Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air startar inte (död) efter fläktbyte

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västra Götaland
  • 2012-01-16 21:14

Hej!

Min fläkt lät väldigt mycket så jag bestämde mig för att köpa en ny och byta. Fläkten kom hit idag så jag satte igång med processen. Under tidens gång så råkade jag komma åt med skruvmejseln på moderkortet (bild: http://dole.myftp.org/20120116_034.jpg) men eftersom sträcket är vitt samt att det inte finns några kretsar eller liknande där tycker jag inte att det borde vara själva problemet. Jag tänkte prova att byta tillbaka den till andra fläkten men det känns inte direkt som att det skulle vara problemet. Jag har även märkt att "kretskortskabeln" börjar bli lite dålig (bild: http://dole.myftp.org/20120116_039.jpg) det kanske kan ha med den att göra?

Ska Macbooken starta utan fläkt? Någon som har haft liknande problem och i så fall, hur löste ni det?

EDIT: Det är första generationens MBA jag har och den är alltså stendöd. Varken fläkt eller hårddisk går igång, ingen bild. Alltså inget. Batteriet laddas dock när det är inkopplat.

EDIT2: Det verkar vara fläkten (Puh!). Den startar när jag har i den gamla fläkten nu iaf, frågan är bara hur jag ska göra då datorn ändå inte går att använda med den gamla fläkten (låter värre än de medföljade fläktarna till Corsair H70). Om det är värt att prova att byta till den nya fläkten igen eller om man ska köra fläktlöst (den gamla går knappt ändå).

Vi har iaf kommit fram till att det inte går att köra en MBA utan fläkt

Förlåt för lite dålig meningsuppbyggnad men har lite svårt att skriva när ett par tusen gått åt skogen.

Senast redigerat 2012-01-16 21:55
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-16 22:24

Vad var det för fläkt du fick med posten, en original?

  • Medlem
  • Västra Götaland
  • 2012-01-16 23:49
Ursprungligen av kenjon:

Vad var det för fläkt du fick med posten, en original?

Köpte den billigaste på Ebay. Den var dock gjord till A1237 (Första generationens MBA) så därför tycker jag att den borde funkat. Kanske ger mig på ett nytt försök med den fläkten, funkar det inte då så får jag väl köpa en ny fläkt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-01-19 16:01

På den första bilden ser det ju ut som att du repat sönder ett flertal kretsbanor.
Svårt att bedöma på en bild såhär, men i så fall är det inte mycket att göra med den.

  • Medlem
  • Västra Götaland
  • 2012-01-21 14:23
Ursprungligen av Json_81:

På den första bilden ser det ju ut som att du repat sönder ett flertal kretsbanor.
Svårt att bedöma på en bild såhär, men i så fall är det inte mycket att göra med den.

Om du läser hela första inlägget så ser du att datorn fungerade felfritt när jag fick in den gamla fläkten igen. Väntar nu på en ny fläkt så får väl hoppas att den funkar bättre

1
Bevaka tråden