Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt segt Mail

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-01-17 17:57

Hej,

Mitt Mail har blivit otroligt segt sedan jag uppdaterade till 10.7.

När jag öppnar Mail efter att ha startat om datorn (eller bara stängt ned Mail) så tar det 10-15 minuter att starta upp det plus att datorn blir otroligt seg under tiden. Om jag tittar i Aktivitetskontroll samtidigt som jag öppnar hoppar Mail mellan 90 och 170% i processor samtidigt som det ibland blir rött med texten (svarar inte).

Har provat att optimerat databasen. Exporterat alla mail och tömt Mail för att sedan importera dom igen. Men fortfarande väldigt segt. Har iof ganska många mail i databasen (ca 12 000) men tycker inte det borde vara något problem?

Sitter på en iMac 3.06 GHz Intel Core 2 Duo, 12 GB RAM, OS 10.7.2 (inte snabbaste datorn men tycker det borde räcka).

Någon som har tips på vad jag kan göra?

Vänlig hälsning / Perry

Senast redigerat 2012-01-17 18:18

Kör Repair Disk Permissions i Disk Utility och testa om det hjälper.

1200 mail är "ingenting".

  • Medlem
  • 2012-01-17 18:20
Ursprungligen av keptang:

Kör Repair Disk Permissions i Disk Utility och testa om det hjälper.

1200 mail är "ingenting".

12 000 skulle det vara, men tycker fortfarande inte det är orimligt, eller?

Har provar att Repair Disk Permissions men det hjälper inte.

Ursprungligen av Perry:

12 000 skulle det vara, men tycker fortfarande inte det är orimligt, eller?

Har provar att Repair Disk Permissions men det hjälper inte.

Nä, 12000 är inga jättemängder heller.
Prova det som macwitty tipsar om.

  • Medlem
  • 2012-01-17 19:11
Ursprungligen av keptang:

Nä, 12000 är inga jättemängder heller.
Prova det som macwitty tipsar om.

Tack för tipset. Hur gör jag?

Testa med att bygga om brevlådorna - har ibland hjälpt när det knasat här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-17 19:08

Inbox är väl bra att hålla nere antalet mail i, kanske kan hjälpa att sortera in dem i mappar. Men det kanske du har gjort?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-17 19:17

Markera en mapp och välj i menyn Brevlåda - Bygg om

+ Har du flera konton så får du välja dem var för sig för att bygga om dem i
inkorgen, utkast, skickat, papperskorg och skräp. Bygg om dem, även om de är tomma

  • Medlem
  • 2012-01-18 11:16

Har nu byggt om brevlådorna (var och en för sig) men fortfarande väldigt segt.

Jag funderar på om man skulle prova ett anat mailprogram för att se om det fungerar bättre, någon som har förslag på något program?

Testa med Thunderbird kanske, Mozilla Thunderbird - Reclaim Your Inbox

Har inte så bra koll på mailprogram till Mac.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-01-18 14:15

Om du har dina mail på Gmail så är Sparrow (Sparrow — Get mail done) ett bra alternativ. Är gjort för att jobba mot Gmail och dess IMAP och klarar inte POP3, så använder du det är Sparrow dessvärre inget alternativ.
Thunderbird som Keptang tipsar om kan vara värt att testa, det kostar ju inget
Annars kanske PostBox (Postbox — Awesome Email) värt att kika på, finns 30 dagars test.

  • Medlem
  • 2012-04-17 12:42

Efter att ha testat Thunderbird, PostBox och Sparrow kan jag bara konstatera att Sparrow är helt klart min favorit. Snabbt smidigt och snyggt!

Nu är Apple Mail ett minne blått och mailen fungerar perfekt igen. Kan inte först vad problemet med Mail är men ger upp för nu och provar igen när Mountain Lion landar.

Tack för era tips!

Senast redigerat 2012-04-17 17:33
  • Medlem
  • 2012-04-18 00:18

Varför är det bra att hålla inbox rensad? Jag har runt 18000 mail där och lider inte av seghet. Jag jobbar mest med smarta brevlådor.

Ursprungligen av Baron:

Varför är det bra att hålla inbox rensad? Jag har runt 18000 mail där och lider inte av seghet. Jag jobbar mest med smarta brevlådor.

Exakt, jag kan ha uppemot 5000 mail i min inbox innan servern (IMAP) gnäller till om att det börjar ta slut på utrymme, då sparar jag ner allt utom de senaste 6 månaderna i en lokal mapp.

  • Medlem
  • 2012-04-18 10:23

22 156 mail as we speak.

1
Bevaka tråden