Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

*genidrag* Lösningen på alla spamproblem

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

1. Vi drabbas alla av enormt mycket spam.

2. Vi är överens om att det är dags att ge igen.

3. Det är fullt tillåtet att skicka spam till den som skickar spam till oss.

Lösningen:

- 99mac skapar en speciell skärmsläckare som vi alla installerar på våra datorer.

- Skärmsläckaren är i själva verket en komplett SMTP server.

- 99mac skapar en "spamlista" som fem redaktörer arbetar med. Medlemmar som får spam av svenska avsändare skickar vidare spamm:et till våra redaktörer. När tillräckligt många drabbats sätter vi upp dom på vår "motangreppslista".

- 99mac:s redaktörer kontaktar den som skickat spam via epost eller via telefon och meddelar att alla fortsatta spam kommer innebära att vi gör motangrepp.

- Vid eventuella fortsatta spamutskick sätter vi vår plan i verket.

- Alla medlemmars skärmsläckare hämtar en lista på spammare ifrån vår motangreppslista och börjar skicka tillbaka spam mellan 01.00 - 06.00 när bandbredden är som mest ledig.

- En normal SMTP-server borde kunna generera ca 50 mail i sekunden. Multiplicera det med 5 timmar och 1000 medlemmar så blir det 900.000.000 spam per natt.

"Du har tvåhundrafyrtiofemmiljoner sexhundratolvtusentrettiofyra nya mail"

(observera - vi sitter på balkongen och har en liten premiärfest för auktionstjänsten)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-25 22:55

Det låter som en höjdarpryl!

"don't get mad - get even"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
1. Vi drabbas alla av enormt mycket spam.

2. Vi är överens om att det är dags att ge igen.

3. Det är fullt tillåtet att skicka spam till den som skickar spam till oss.

Lösningen:

- 99mac skapar en speciell skärmsläckare som vi alla installerar på våra datorer.

- Skärmsläckaren är i själva verket en komplett SMTP server.

- 99mac skapar en "spamlista" som fem redaktörer arbetar med. Medlemmar som får spam av svenska avsändare skickar vidare spamm:et till våra redaktörer. När tillräckligt många drabbats sätter vi upp dom på vår "motangreppslista".

- 99mac:s redaktörer kontaktar den som skickat spam via epost eller via telefon och meddelar att alla fortsatta spam kommer innebära att vi gör motangrepp.

- Vid eventuella fortsatta spamutskick sätter vi vår plan i verket.

- Alla medlemmars skärmsläckare hämtar en lista på spammare ifrån vår motangreppslista och börjar skicka tillbaka spam mellan 01.00 - 06.00 när bandbredden är som mest ledig.

- En normal SMTP-server borde kunna generera ca 50 mail i sekunden. Multiplicera det med 5 timmar och 1000 medlemmar så blir det 900.000.000 spam per natt.

"Du har tvåhundrafyrtiofemmiljoner sexhundratolvtusentrettiofyra nya mail"

(observera - vi sitter på balkongen och har en liten premiärfest för auktionstjänsten)

Om jag skrivit detta inlägg så hade det blivit raderat av Admin.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-25 23:03

Om jag installerar den skärmsläckaren så blir jag utkastad ur nätet fortare än vad jag kan blinka.
Dessutom funkar det inte inom t.ex. LU. Ingen kan ha en SMTP-server utan att den blivit godkänd av LDC, annars bara kastas alla paket på väg till port 25, endast de datorer som finns i LDC "good-guy-lista" tillåts tala med omvärden på port 25.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Om jag installerar den skärmsläckaren så blir jag utkastad ur nätet fortare än vad jag kan blinka.
Dessutom funkar det inte inom t.ex. LU. Ingen kan ha en SMTP-server utan att den blivit godkänd av LDC, annars bara kastas alla paket på väg till port 25, endast de datorer som finns i LDC "good-guy-lista" tillåts tala med omvärden på port 25.

Det var precis det jag menade, det är port 25 det handlar om.
Man åker ut fortare än vad en abborre kan säga flaska. och det vet man ju hur fort det går.

För den som sitter på Bostream - BBB - Telia ADSL etc så måste det väl fungera?

Observera att vi alla ska ta detta med en stor nypa salt

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-25 23:22

Kanske, men om spammarna är duktiga kan hela ens ISP hamna på svarta listan å då lär man ju få se sig i stjärnorna efter fler datapaket till ens hemuttag...

Förresten Martin, hur blir det med Malmötrippen? Du har ju varit fett osynlig på ICQ idag.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-25 23:22

Telia ADSL är spärrad på port 25 som förinställning. Man måste skriva på avtal där man förbinder sig att inte spamma för att den ska öppnas.

  • Avstängd
  • 2003-06-25 23:39

Jag har lovat mig själv att läsa mera Skriva mindre.
Tänker inte kommentera denna tråd.

Jag har äntligen fått ett fungerande bredband.
Det vill jag behålla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-25 23:48

Hatar SPAM, vill inget hellre än att ge igen...

