Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med att skriva uppsats i Pages

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God kväll!,

Jag undrar om ni skulle hjälpa mig med en grej? Jag sökte efter det som jag vill ha hjälp med nu men det verkar inte finnas någon tråd om det.

Det är såhär att jag håller på att skriva en uppsats och jag undrar hur man sätter ihop så det blir en uppsats? Jag vet att Pages har mallar men det verkar inte passa för mig och sedan vill det inte samarbeta. Jag undrar man gör grunden till en uppsats för att sedan jobba med den.

Ha det bra

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-01-18 19:36

Svårt att hjälpa till med så begränsat med information. En start kan ju vara en bra outline. eller är det ngt annat du är ute efter?

Jag tycker också att vi har för lite information.

Du kan ju börja med att berätta vilken version av Pages du har, så att du slipper få tips som inte är relevanta för dig.

OSX-version kan kanske också vara bra att veta, även om det nog inte har någon större betydelse i det här fallet.

Och kanske ett exempel på vad du är ute efter.

Ursprungligen av Okänd användare:

God kväll!,
Jag undrar om ni skulle hjälpa mig med en grej? Jag sökte efter det som jag vill ha hjälp med nu men det verkar inte finnas någon tråd om det.
Det är såhär att jag håller på att skriva en uppsats och jag undrar hur man sätter ihop så det blir en uppsats? Jag vet att Pages har mallar men det verkar inte passa för mig och sedan vill det inte samarbeta. Jag undrar man gör grunden till en uppsats för att sedan jobba med den.
Ha det bra

För det första så är detta något du redan bör ha kunskap kring om du har fått en uppgift att skriva ett uppsatsarbete. Annars bör du nog studera det djupare än att fråga på ett forum hur man skriver en uppsats. Du bör inte göra dig beroende av mallar i Pages för att veta hur du ska utforma detta. Då lär du dig ändå ingenting i slutänden.

När det kommer till uppsatsarbete så beror det helt och hållet på vad du ska skriva. Strukturen på en uppsats på gymnasieskolan och på B och C-nivå på universitet och högskola är helt skilda saker - kraven är helt olika. För universitet och högskola så kan jag rekommendera att du lite snabbt går igenom två böcker som borde fungera som ett bra stöd:

Metodpraktikan, Esaiasson m.fl. 2010
Akademisk skribent, Augustsson 2007

På gymnasial nivå så skulle jag säga att strukturen går att göra väldigt enkel. Använd olika numrerade stycken där du främst har en inledning (eventuellt förord, källkritik, syfte och metod), arbetet i sig (det du skriver om inkl fakta), diskussion (här får du göra dina egna analyser av det arbete du har gjort) och slutsats (vad har du kommit fram till och har du nått ditt syfte?).

Det finns inga snabba genvägar för ett bra uppsatsarbete här på forumet. Fråga din ansvariga handledare om du behöver mer djupgående svar. Betvivlar att du kommer att få sådana här.

Om det handlar om "hur man skriver en uppsats" rent generellt - så är detta inte rätt plats. Då är det ju ingen Pages-fråga.

Vi får avvakta att trådskaparen hör av sig, och gör sin frågeställning lite tydligare och mer konkret.

/Mod

Du skall ha fått ngn form av häfte om hur just DIN skola vill ha sina uppsatser.
tro mig när jag säger att alla uppgifter, ner till typsnitt, radavstånd, försättsblad osv skall och MÅSTE se ut.

jag vet folk som fått underkänt pga formalia (fel typsnitt t ex)....

Vill TS ha uppgifterna för hur MIN skola ville ha sina inlämningsuppgifter (den kan ju tjäna som ett exempel) så
skicka mig ett PM med emailadressen i så skickar jag över en PDF.

Jag behöver inte hjälp att skriva uppsatsen. Det är ju min uppgift det enda är hur jag ska få alla pagesdokument i en enda fil så det blir en pdf med flera sidor.

Spara varje Pages-dokument som PDF. Sen öppnar du den första filen i Förhandsvisning och drar in de andra pdf:erna i sidfältet så kan du spara hela tjohejsan som en enda PDF sen.

Skapa ett nytt dokument.
Skapa din önskade struktur (framsida, innehållsförteckning, rubriker mm).
Kopiera in ditt innehåll.
Skriv ut som pdf.

Lämna in

Ursprungligen av poqapontus:

Skapa ett nytt dokument.
Skapa din önskade struktur (framsida, innehållsförteckning, rubriker mm).
Kopiera in ditt innehåll.
Skriv ut som pdf.

Lämna in

Tjenare,

Jag har fått till det som jag vill ha det förrutom att jag får inte till så att det blir rätt nummer på sidorna och på innehållsförteckningen. Edit. Med andra med paginera.

