Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

scrolla som en counter i iPhone med jquery?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag vill ha ett script som låter mig scrolla i en div med bilder på rad där en rad i taget "väljs" dvs, jag scrollar inte ner för hela listan utan ett "hack" i scroll-wheelet blir en bild ner/upp. Vet inte ens vad jag ska googla på, scroll blir ju bara scroll-styling och counter räknar bilderna, det är inte nödvändigt.

Förstår någon vad jag menar och vart jag kan hitta ett sådant? (är ännu ingen fena på javascript o kan inte skriva ett eget..)

Mycket tacksam för all hjälp!

Har du ett exempel som gör vad du vill göra?

En kolumn är en div, det ska bara vara en div på sidan.. en rad/timme etc är en bild. En bild ett hack, en bild till "hack"..

Blir det klarare så? Känner att det är knepigare att förklara än jag först tänkte mig.. :S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-18 09:22

Aldrig använt denna själv. Men titta på denna:

Spinning wheel on webkit for iPhone/iPod touch

Rätt bra documentation med video och demo och så klart text.

Hoppas det leder dig i rätt väg!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-19 09:58

jquery har en eventHandler som heter .scroll(). Den borde man lämpligen kunna använda för detta (har aldrig testat själv). Om alla dina bilder har samma höjd så skulle du kunna positionerna div-en som absolut inne i en omslutande div med höjd såsom dina bilder (overflow: hidden; ) och ändra div-ens (den med bilderna) top position när .scroll()-eventet triggas. Skall det vara en mjuk övergång (så att det ser ut som att det rullar) så kan du använda .animate().

Ja, jag tänkte mig något sådant. hittade det här ScrollTo | jQuery Plugins

Om bilden alltid tar upp 100% i viewporten och sätter höjden på scroll-to till viewport-höjden (hur man nu gör det??) så kan man scrolla en i taget?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-19 23:01

Jag lekte lite med principen och fick ihop detta "proof of concept":
[scroller]
Men det var knepigare än vad jag trodde. Att agera på scroll-eventet är lurigt. Den fyras av så väldigt många gånger per sekund när man väl skrollar över det aktiva området. Jag har inte lyckats klura ut än hur man tämjer den på ett lämpligt sätt. Mitt exempel är lite trögt att få igång, men om det väl gör det så vill den gärna skrolla flera bilder åt gången...
Kanske någon annan som vet bättre.

sjukt snyggt!

jag får helt enkelt utveckla ett sådant i nästa kurs som ska innehålla javascript!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-20 10:36

Tack.
När jag testade med scrollknappsmusen på jobbdatorns mus så funkade den fint-fint med 1 bildbyte per scrollhjulshack. Det är med MBP:ns styrplatta som det är svårt att dosera rätt scrollmängd.

1
Bevaka tråden