Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra barnfilm

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker tips på bra barnfilm för en femåring. Han gillar ofta sånt som kanske är för lite större barn och som han kan se flera gånger utan att tröttna, t.ex. Toy Story, Monsters Inc, Wallace och Gromit etc.

Alla tips är välkomna, även om jag i första hand söker "snälla" filmer utan våldsinslag och eller annat anti-socialt beteende. Det får mer än gärna vara sedelärande

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-16 13:56

Disney gör väldigt många filmer utan våldsinslag och med en viss "sens moral".
Jag har inga direkta förslag, men googlar du borde du hitta massor.

Herkules Jonssons storverk gick hem för både fem och tioåring här hemma alldeles nyss. Bilar förstås (särskilt ettan som gått kontinuerligt de senaste tre åren). Studio Ghiblis rullar som Spirited Away.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-16 14:08

Fem Myror.... men den kan vara svår att hitta nuförtiden kanske.

Ursprungligen av kenjon:

Fem Myror.... men den kan vara svår att hitta nuförtiden kanske.

Nejdå, finns t.ex på CDON.

Som sagt, Studio Ghibli; Min granne Totoro, Ponyo på klippan vid havet, Kikis expressbud, Panda, panda...

Senast redigerat 2012-01-16 17:05
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-01-16 16:02

Bilar 1 och 2 (ettan har sensmoral, tvåan lite grann). Monsters vs. Aliens (förvisso lite fajtande men också med sensmoral). Bortspolad, Hitta Nemo, Haja Läget, Kung Fu Panda, Megamind (en film av många om utanförskap), Ice Age 1-3, Robotar (riktigt bra), Rio.

En Cellsam historia (den gamla franska serien) grymt lärorik och kul om kroppen och alla dess funktioner.

Det här är några av min 3,5-årings favoriter som jag är säker en femåring kommer tycka är jättekul också.

  • Medlem
  • 2012-01-16 16:45

Du måste kolla upp Hayao Miyazakis fantastiska filmer. Kanske "Min granne Totoro" passar bra. En del är lite läskiga för små barn.
Min granne Totoro (1988) - IMDb

Heh, jag var visst tre apå den. Det säger kanske nåt om hur bra det är?

Senast redigerat 2012-01-16 18:02
  • Medlem
  • 2012-01-17 17:10
  • Medlem
  • 2012-01-17 17:53

Kan bara instämma i hyllningarna för Miyazakis filmer. Jag har tappat räkningen på hur många gånger mina barn har tittat på "Min granne Totoro" och "Kikis expressbud". "Ponyo" har vi bara sett en gång och då var de nog lite för stora för den, men den passar nog en femåring.
"Spirited away", "Det levande slottet", "Nausicaä" och "Laputa" är också fantastiska, men jag skulle nog inte sätta en femåring framför dem. Spara dem tills han blir några år äldre.

Listar här de bästa barnfilmerna alla kategorier. De har ordentligt med sensmoral också:

  1. Lejonkungen

1
Bevaka tråden