Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 2,66 GHz Intel, startar inte!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-15 21:19

Mina föräldrars iMac "hängde" sig och de fick helt enkelt stänga den på Powerknappen... Har försökt fixa det med skivverktyg från en extern disk utan framgång. Lyckades efter vissa besvär radera hårddisken. Har nu installerat ett nytt system men den vägrar starta ändå! Grå skärm med Apple-logga också då hjulet som snurrar..... Några förslag på vad man kan göra eller vad som hänt? Gissar på att hårddisken inte mår riktigt bra!

Har du gjort en hardware-reset?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-15 22:00

Hur gör man det?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-15 22:06

Ska testa! Tack så länge, återkommer...

  • Medlem
  • Arboga
  • 2012-01-15 23:51

Jag har varit med om samma symtom, dock var de på en MacBook air.
För min del så hade hårddisken gjort sitt.
Om inte resten, som @LCR tipsade om, fungerar så är det med stor sanorlikhet disken enligt mina erfarenheter.
Kolla med Apple om de har ett utbytes program för din dator. Ja vet att de har det för 1tb diskar. Dock vet ja inte vilket år datorn skall vara ifrån för att de skall gälla. De har viss info på deras hemsida, dock skriver de inte ut alla utbytes program där, då får man ringa en butik istället.

Lycka till!

Jepp, hade en 06 iMac med samma symtom (redan efter ett år), var hårddisken. Strömagget small två år senare, då var den dock stendöd.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-16 06:02

Har testat "Resetting the System Management Controller (SMC)" ingen förändring...

Men datorn har nu startat efter att ha stått ca 1 timme och snurrat... Men gud så seg den var! Uppdaterade Lion med "programuppdateringen" vilket tog evigheter... Nu startar den i alla fall upp rätt ok! Jag har hela tiden misstänkt hårddisken, och idag då jag skulle radera den så blev det "error" då jag valde det andra alternativet "radera data"... Datorn är ju 3 år gammal så de har ingen garanti kvar, inte heller någon Apple Care. Lämna in den och få bytt hårddisk är ju vansinnigt dyrt! Byta själv är ju inte lätt vad jag har sett, så vad gör man........

Ser inte var du bor...

Det är inte så svårt, man bör bara vara lite renlig/försiktig så man inte får en massa skräp mellan glaset och skärmen.

Jag tror vi betalade 1200 hos Digital Inn vid byte av hårddisk i en iMac. Sen tillkommer ju kostnad för hårdisken så klart. Med det kanske är värt det för en dator som är värd en 4000-5000.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-16 10:14

Bor i Malmö...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-16 10:16

Digital Inn, ser att de bara finns uppe vid Stockholm... Synd de inte finns här nere runt Malmö!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-16 10:29

Kullander....

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-16 10:54

Kullander skulle ha runt 4000 kr för att byta brännare i min iMac Intel, de är ju löjligt dyra!

De gånger jag har fått icke-garantijobb gjorda på mina datorer har MacSupport varit ganska hyggliga i sin prissättning. Jag fick satt större hårddisk i min MBP för ett tag sedan, de tog 900:- för jobbet inklusive kloning av den gamla disken. Och MacSupport hittar du i Malmö.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-16 13:16

Ska fråga på MacSupport, annars testar vi att byta själv...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-16 13:42

Testar vi själv kan jag öppna min egen också, 2,4GHZ 20" iMac Intel - där la den optiska enheten av efter 10 månader... Men var köper man en sådan "slot-in" brännare? Har kollat runt men inte hittat någon ännu...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-16 13:57

De finns nog hos alla större datorhanlare, Dustin, komplett.se, webbhallen etc.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-16 16:28

Tänkte på samma gång dubbla minnet från 2x1GB till 2x2GB, men vilket av dessa ska man köpa? (iMac 2,66GHZ Intel 20")

Kingston SO-DIMM DDR2 PC6400/800MHz 2GB
Kingston ValueRAM SO-DIMM DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB
Kingston ValueRAM SO-DIMM DDR2 PC6400/800MHz CL6 2GB

Köp inte Value-minnen.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2012-01-16 16:37

Men är Kingston ok annars? Vad är skillnaden på det som inte heter ValueRAM och de andra två?

Är detta ok?
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2162006

Har köpt dem och de fungerade... Inga problem!

Senast redigerat 2012-01-25 09:32
1
Bevaka tråden