Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WiFi försvinner efter vila

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 11:33

Halloj.

Helt plötsligt igår så började min MBP (early 2011) tappa WiFi efter att datorn gått i vila. Läste om detta tidigare då Lion släpptes men jag själv aldrig haft några bekymmer.

Det som händer är att WiFi inte går slå på igen. Symbolen uppe i menyraden visar att det är avstängt och går inte heller att starta, hur jag än gör.

Jag har provat de flesta tips och trix som jag har hittat men inget verkar funka och det verkar som folk har andra problem än mig. Dom kan slå av och sedan på och få det och funka, för min del är det som om Airport kortet gett upp. Det ända som får mig att tro att det inte är hårdvaran är att det funkar så länge datorn inte gått ner i vila.

Lösning någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 11:37

Nu försvann det utan att datorn gått ner i vila...

Har du samma problem med andra nätverk? Vore även bra om du skrev vad du har testat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 12:11
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du samma problem med andra nätverk? Vore även bra om du skrev vad du har testat.

Samma problem överallt. Det har inget med nätverket att göra. Min iPhone och iPad tappar inte, problemet är datorn.
Jag kan liksom inte få igång WiFi överhuvudtaget. Sitter nu på jobbet och då kan jag surfa med kabel.

Jag har provat:
Ta bort alla nycklar
Flytta Wifi högst upp
Installera om Lion
Installera om 10.7.2
Aut DHCP
Reset av SMC
Reset av PRAM

Säker något mer också som jag inte kommer ihåg.

Det är som om Airport kortet är trasigt/glappar typ. Hoppas inte att det är det, kan inte vara utan datorn så länge som en rep. kräver.

Finns flera trådar här som tar upp detta.

Många rekommenderar att radera lösenordet från nyckelringen.

Lösenordet raderas ju automatiskt från nyckelringen hela tiden... sjukt irriterande. Man får alltså logga in IGEN och ange lösenordet varje gång datorn varit i vila.

Eller rättare sagt - den kopplar upp som vanligt, men efter ca 30 sek kopplar den ned och man måste ansluta manuellt och ange lösenordet igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 12:12
Ursprungligen av millgard:

Lösenordet raderas ju automatiskt från nyckelringen hela tiden... sjukt irriterande. Man får alltså logga in IGEN och ange lösenordet varje gång datorn varit i vila.

Eller rättare sagt - den kopplar upp som vanligt, men efter ca 30 sek kopplar den ned och man måste ansluta manuellt och ange lösenordet igen.

Jag har inte samma problem, jag inte inte ansluta igen utan att starta om datorn helt. Det svarar inte om jag väljer att koppla upp igen.

Tror du får bita i något surt och acceptera att det kan vara hårdvarufel. Verkar som att du har uteslutit allt annat. Vissa verkstäder kan ta hand om reparationer på någon dag mot en akutavgift. På min första MBP dog logikkortet under garantin men jag betalade akutavgift på 500:- hos MacSupport så fixade dem den till nästa dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 12:33
Ursprungligen av pmarriott:

Tror du får bita i något surt och acceptera att det kan vara hårdvarufel. Verkar som att du har uteslutit allt annat. Vissa verkstäder kan ta hand om reparationer på någon dag mot en akutavgift. På min första MBP dog logikkortet under garantin men jag betalade akutavgift på 500:- hos MacSupport så fixade dem den till nästa dag.

Någon som vet hur jag gör en hårdvarukoll på en MBP (early 2011). Händer inget om jag bara trycker in D under uppstart.

[QUOTE="Zebbe";2045509]Någon som vet hur jag gör en hårdvarukoll på en MBP (early 2011). Händer inget om jag bara trycker in D under uppstart.[/QUOTE]

Hårdvarutest, hur görs det? - MacWorld - allt om Mac & iPhone

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 12:43

Finns det inte inbyggt på nyare Macar? Har inte skivan tillgänglig...

[QUOTE="Zebbe";2045512]Finns det inte inbyggt på nyare Macar? Har inte skivan tillgänglig...[/QUOTE]

Den här kanske är bättre:

Intel-based Macs: Using Apple Hardware Test

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 14:13
Ursprungligen av barbapappa_86:

Den här kanske är bättre:

Intel-based Macs: Using Apple Hardware Test

Nej den där funkade inte heller... Antar att jag måste ha skivan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 14:37

Dubbel post...

Gå in på MacRent på Birger Jarlsgatan och fråga om de kan kolla akut. De har räddat mig många gånger…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 15:46

Fan nu börjar paniken närma sig... Det verkar ju helt klart vara ett hårdvarufel och inte mjukvara. Detta innebär att jag blir av med datorn i iallafall en vecka, något som jag inte kan vara.

Känns som jag får köpa en ny istället så jag kan flytta hårddisken.