Det behövs något revolutionerande för att få slut på spam. Nytt protokoll? Superfilter skapade av hackers från yttre rymden? Gratis munkar till spammarna, bara dom slutar? Jag vet inte, men något måste göras. Jag får 40+ varje dag nu. Börjar tröttna på epost. Blir mer och mer... telefon!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-26 00:10

40? Här snackar vi över 100, uppemot 200! Ca 10%, max, är post som jag vill ha, resten skit. Ibland kan jag få 10 ex av samma spam inom 10 minuter. Det är skitkul!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 00:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
40? Här snackar vi över 100, uppemot 200! Ca 10%, max, är post som jag vill ha, resten skit. Ibland kan jag få 10 ex av samma spam inom 10 minuter. Det är skitkul!

Att hänga ut dom hjälper ju inte heller - för det är ju oftast fejkadresser...
Men om de inte är fejk så lägg dom på en websida och registrera den på sökmotorerna så ha de nog fan spam snart

Moooooaaahahahahaha!!!!!

*onskefullt skratt i stil med onda vetenskapsmän i gamla skräckfilmer*

Jag får spam i omgångar. Vissa perioder är det hur mycket som helst, då orkar man aldrig kolla mailen. Sen vissa perioder får jag knappt inget spam, då är det mycket roligare att öppna mailboxen.

En gång var det någon spammare som skickat spam och använt min adress som reply-adress. Alltså fick jag en massa mail om att adressen är felaktig, fick även en massa mail om att jag skulle sluta skicka spam. Jag som är oskyldig och allt.

Var inte så kul och rensa flera tusen mail. Man vill ju gärna inte missa något viktigt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-26 00:27

Under en period i våras så låg vår domän nere på jobbet. Någon stjärna hade inte betalat avgiften för domänen...

I alla fall försökte jag att skicka ett brev till amv.se då. Jag hade fortfarande samma adress som avsändare, men den funkade inte eftersom domänen låg nere.

Det som hände var att jag fick tillbaka ett felmeddelande där det stod att min domän inte existerade och brevet därför inte levererats.

Smart grej! Mailservern gjorde en koll om domänen brevet skickades ifrån verkligen existerade. Om inte studsade det bara.
Det kombinerat med en "Real time black hole"-funktion med abuslistor på servern så har man nog löst det mesta med spamproblemet.

Så; är det någon som vet en server som stödjer bägge grejerna, eller någon programmerare som kanske vill ta tag i det hela.
Skulle tro att det finns en hel del folk som skulle vilja ha en sån lösning.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 01:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Det behövs något revolutionerande för att få slut på spam.

Kanske det här är ett steg i rätt riktning. Det är väl endast M$ som har muskler nog att vända utvecklingen.
Microsoft bildar aktionsgrupp mot spam

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 01:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
3. Det är fullt tillåtet att skicka spam till den som skickar spam till oss.

...

- Alla medlemmars skärmsläckare hämtar en lista på spammare ifrån vår motangreppslista och börjar skicka tillbaka spam mellan 01.00 - 06.00 när bandbredden är som mest ledig.

Men, är inte grejen att spamares replyadresser aldrig går till ett riktigt konto vars innehåll någon läser/kollar. Det är ju i regel ett "kapat" Yahoo-mail eller liknande.

Tänkteru inte på va?!

Min tanke om spam-vedergällning (som för övrigt inte verkar lite logisk idag när jag sitter nykter på kontoret) var riktad till svenska företag som skickas spam.

Ta exemplet med Citcop som fortfarande dundrar iväg spam till 99mac-användare trots att vi ringt upp dom och bett dom sluta skicka spam. Dom har ju sina egna arbetsadresser och orderadresser....

  • Avstängd
  • 2003-06-26 09:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
(som för övrigt inte verkar lite logisk idag när jag sitter nykter på kontoret)

Välkommen i klubben

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
40? Här snackar vi över 100, uppemot 200! Ca 10%, max, är post som jag vill ha, resten skit. Ibland kan jag få 10 ex av samma spam inom 10 minuter. Det är skitkul!

Man byter epostadress med jämna mellanrum såklart

Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Man byter epostadress med jämna mellanrum såklart

Det är väl precis det man vill undvika...

  • Avstängd
  • 2003-06-26 11:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Det är väl precis det man vill undvika...

"Spammare" får oftast tag på emailadress genom robotsökning på hemsidor.
Det finns en kod man kan lägga in på sim maillänk som gör att roboten inte fattar någonting.
Fick koden av min son och koden ligger på min gamla PC som jag inte kommer åt.
Skall maila sonen och be att få koden Återkommer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
1. Vi drabbas alla av enormt mycket spam.

2. Vi är överens om att det är dags att ge igen.

3. Det är fullt tillåtet att skicka spam till den som skickar spam till oss.

Lösningen:

- 99mac skapar en speciell skärmsläckare som vi alla installerar på våra datorer.

- Skärmsläckaren är i själva verket en komplett SMTP server.

