perfekt. La också upp den på vår intranetserver och tog ner den från diverse maskiner utan några som hels problem. Dom har nog en taskig installation av Arcobat.
Som sagt väldigt snygg broschyr och gillar skarpt bilden på sid 15, hur tusan man nu kan gå i gång på en skyffel. Linjer, skuggor m.m är perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-23 12:16

Ååå tack allihop för fantastisk hjälp och respons! Imponerande! För att inte säga berömmet! Superkul få höra från människor "utanför"!

Den här versionen var den som strulade, och dessutom innehöll åäö i filnamnet. Har inte hört något sedan de fick en ny fil utan åäö. Men ja, trasiga program är en teori så god som någon. För funkar det i alla versioner och plattformar ni hjälpt till med här så ...?!

Fortfarande kan jag fundera över varför inte pdfer och annat kommer fram till dem när jag mailar dem (om jag inte zippar) till just det här företaget. Men nu får det vara måtta på supporten åt dem.

Ang. den arty spaden ... Fotografen heter Jörgen Reimer. Han fick i uppgift att under en dag plåta "stilleben" på ett bygge (jag kallar bilderna "Byggspår") i Älvsjö. Det var knallsol och +30 den dagen (inte vad fotografer burkar vilja ha ...), och bilderna fick den där hårda klangen och kontrasterna. Blev fantastiskt fina och Jörgen ställde ut dem på Anglais för några veckor sedan – vet inte om de hänger kvar där än.

Önskar er allihop en riktigt fin och produktiv dag!
//guzen

1
Bevaka tråden