Vad tror ni om att i ett sista desperat försök installera betan av 10.7.3 och hoppas på att det finns en fix där...

[QUOTE="Zebbe";2045548]Fan nu börjar paniken närma sig... Det verkar ju helt klart vara ett hårdvarufel och inte mjukvara. Detta innebär att jag blir av med datorn i iallafall en vecka, något som jag inte kan vara.

Känns som jag får köpa en ny istället så jag kan flytta hårddisken.

Vad tror ni om att i ett sista desperat försök installera betan av 10.7.3 och hoppas på att det finns en fix där...[/QUOTE]

Tror jag inte alls på. Vet inte hur det ligger till i dina trakter men MacSupport hyr ut datorer när man behöver en annan medan ens är på lagning. Ta en backup först bara. Och som sagt, om de är hjälpsamma så kan du i bästa fall ha tillbaka datorn nästkommande arbetsdag. Om det å andra sidan är så kritiskt kanske det inte är fel att köpa en ny ändå så har du din gamla som reserv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 16:00
Ursprungligen av pmarriott:

Tror jag inte alls på. Vet inte hur det ligger till i dina trakter men MacSupport hyr ut datorer när man behöver en annan medan ens är på lagning. Ta en backup först bara. Och som sagt, om de är hjälpsamma så kan du i bästa fall ha tillbaka datorn nästkommande arbetsdag. Om det å andra sidan är så kritiskt kanske det inte är fel att köpa en ny ändå så har du din gamla som reserv.

Jag pratade med MacSupport och att ha en dator under reptiden skulle gå på 2.000+moms. För en extra slant kunde dom göra den till ett akutjobb men delarna skulle likförbannat vara tvungna att beställas.

Det tråkiga i att köpa en ny är att jag gav över 20.000:- för den datorn jag har idag, känns trist att lägga ut samma pengar igen.

Jo, men om du lämnar in den på morgonen och de tittar på den direkt så beställer de delarna samma dag och har du tur kommer de nästa dag, och då är datorn sannolikt klar. Så var det för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-17 08:05

Från att ha fungerat hela kvällen igår så när jag startar om datorn nu på morgonen så står det bara "maskinvara ej installerad" under WiFi...

Hittar den inte hårdvara eller är det drivrutiner?

Jag satsar på hårdvarufel. Igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-17 13:16

Tröttnade idag och beslutade mig för att skruva isär datorn och se hur det såg ut... Plockade ur AirPort kortet och satte ihop den igen och nu har det funkat!

Ser man på, glappkontakt. Grattis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-17 13:55

Ja det är bara att hoppas på att det håller i sig och inte blir problem igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-27 17:42

Självklart blev det problem igen. Fick tillbaka datorn idag. Nytt AirPort kort och ny flexkabel till AirPort. Nu verkar den funka i alla fall.

Blir nog till att teckna AppleCare på den här nu, det är bara en månad kvar på garantin.

  • Medlem
  • Årsta
  • 2012-04-25 10:41

Jag har samma problem på MBP 2010 10.7.3- Men bara hemma. Inte på jobbet där vi har mer avancerade system för nätverket.
Detta ständiga nedkopplande av WFI'n kom då jag uppgraderade till 10.7.
Lejonet är nog inte helt kompatibelt med min router tänker jag. en D-libnk dir -655. Andra datorer mac med 10.6 och windows har inte samma problem

Det är nog något buggigt
Inte hårdvarufel när så många drabbas

Leif

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-07-23 16:51
  • En lösning jag inte tror är presenterad (SOM FUNKAR):

    Först;
    1. stäng av Airport/WiFi
    2. Öppna Nyckelhanteraren, ta bort alla nycklar (obs var SÄKER på att du tagit bort alla, gå igenom listorna)
    3. Systeminställningar/Nätverk/Avancerat/Wi-Fi under listan med primära nätverk ska ditt nätverk fortfarande finnas kvar,
    nu till det intressanta: här stod mitt nätverk kvar i listan högst upp som jag lagt det MEN, under 'Säkerhet' till höger som indikerar på om nätverket skyddas av lösen eller ej stod det "Ingen". Det är naturligtvis helt fel.
    4. Ta bort nätverket från listan.
    5. Tryck på plusknappen inunder för att lägga till ett nytt: Skriv in nätverkets namn OCH dess lösenord.
    6. Enter, och flytta det högst upp i listan.
    7. Slå igång Airport, om den inte ansluter automatiskt, slå in lösenordet en gång (då borde nycklarna finnas igen i nyckelhanteraren), kontrollera att den anslutit till nätet.
    8. Lägg datorn i viloläge
    9. Öppna datorn, VOILA!

    Funkade för mig efter otaliga manuella återanslutningar, innan jag till slut bestämde mig för att göra nånting åt det Mvh

1
Bevaka tråden