- 99mac skapar en "spamlista" som fem redaktörer arbetar med. Medlemmar som får spam av svenska avsändare skickar vidare spamm:et till våra redaktörer. När tillräckligt många drabbats sätter vi upp dom på vår "motangreppslista".

- 99mac:s redaktörer kontaktar den som skickat spam via epost eller via telefon och meddelar att alla fortsatta spam kommer innebära att vi gör motangrepp.

- Vid eventuella fortsatta spamutskick sätter vi vår plan i verket.

- Alla medlemmars skärmsläckare hämtar en lista på spammare ifrån vår motangreppslista och börjar skicka tillbaka spam mellan 01.00 - 06.00 när bandbredden är som mest ledig.

- En normal SMTP-server borde kunna generera ca 50 mail i sekunden. Multiplicera det med 5 timmar och 1000 medlemmar så blir det 900.000.000 spam per natt.

"Du har tvåhundrafyrtiofemmiljoner sexhundratolvtusentrettiofyra nya mail"

No offense, men jag tycker inte att det är någon vidare bra lösning alls. Spammarna använder sällan sin egen avsändaradress, utan brukar ofta ange någon oskyldig persons adress i return-to-headern. Resultatet blir dels att den drabbade blir överöst av meddelanden om mail som inte kunde levereras (särskilt ifall spammaren slumpat fram adresserna) och därför inte kan använda sin egen epostadress, och dels att de servrar som tillhandahåller de drabbade personernas epostkonton tvingas ner på knä. I stället för att använda någon annans adress kan spammarna registrera en epostadress på t.ex. Hotmail eller valfri annan gratistjänst, men den adressen kommer sedan aldrig att kollas utan resultatet blir bara ännu mer onödig belastning för de som tillhandahåller gratistjänsten.

I vilket fall är det redan nog jävligt för de som mot sin vilja anges som avsändare utan att vi på 99mac ska behöva stampa ännu mer på dem. Det är iaf min enkla mening...

När vi ändå är inne på ämnet: Är det någon mer än jag som hörde om spammaren som själv blev spammad (läste om det på nätet någon gång i våras)? Minns inte hur det hade gått till i detalj, men någon hade iaf tagit reda på en känd storspammares egen hemadress (snigelpost alltså) och beställt TONVIS med reklamutskick och gratisprover på billigt bjäfs hem till honom. Det sista jag hörde om det hela var att spammaren nu hade stämt avsändaren...

finns redan en sån, vet dock inte om den är portad till mac, eller nåt liknande...

...men så klart kommer jag inte ihåg namnet:mad:

den funkar som en lokal pop/smtp server, man ställer in sitt mail app att kolla mail mot den istället för mot ens riktiga mailserver, antispam progget kollar då mot din riktiga mailserver och filtrera bort allt junk; man måste lära upp den dock, men den lär sig ganska snabbt (är det det man kallar "baynesian filter"?)

men visst, det var inte exakt detta du menade..

risken finns faktiskt att du kan bli avstängt/polisamäld av din ISP om du skickar ut mängder med mail, eftersom dom anser detta som spam.

...världen är inte rättvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 13:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
"Spammare" får oftast tag på emailadress genom robotsökning på hemsidor.
Det finns en kod man kan lägga in på sim maillänk som gör att roboten inte fattar någonting.
Fick koden av min son och koden ligger på min gamla PC som jag inte kommer åt.
Skall maila sonen och be att få koden Återkommer.

Här kan du kryptera din mailadress, så att den inte kan hittas av dylika robotar.

-T

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 13:35

Det finns hur mycket info som helst om spam, spamfilter, spambots etc om man söker lite på nätet.

En sida där de flesta länkar finns samlade är: Spam Links

Här finns länkar till info om det mesta hur man skyddar sig och filtrerar spam, inkl info om spambots och hur man omdirigerar spambots etc.

Det effektivaste sättet att filtrera spam är att göra det redan på serversidan med program som uttnyttjar DNS blacklists och som raderar innan man hämtar hem från resp POP-server.

Till detta finns en uppsjö program till Windows (jag har själv god erfarenhet av MailWasher) medan det är mycket magert utbud för MacOS. Jag har endast hittat två som har något av dessa funktioner och det är dels SpamBolt och dels RAV AntiVirus.

Har någon testat något av dessa program eller finns det andra som har liknande funktion?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 13:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av arjoh
Det effektivaste sättet att filtrera spam är att göra det redan på serversidan med program som uttnyttjar DNS blacklists och som raderar innan man hämtar hem från resp POP-server.

arjoh,

Det effektivaste sättet är väl att minimera risken för att ens mailadress över huvud taget kommer i orätta händer, typ att inte "slaska" med sin mailadress på var å varannan webbsida/nyhetsgrupp, så att obehöriga kommer åt ens mailadress.

Som exempel kan ju nämnas alla dessa sidor/tjänster som har en knapp med texten "Tipsa en vän...", där man förväntas ange sin egen å sin kamrats mailadresser. Fyller man i mailadresserna så kommer SPAM som ett brev på posten...

-T

Bevaka tråden