Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pixlet????

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är Pixlet mer konkret?

som filmare så blir man nyfiken.

kan inte någon ge mig en mer fyllig förklaring och vad som är speciellt eller bra med detta???

håller med om att det låter intressant, skulle gärna vilja veta mera om filstorleken också..

"Pixlet is the first studio-grade codec for filmmakers. Pixlet provides 20-25:1 compression, allowing a 75MB/sec series of frames to be delivered in a 3MB/sec movie, similar to DV data rates. Or a series of frames that are over 6GB in size can be contained within a 250MB movie. Pixlet lets high-end digital film frames play in real time with any Panther Mac, without investing in costly, proprietary playback hardware."

ifrån apples sida är tyvärr allt jag har lyckats hittta :/

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-25 11:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
Pixlet provides 20-25:1 compression, allowing a 75MB/sec series of frames to be delivered in a 3MB/sec movie, similar to DV data rates. Or a series of frames that are over 6GB in size can be contained within a 250MB movie:/

Av Apples egna uttalanden verkar nyckeln till hemligheten - som alltid - vara att det är en serie bilder. Hittills har alla komprimeringsformat som levererat "hög kvalitet" tagit bort information. Helt enkelt jämfört föregående bild med kommande och bara beskrivit förändringen.

Nu verkar det som om Apple optimerat det här förfarandet med en ny algoritm som kan beskriva mer förändringar med mindre information. Högre upplösning kan sparas i lika stora eller till och med mindre filer än tidigare.

Det som är fascinerande är när Jobs scrubbar och stannar på enskilda bilder med uppenbar hög kvalitet i varje enskild bild.

It´s a kind of magic!:)

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-06-25 23:49

Om jag hängde med rätt så är det i princip en MJPEG komprimering fast med Wavelet(samma JPEG2000?) i stället för JPEG, som komprimering av bilderna.

Finns det någon expert på wavelet här som vet hur pass effektiv Wavelet är på att komprimera bilder (JPEG2000?)?

Utan att känna till exakt. MPEG4 tror jag ger sämre kvalitet, men med ännu högre kompressionsgrad.

Om Pixlet både hade givit oss mindre filer OCH bättre kvalitet skulle Apple sitta på en så stor sensation att dom skulle uppmärksammat det mera under presentationen.

Eftersom Pixlet verkar ge en datamängd på 3MB/sekund borde en 2 timmar film bli drygt 20GB stor. Fin kvalitet, men stor fil.

  • Medlem
  • 2003-06-26 01:06

jepp.. Pixlet är enbart ett redigeringsformat.. som jag fattar det så är det i-frame only. dvs saknar rörelseestimering, precis som DV/DVC-pro eller mjpeg

Tror även att den sakna färgsubsampling, precis som DV-50 eller andra high end codecar.. det hela bygger på att wavelettkomprimera varenda frame i hela filmen.. det blir stora filer, men dom blir bra.. perfekt att ´scrubba' i och tåls att komprimeras om flera gånger utan några större generationsörluster...

Ber om ursäkt om det blev något geekigt, men jag kan bli ännu geek,igare

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Om jag hängde med rätt så är det i princip en MJPEG komprimering fast med Wavelet(samma JPEG2000?) i stället för JPEG, som komprimering av bilderna.

Finns det någon expert på wavelet här som vet hur pass effektiv Wavelet är på att komprimera bilder (JPEG2000?)?

Wavelets är generellt _mycket_ bättre på att komprimera bilder om man jämför med den diskreta cosinustransform (DCT) som använts i olika former i ganska precis alla "förstörande" komprimeringsalgoritmer av äldre snitt. Det man gör vid t.ex. JPEG-komprimering, som bl.a. använder sig av DCT, är i princip att dela upp bilden i block för att sedan approximera signalinnehållet (i det här fallet en diskret signal, d.v.s. en matris av siffror) i varje block med så få sinussignaler som möjligt. Resultatet vid hög komprimering blir därför en "blockig" bild med låg skärpa. Genom att i stället använda olika waveletfunktioner för att göra approximeringen kan man i det fallet få ett bättre resultat även med betydligt färre signaler.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 11:08

Kolla cirka 55 minuter in på Quicktime State of the Union för lite info och exempel på pixlet.

http://www.apple.com/quicktime/qtv/stateoftheunion03/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Kolla cirka 55 minuter in på Quicktime State of the Union för lite info och exempel på pixlet.

http://www.apple.com/quicktime/qtv/stateoftheunion03/

weee. äntligen.. "state och the union" har jag väntat på

1
Bevaka tråden