Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka hemkatalogen över nätverk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-18 15:01

Kan någon tipsa om ett bra program som fixar att hålla hemkatalogen (OSX) synkad med en katalog på det lokala nätverket?

Bara för backup-syfte, eller något annat syfte?

Tipsen kan kanske variera beroende på den tänkta användningen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-18 15:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bara för backup-syfte, eller något annat syfte?

Tipsen kan kanske variera beroende på den tänkta användningen.

Det är en komplett synkroniseringsprogramvara (tvåvägs) som jag är ute efter. Gärna en som kan hantera flera klienter mot en gemensam målenhet. På min arbetsplats använder vi en produkt som heter Allway Synk, men den finns bara för PC. Jag skulle vilja hitta något motsvarande för Mac.

jag använder rsync vilket fungerar fantastiskt bra. Var försiktig bara med --delete innan du är säker på att du gjort rätt

rsync - Wikipedia, the free encyclopedia

Det enda problem jag haft med rsync var när jag försökte synca data från en lokal katalog till en SMB-monterad katalog på en billig nas. Den nas:en hade för dålig upplösning på tidsstämplarna så rsync trodde data var ändrat och kopierade allt var gång.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-18 16:06
Ursprungligen av carpelux:

jag använder rsync vilket fungerar fantastiskt bra. Var försiktig bara med --delete innan du är säker på att du gjort rätt

rsync - Wikipedia, the free encyclopedia

Typiskt! Wiki har 24-timmars "blackout". Finns det någon officiell hemsida för rsynk?

Öppna Terminalen och kör kommandot "man rsync". Det finns inbyggt i OS X.

  • Medlem
  • 2012-01-18 21:23

Det finns ett gränssnitt för det där i OSX Server, tror jag. Men det är lurigt att få till. Vi (Sydsvenskans redaktion) kämpade med det där i 4 år innan vi till slut gav upp och kör nu med hemkatalogerna på en filserver hela tiden, dvs de synkas aldrig upp lokalt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-19 11:41

Fick ett tips om Synk från Decimus...

Synk: Live file synchronization and backup for the Mac

Någon som har testat det programmet?

1
Bevaka tråden