Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnaden mellan processorer/RAM-storlekar i Mac Mini

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte skaffa en Mac Mini vars mest krävande arbetsuppgift kommer att vara att trådlöst strömma/arkivera lossless-musikfiler i iTunes på en Drobo FS nätverkslagringssystem. Låter kanske inte så krävande alls, och den verkliga flaskhalsen är iTunes, dels pga den externa fillagringen på en i sig halvtrög Drobo (vilket också påverkar iTunes), dels pga att iTunes-biblioteket är gigantiskt. Vi snackar 4TB lossless.

Jag har ingen aning om vad som påverkar och inte påverkar i fråga om processorval och val av RAM-minne. Initialt tänker jag mig 2,7GHz och 8 GB minne, men det kanske är overkill, helt i onödan?

Skulle verkligen uppskatta synpunkter på detta!

  • Medlem
  • 2012-01-13 22:31

Jag tror att flaskhalsen i detta fallet kommer bli det trådlösa nätverket. Jag ser ingen anledning att köpa en 2,7GHz. Satsa istället på den billigaste och släng själv i 8GB RAM.

Lutar åt att jag kör på 8GB RAM och billigaste processorn – efter nästa uppgradering av Mac Mini/Ivy Bridge. Vill helst välja SSD också men jävlar vilket påslag i pris för det…

  • Medlem
  • 2012-01-15 21:55

Köp den billigaste modellen och sätt själv i mer minne och SSD. Det tar 15 - 20 minuter för en ovan och du spar åtskilliga tusenlappar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-15 22:34

Montera SSD är väl inte så lätt...?

  • Medlem
  • 2012-01-15 23:35
Ursprungligen av kenjon:

Montera SSD är väl inte så lätt...?

Beror ju såklart på hur van man är att skruva. Men nya Minin är förhållandevis lättmekad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-11 20:50

Nya Mac Mini klarar 16Gb Ram minne.
Och server med i7 Quad processorn.Klart en av dom bästa datorerna Apple tillverkat.
Från 8 till 16Gb ram var det en väldig skillnad både när man kör den som server och med vanliga Mac Osx 10.7.3
Men den var snabbare med 10.8 beta 2.

Enorm skillnad när man jämför med 2011 modellen den sista med drive 2.4.

Som server på ett mindre företag så borde det inte vara någon tvekan på vad man väljer.

B.D

  • Medlem
  • 2012-04-12 06:25

Jag trodde 8GB var max i nya Minin? Vad får man egentligen betala för 16 GB so-dimm i dag?

Ursprungligen av Dalle:

Jag trodde 8GB var max i nya Minin? Vad får man egentligen betala för 16 GB so-dimm i dag?

2 slottar, 8 GB i varje.

Jag betalade 1 810:- för mina två 8GB-stickor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-14 21:42

Finns 2x8 GB på JME Data för under tusingen .

BD

  • Medlem
  • 2012-04-15 14:06

Själv tycker jag att 8GB räcker fint i en Mini i dag. Det enda kruxet är om man konverterar filmer med tex Handbrake, Handbrake käkar minne till frukost!

Ursprungligen av Dalle:

Själv tycker jag att 8GB räcker fint i en Mini i dag. Det enda kruxet är om man konverterar filmer med tex Handbrake, Handbrake käkar minne till frukost!

Nu finns det ju en hel hög med tillämpningar vid sidan av Handbrake (som låter som en minnesläcka i programmet) som utnyttjar mycket RAM.

Jag har min Mini som VM-host. Skulle gärna ha 64 GB RAM i den.

Enligt Apples support kan man sätt in max 4 Gb minnen.
Mac mini (Mid 2011): Memory specifications and upgrades

Förstår jag dig rätt hansfilipelo att det fungerar med 8 Gbs minnen.

Ursprungligen av Purplehase:

Enligt Apples support kan man sätt in max 4 Gb minnen.
Mac mini (Mid 2011): Memory specifications and upgrades

Förstår jag dig rätt hansfilipelo att det fungerar med 8 Gbs minnen.

Det står 4GB-sticka i varje slot

You can use RAM module sizes of 1 GB, 2 GB, or 4 GB in each slot.

Ursprungligen av Purplehase:

Enligt Apples support kan man sätt in max 4 Gb minnen.
Mac mini (Mid 2011): Memory specifications and upgrades

Förstår jag dig rätt hansfilipelo att det fungerar med 8 Gbs minnen.

Ja det fungerar. Garanterat.

Edit: Alla chipset till Intel Sandy Bridge har stöd för minst 16 GB minne.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-29 19:41

Funkar perfekt har båda modellerna och det behöver inte vara certifierade minne från Apple.
Servern med 4 kärnor och 16GB o en SSD HD blev det bra drag i.
Så nu åker Dinosaurien ut (Mac Pro).

BD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 15:54

Någon som vet om en T8300 processor funkar i en gen1 intel mac mini?

/R

1
Bevaka tråden