Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra bildskärm till Mac mini?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-17 23:14

Hej!

Jag bestämde mig igår för att äntligen ta steget och byta upp mig från PC till Mac. Jag köpte en Mac Mini och än så länge är jag så nöjd som man praktiskt taget kan vara.

Använder just nu en temporär rätt så gammal (2-3 år) LG monitor med TV tuner. Jag vet inte om det är jag som inte är bra på inställningarna på datorn, men bilder och sådant är en aning pixliga.

Eftersom att jag är en bildbehandlare så är detta inte idealiskt.

Jag behöver tips på bra bildskärmar som inte är allt för dyra. Helst under 2000 kr.

Välkommen!
Du är så nöjd man kan vara fast bilden suger, kul.

Vilken skärm som helst lär funka bättre än en TV.

Så välj vad du vill ha Bildskärmar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-17 23:20

Tack!
Haha ja så kan man säga det.

Jag är inte så hemma på det där med skärmar och jag har ingen aning vad det är för skillnad på paneltyperna.
Något som jag bör tänka på?

Ursprungligen av arjemma:

Tack!
Haha ja så kan man säga det.

Jag är inte så hemma på det där med skärmar och jag har ingen aning vad det är för skillnad på paneltyperna.
Något som jag bör tänka på?

Du får vad du betalar kan man väl säga, framförallt när det gäller skärmar.
Jobbar du med bildbehandling så är Dells UltraSharp-skärmar populära och prisvärda.
Eller så betalar du ett överpris för Apples egna skärmar, som är likadana paneler fast sämre i tester.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-17 23:41

Tack för tipset!
Jo Apple's skärmar känns lite väl dyra.

Tråden flyttad till rätt forumdel. Det är ju en bildskärmsfråga och inte en Mac Mini-fråga.

/Mod

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-18 19:45

^^ Tack!

Jag har nu lånat en LG Flatron M227WD från mina föräldrar.
Någon som har någon erfarenhet om den är dålig eller bra?

Vissa bilder är i sämre kvalitet på den här skärmen, än på den som jag har i min laptop.
På den här skärmen syns typ "färgsplatter" på bilder som är av lite sämre kvalitet. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det.
Kan det vara en inställningssak?

Jag har kopplat in den med en HDMI kabel, men det kanske finns bättre sätt?
Är det skillnad på kvalitet på olika HDMI kablar?

Använder upplösningen 1080p med en uppdateringsfrekvens på 60 hertz i inställningarna på Macen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-18 22:01

Klarar den inte mer än 60 Hz? Inte för att jag vet om det löser ditt färgproblem...

Vanliga LCD-skärmar kör alltid 60Hz.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-18 22:27

Det är så svårt att beskriva hur färgerna på bilder ser ut, men typ lite som vattenfärg. Man ser små block av färg, istället för fina övergångar. Det är värre på bilder med sämre kvalitet (kanske uppenbart haha).

Jag har inte hittat något bra ställe att kalibrera den än, om det nu är det som är problemet?

Det är ju en TV så det kanske inte blir bättre. LCD-skärmar ska ju funka fint out-of-the-box så att säga.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-18 22:49

Jo känns ju som att färgerna borde vara bättre. Vet inte om det är en kalibrerings grej?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-01-18 22:59

Jag säger som Keptang sa tidigare. Kolla på Dell's Ultrasharp bildskärmar för prisvärda alternativ som passar till bildbehandling.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-18 23:03

Har kollat lite på dem, men de saknar ju HDMI? Blir det bättre kvalitet med DVI?

Ursprungligen av arjemma:

Har kollat lite på dem, men de saknar ju HDMI? Blir det bättre kvalitet med DVI?

HDMI brukar man inte använda till skärmar, dock till TV-apparater (där man vill skicka både ljud & bild).

DVI eller Displayport kör man på skärmar.

Egenskaper fr Dell UltraSharp U2410

Om du nu behöver HDMI.
DVI och displayport fungerar lika bra. om än bättre eftersom via HDMI får man inte alltid större upplösning än 1920x1080 fastän skärmarna kan hantera mer.

Och detta gäller iaf Dell-skärmar, så tittar du på deras större skärmar som U2710 måste du använda DVI eller displayport!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-18 23:22

Jaha okej, det var mer än vad jag visste. Tack för att ni är så hjälpsamma!

Blir nog att köpa en skärm trots allt. Trodde först att den här LGn skulle funka eftersom det var en monitor med tv tuner, men tydligen inte. Å andra sidan är den ju några år.

Själv är jag sugen på Hazro skärmar.
Väntar dock på uppdateringar om skärmarna från Sweclockers.com innan jag beställer.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-18 23:47

De där Hazro ser inte alls dumma ut.
Vad tycker ni om den här förresten? Recensioner av Dell UltraSharp U2212HM

Ursprungligen av arjemma:

De där Hazro ser inte alls dumma ut.
Vad tycker ni om den här förresten? Recensioner av Dell UltraSharp U2212HM

8-bitars färgdjup och 16x9 upplösning är något jag undviker (vid lägre upplösningar).
Men det betyder inte att det är en dålig skärm.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-18 23:56

8-bitars, det hade jag inte ens sätt. Det är ju inte bra.
Jag har också sätt att det finns en del LG skärmar. Tänkte om de var generellt bra eller dåliga?
Har ju en LG nu och den är ju inte direkt bra.

  • Medlem
  • 2012-01-19 18:22

Jag har alltid velat ha en Apple Thonderbolt Display, och även ACD. Men priset har alltid avskräckt. Så jag köpte en LG 23" IPS231P istället.
En IPS med LED-belysning för dryga 2000:-. Inte alls jämförbar med ACD, men man får vad man betalar för. En helt ok skärm till surfning dock.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-19 20:46

Hur tycker du att kvalitén på bilder är på den?
Jag tänkte åka och kolla på skärm i helgen, och begära att få surfa lite och se hur det ser ut. Jag tror att jag har satt 2000 kr som tak för min första skärm. Sen blir det nog att spara till en riktig Apple Thunderbolt.

  • Medlem
  • 2012-01-19 23:34

Iom att jag inte har haft någon vanlig skärm på flera år (har använt iMac, MB/MBA) så har jag väldigt lite att jämföra med. Men för 2000:- tycker jag att det nästan är ett kap för de pengarna.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-19 23:36

Jo tycker att den verkar billig.
Annars så har jag tänkt lite på den här: LG IPS236V - Bildskrm - Hitta lgsta pris, omdmen och information

  • Medlem
  • 2012-01-20 10:41

Absolut. Det är en nyare modell med HDMI istället för DVI. Men personligen tycker jag den är ful som stryk.

Ursprungligen av Dalle:

Absolut. Det är en nyare modell med HDMI istället för DVI. Men personligen tycker jag den är ful som stryk.

Den har DVI och HDMI (och VGA ).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-20 18:41

Jag bryr mig inte så hemskt mycket om utseendet just nu. Tänker spara till en Apple skärm så småningom

  • Medlem
  • 2012-01-25 21:53

Hur gick det för dig arjemma? Blev det någon skärm, och vilken i så fall?

  • Medlem
  • Bromma
  • 2012-02-04 09:33

Jag hakar på här, ny med mac sen mitten av jan 2012 och är helt såld. I love mac och min gamla laptop PC kommer jag nog att bara sätta på för att installera alla uppdateringar (dvs. dagligen tills jag säljer den. Thunderboltskärmen kliar i plånboken men är dyr. Letar med ljus och lykta efter en skärm som är "snygg" tillsammans med maccen, finns det en sån? Idag har jag en LG 23 (med en rödkant undertill)

1
Bevaka tråden