Edit.

Varför blir det såhär Hur får jag bort det?
http://cl.ly/2O3e2b473X1S1z141H3L

Jag ber er Apple/Mac människor om hjälp jag vill så hemskt få det här klart innan jag ska lägga mig och jag har hållit på hela dagen och den där videoerna från Apples hemsida hjälper ju inte.

Senast redigerat 2012-02-06 21:12

Om du vill att numreringen ska starta på en viss sida så kan du skapa ett nytt avsnitt. På varje avsnitt kan du välja om numreringen ska fortsätta från föregående eller börja om från 1

Du kan tex. lägga allt tom. Innehållsförteckningen i ett avsnitt och sen resten i ett annat.

Ursprungligen av poqapontus:

Om du vill att numreringen ska starta på en viss sida så kan du skapa ett nytt avsnitt. På varje avsnitt kan du välja om numreringen ska fortsätta från föregående eller börja om från 1

Du kan tex. lägga allt tom. Innehållsförteckningen i ett avsnitt och sen resten i ett annat.

Det får jag inte till. När man tar nytt avsnitt så det bara en ny sida.

Ja, det för är inte helt optimalt.
Jag tror du måste klistra in det du vill i det nya avsnittet.

Pages är till för 95% av alla människor. Man fixar brev, PM, rapporter, grafer och det mesta i det.

Skall man skriva 150-sidiga uppsatser med innehållsförteckning, sammanfattningar och ha sid/styckesnumreringar och indexeringar med romerska siffror och gud vet vad... kör Word.
Mycket formler, kör LaTex...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-18 11:28

Hejsan,

Jag håller själv på med en uppsats men jag får inte till innehållsförteckningen. Jag vill få det på såhär

Inledning 1
Underrubrik 1.1
Underrubrik 1.2
Rubrik 1.3

kapitel 2
Underubriker 2.1
rubriker 2.2

osv osv

Exakt så förutom på den sista sidan.

Sedan har jag problem med sidan där innehållsförteckningen är så är typsnitten på sidnumrerna helt olika. Jag vill ha samma stil på sifforna men på alla huvudrubriker så vill jag ha fet-stil. Underrubrikerna vill jag inte ha i fet-stil.

På Huvudrubrikerna som jag ska vara i fet-stil så blir siffrorna feta men på underrubrikerna blir det inte så. Jag vill att sifforna inte ska påverkas berorende på stilen man har på rubriken.

Någon som förstår hur jag fixar det och samt det där med sidnumreringen som jag syftar på?

Det finns ju mallar i Pages. Kan du inte öppna en av dessa o modifiera den så att den passar dina behov? Om inte så är mitt förslag att du skapar en egen mall

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-18 12:01
Ursprungligen av Mymac4ever:

Det finns ju mallar i Pages. Kan du inte öppna en av dessa o modifiera den så att den passar dina behov? Om inte så är mitt förslag att du skapar en egen mall

Jag har använt en mall som jag tycker är bra så man har fått bra typsnitt till texten men jag får inte till det som jag beskrev i mitt förra inlägg. Jag har testat med mall och även utan.

All finjustering i Pages görs i "inspector" - rutan (den blå pricken med en "i" i programfönstret). Det kräver en del pillande o bläddrande fram o tillbaka för att få till grejorna. Bara en sådan sak som programmet språkinställning kan vara något man får göra om varje gång man startar om programmet, detta görs i detta fönster.

Jag kör mitt system på engelska så Pages väljer automatiskt att även text som skrivs ska vara på engelska, detta utgör inget problem så länge jag inte vill skriva med svensk stavningskoll - då går det åt fanders. Jag har stängt av stavningskollen, det är enklare :/

För att fixa innehållsförteckningen kan du möjligen titta här:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-18 20:28
Ursprungligen av Mymac4ever:

All finjustering i Pages görs i "inspector" - rutan (den blå pricken med en "i" i programfönstret). Det kräver en del pillande o bläddrande fram o tillbaka för att få till grejorna. Bara en sådan sak som programmet språkinställning kan vara något man får göra om varje gång man startar om programmet, detta görs i detta fönster.

Jag kör mitt system på engelska så Pages väljer automatiskt att även text som skrivs ska vara på engelska, detta utgör inget problem så länge jag inte vill skriva med svensk stavningskoll - då går det åt fanders. Jag har stängt av stavningskollen, det är enklare :/

För att fixa innehållsförteckningen kan du möjligen titta här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7552744/99/Screen%20shot%202013-04-18%20at%2012.29.26.png

Funkar ju inte att få det som jag vill ha det så. Det är det som jag har försökt att testa med. Jag håller på ser med demo-versionen av Word om man skulle lätt fixa det men det funkar inte heller.

1
Bevaka tråden