Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att få två fönster sida vid sida i Lion

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här och kliar mig i huvudet.
I operativsystemet för LION kunde jag öppna två dokument och dra det ena till vänster och det andra till höger så tog dem upp 50% av skärmen vardera. Detta verkar inte fungera i LION. Finns det ngn inställning för detta eller har dem slopat denna funktion?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Tacksam för hjälp!

I vilket program öppnar du dokumenten?

Ska det ha ngn betydelse? Om det är två fönster safari eller excel etc...

Ursprungligen av peppegubben:

Ska det ha ngn betydelse? Om det är två fönster safari eller excel etc...

Klart det har betydelse ifall du menar något specifikt program, eller om du menar en funktion som ska gälla för alla program.

Du får nog beskriva lite närmare vad det är du vill uppnå.

Om du vill ha två fönster bredvid varandra, så finns det absolut inget som hindrar dig från att manuellt placera dem så.

Om det är någon automatisk funktion du är ute efter, så finns det inget sådant inbyggt i OS X, och har aldrig funnits. Kanske har du tidigare använt något tillägg till Finder, som t.ex TotalFinder, och som du inte har installerat eller uppdaterat när du gick över till Lion.

Senast redigerat 2012-01-16 08:29

I första inlägget skrev du dokument, nu fönster. Vilket gäller det? Det är ju två helt olika saker...?!

Ursprungligen av Capeman:

I första inlägget skrev du dokument, nu fönster...

Det är nog fönster som avses. Jag ändrar i trådens rubrik.

/Mod

Detta har jag hittills bara sett i Windows 7.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-15 22:59

Det låter som du haft ett tillägg som klistrade fast fönster på varsin halva av skärmen som i Windows 7. Så som jag förstått av ditt inlägg så har du uppgraderat till Lion, och tillägget har slutat fungera.

Kan det möjligtvis vara det här tillägget du har använt tidigare...

Irradiated Software - SizeUp - The Missing Window Manager

...och som du nu har missat att installera i din nya Lion-installation?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-01-15 23:58

Eller HyperDock? Som inte bara är billigare, den ordnar upp fönster på ett (enligt mig) enklare sätt. Svårt att förklara med ord, men se funktionen visas på youtube.

Jag rekommenderar Moom · Many Tricks

Ja, nu har det kommit många tips. Och inget av tipsen gäller någon inbyggd OSX-funktion. Därför flyttar jag nu tråden till "Övrig mjukvara" i stället, och gör ytterligare en liten justering av trådens rubrik.

/Mod

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-01-17 00:16

Som Mutant skriver, Moom bör fixa biffen. Jag använder det en hel del själv.

Jag använder själv HyperDock, som tillsammans med TotalFinder (som bl.a. ger flikar för Finder-fönster gör fönsterhanteringen nästan lika bra som i Windows.

Mycket riktigt var det ett tilläggsprogram jag använt. Hade stängt av det och kunde inte bli klok på varför det inte fungera mera. Programmet jag använder heter BetterTouchTools. Tack för all respons och förslag. Jag fortsätter använda mitt nuvarande program.

1
Bevaka tråden