Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efter installerat om osx blank bildskärm...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...OCH KOMMER INTE "IN" I DATORN!!!

Innan fullt fungerande G4a 10.4 som med originalskivor 1 och 2 gjorts en ominstallation av OSX visar blank skärm och verkar inte gå att komma in i. Kommer inte fram till något, varken lösenordsrutan eller ngt alls. Hur gör jag för att starta om den o få igång den? Några tangenter att hålla inne vid start eller vad???

Lovethechef/Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-17 11:10

Vad menar du med blank? Är den svart, dvs ingen bild eller är den vitgrå med ett äpple?

Ja, det kommer upp ett äpple först som försvinner rätt fort och den runda snurrar i cirkel men sen kommer en ruta upp som säger att Startar OSX och när den blå indikeringen ska dra igång men sen försvinner det och e tillbaka som en vitgråblå skärm utan nånting att göra något med.

Finns det ngn tangent som bör hållas inne eller ngt sådant som behöver göras när man ska starta igång PowerBooken precis efter en ominstallering. Maskiner pajar som funkat just innan visst, men nu har vi fysiskt själva gjort en ominstallering och därefter situationen som e som beskrivet här innan. Anledningen att ominstallera var att plötsligt funka inte lösenordet för att komma in i datorn - har aldrig ändrats o använts flera gånger samma dag...vi lyckades komma in i datorn och ändra lösenordet och fick frågan i en ruta om att ominstallera och valde att göra det. Ominstallationen verkar ha gått smärtfritt men nu e det som att datorn är tom på tuttifrutti o det känns som att det här skulle kunna funka att få igång igen eftersom den var igång som vanligt utan problem förutom det här konstiga med lösenordet som plötsligt uppstod.

Ursprungligen av lovechef:

Finns det ngn tangent som bör hållas inne eller ngt sådant som behöver göras när man ska starta igång PowerBooken precis efter en ominstallering.

Nej.

Ursprungligen av lovechef:

...vi lyckades komma in i datorn och ändra lösenordet och fick frågan i en ruta om att ominstallera och valde att göra det...

Det där får du nog förklara närmare. Jag har aldrig hört talas om någon sådan ruta som skulle komma fram helt plötsligt och be dig installera om.

Ursprungligen av lovechef:

...Ominstallationen verkar ha gått smärtfritt..

Nja, jag skulle ju inte vilja kalla det smärtfritt när du inte ens kan starta och komma in i datorn. Något måste ju ha gått snett.

Jag tror på trasig hårddisk. Prova Skivverktyg och Apple Hardware Test enligt tidigare tips.

Då var den ju inte fullt fungerande innan - du hade ju problem med lösen. Kan ju vara att hårddisken har gett upp. Och snälla - tänk på att skriva någorlunda korrekt grammatiskt. Det blir svårt och förvirrande att läsa annars.

Ursprungligen av lovechef:

Innan fullt fungerande G4a 10.4 som med originalskivor 1 och 2 gjorts en ominstallation av OSX...

Min första tanke:
Varför ominstallation med samma gamla system igen om den faktiskt var fullt fungerande?

Ursprungligen av lovechef:

...Hur gör jag för att starta om den o få igång den? Några tangenter att hålla inne vid start eller vad?

Några olika förslag:

- Sätt i installationsskivan. Håll nere C när du startar datorn. När datorn har startat från den skivan, kör Skivverktyg och kontrollera hårddisken.

- Sätt i installationsskivan. Håll nere D eller Alt (beroende på vilken datormodell det är) när du starar datorn. Kör Apple Hardware Test.

- Sätt i installationsskivan. Håll nere C när du startar datorn. När datorn startat från den skivan, installera om OSX en gång till.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Min första tanke:
Varför ominstallation med samma gamla system igen om den faktiskt var fullt fungerande?

"Anledningen att ominstallera var att plötsligt funka inte lösenordet för att komma in i datorn - har aldrig ändrats o använts flera gånger samma dag...vi lyckades komma in i datorn och ändra lösenordet och fick frågan i en ruta om att ominstallera och valde att göra det. "

Ursprungligen av pmarriott:

Anledningen att ominstallera...

Ja, jag såg det sen. Men det svaret fanns inte där när jag började skriva mitt inlägg. Det tog några minuter innan jag faktiskt skickade iväg mitt inlägg, och då hade det där svaret hunnit komma in.:)

Men trots allt så tycker jag att det var en lustig formulering att säga "fullt fungerande" - för den var ju inte fullt fungerande före ominstallationen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-17 13:50

Också att lösenordet inte funkade att komma in i datorn. Ändå kunde de komma in i datorn och ändra lösenordet....
Paj hårddisk låter troligt.

1
Bevaka tråden