Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var finns "Group compilations when browsing" i senaste iTunes?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2012-01-09 19:27

Har problem med samlingsskivor. Har taggat dom som "“Part of a Compilation” och dom kommer upp som samlingsskivor i Ipoden. Men
i Itunes och musik spellistan ligger som som låtar en och en, väldigt irriterande.

I tidigare versioner av Itunes fanns det ju "Group compilations when browsing" men vart finns den i senaste versionen ? Ska man tagga låtarna på nåt speciellt sätt för att dom ska ligga ihop ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-09 20:23

Menar du Innehåll > Kolumnbläddrare > Gruppera samlingar?
Annars beror ju sorteringen på vilken kolumn du markerat i vilken vy du har aktiv (låtlista/albumlista/CoveFlow etc) och saknar du någon kolumn i en viss vy lägger du till den via Innehåll > Visningsalternativ.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2012-01-12 21:05

I tidigare versioner så såg det ut så här:
How annoying is iTunes with albums - can anyone help? - MacRumors Forums

Jag kan inte få nya itunes att visa samlingarna ihop, alla låtar blir som singlar. Vet inte om jag taggad fel, eller om det är någon inställning i itunes jag missat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-13 00:32

Då är det kanske taggningen. Har alla låtarna i samlingen fått bock vid "del av samling" eller kanske bara den första?
Jag menar så här:

Här har jag markerat första låten i samlingen Absolute Music 13, högerklick > Visa info. Notera bocken vid "del av samling"

Här har har jag markerat alla 18 låtarna, högerklick > Visa info. Infon som syns här är identisk på alla filer. Bra läge om man har fultaggande filer där kanske den ena har albumnamn "Absolute" och den andra "Absolut", radera och skriv in igen så alla får samma albumnamn.

MEN - var tog bocken för "del av samling vägen"?

Jo - den finns under fliken Alternativ vid info om flera objekt!

(detta är på OSX 10.7.2 och iTunes 10.5.2)

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2012-01-13 22:59

10.5.11 win7 x64 här. Har kryssat i del av samling på alla låtar. Men hur ser den där skivan ut i Itunes då, ligger den samlad eller utspritt ?
Part of a Compilation och del av samling vägen är väl två olika saker ?
Som jag förstår det så är det Part of a Compilation som gör att Itunes visar skivan samlat.

Sen har jag inte full koll på hur man ska tagga en samlingsskiva på bästa sätt. Det finns ju många olika fält som är snarlika.
Och sorteringstabben, har den med saken att göra ?

Sätt Albumartist = Various Artists (eller vad du nu vill, bara det är samma på alla spår..)
Sätt Del av en samling = Ja

== Success.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2012-01-15 18:35

Verkar fungera bättre, tack

1
Bevaka tråden