Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seagate HDD (NAS) syns inte i Skivverktyg

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MBPro mitten 2009 med Lion och senaste uppdateringen. Har köpt en Seagate hårddisk, 1 Tb, för nätverk, kopplad till min Air Port Extreme med nätverkskabel. (Med USB syns den inte ens i Finder). Hdd-n är installerad enl instruktionen som medföljde, den syns i Finder men i Skivverktyg saknas den. Jag har mycket stora filer och vad jag förstår så bör den formateras enl Macvillkor.

Finns någon som har erfarenhet och kunskap om vad jag ska göra ?

Om den är kopplad via nätverk så ska den inte synas i Skivverktyg - så det är helt rätt.

Har du provat att kopiera dit någon av dina stora filer? Blev det problem?

Om du (mot förmodan) behöver formatera om den, så bör du nog använda den programvara som medföljde disken, och/eller logga in i disken via webbläsare och göra åtgärderna den vägen.

Tråden flyttad till rätt forumdel. Detta är inte en MBP-hårdvarufråga.

/Mod

Jag tycker rubriken är lite missvisande, för om jag förstår din första post rätt så har du inte alls köpt en NAS utan en helt vanlig hårddisk som du kopplat till din router. Korrekt?

Den ska som Jesper säger inte synas i Skivverktyg om den är utdelad över nätverket. Hur är den formaterad nu? Om den är formaterad som FAT32 så behöver du formatera om den som HFS+ för att den ska svälja stora filer. Det gör du genom att koppla den direkt till datorn, du kan inte formatera om den över nätverket.

Sen förstår jag inte vad du menar med att du installerat den enligt instruktionerna. Vadå installerat...?

Ursprungligen av Capeman:

Jag tycker rubriken är lite missvisande, för om jag förstår din första post rätt så har du inte alls köpt en NAS utan en helt vanlig hårddisk som du kopplat till din router. Korrekt?

Nej, han säger ju att den är kopplad via nätverkskabel till Airport Extreme. Så det är nog en NAS, och inte en helt vanlig hårddisk.

(edit/komplettering):
Men det är bra att den frågan väcks, för det känns som om trådskaparen har dålig koll på att det faktiskt är stor skillnad mellan:
- USB-disk direkt i datorn
- USB-disk via router
- Nätverksdisk via router
Och skillnaderna i hantering och administration bör man vara medveten om innan man kastar sig in med Skivverktyg och börjar ställa till det för sig.

Senast redigerat 2012-01-13 17:06
Ursprungligen av Capeman:

...Sen förstår jag inte vad du menar med att du installerat den enligt instruktionerna. Vadå installerat...?

En NAS brukar kräva någon form av installation, där man bl.a bestämmer hur den ska nås från nätverket (grupper, användare, lösen, och sånt). Kanske görs det också en formatering och/eller partitionering.

Ursprungligen av Capeman:

...Om den är formaterad som FAT32 så behöver du formatera om den som HFS+ för att den ska svälja stora filer. Det gör du genom att koppla den direkt till datorn, du kan inte formatera om den över nätverket...

Då riskerar man att förstöra NAS-funktionaliteten. Om det är en NAS (vilket jag tror) så ska man använda den medföljande programvaran och/eller webbgränssnittet för att göra inställningar/formateringar/m.m.

Missade att den var kopplad med nätverkskabel, läste USB av någon anledning. Då kan man ju bara ignorera mina följdfrågor som du svarade på.

Jo, det är en NAS Home Network Storage | Backup Storage | GoFlex Home | Seagate jag har och den är installerad med hjälp av CD-n som medföljde samt att den är kopplad till Air Port Extreme via nätverkskabel. Den går också att ansluta via USB men det fungerar inte för mig iaf. Instämmer att jag inte har världens bästa koll, har jobbat i PC-miljö sedan urminnes tider och Mac är ganska nytt för mig. Jag har läst mig till att vissa format inte tillåter mer än 4 Gb-filstorlek o det håller ju inte alls för mig. Mitt Aperturebibliotek är på nästan 200 Gb som jag vill använda den separata HDD-n till. Någon PC är inte aktuell att koppla till den så därför känns det naturligast att ha den helt anpassad för Mac-miljön.

Ursprungligen av Glödhäck:

Den går också att ansluta via USB men det fungerar inte för mig iaf.

Menar du direktansluta med USB till datorn, eller ansluta via USB till Airport Extreme?

För de två sakerna är också väldigt olika.

Jag gissar att du menar att ansluta den via USB till Airport Extreme. I så fall administrerar du disken genom Airport-verktyget i din Mac.

Det är bara när du direktansluter den via USB till datorn som Skivverktyg är aktuellt - aldrig med någon av de andra anslutningsmetoderna.

Ursprungligen av Glödhäck:

...Instämmer att jag inte har världens bästa koll, har jobbat i PC-miljö sedan urminnes tider och Mac är ganska nytt för mig...

Det spelar väl ingen roll om man kör PC eller Mac - skillnaderna mellan direktanslutning och nätverksanslutning av diskar är ju precis samma oavsett datormiljö.

Ursprungligen av Glödhäck:

...vissa format inte tillåter mer än 4 Gb-filstorlek o det håller ju inte alls för mig. Mitt Aperturebibliotek är på nästan 200 Gb...

Använd gärna rätt enheter. Gb (gigabit) och GB (gigabyte) är inte samma sak. En GB är 8 gånger större än en Gb.

Och till slut:
Svara gärna på min tidigare fråga om du har provat att kopiera någon stor fil till disken. För jag misstänker nämligen att disken redan har ett filsystem som funkar alldeles utmärkt för stora filer.

Och om du nu (mot förmodan) behöver formatera den, så gör du det via diskens medföljande programvara och/eller via diskens webbgränssnitt - inte via Skivverktyg.

En NAS kör sitt egna filsystem, bara att börja använda om du kommer åt den.

Annars lär den ha ett webbinterface där du kan initiera filsystemet.

Det var mycket det och även värt att veta.

1: Rätt att jag menar anslutning till Air Port
2: Det är många begrepp som är annorlunda i Mac jämfört med PC
3: Ren okunnighet om Gb och GB (kan också syfta på GB-glass
4: Jag kopierar just nu hela bildfilen men det ska enl uppgift återstå 9 timmar innan det blir avklarat
5: Jo, jag såg för en stund sedan att man kan adminstrera via webbgränssnitt

Ursprungligen av Glödhäck:

2: Det är många begrepp som är annorlunda i Mac jämfört med PC

Självklart. Det finns massor som är olika. Men när jag tidigare skrev att det inte var någon skillnad så syftade jag på just de sakerna som vi diskuterar i just den här tråden.

Att en nätverksdisk administeras/hanteras/formateras/osv från ett webbgränssnitt, och därför inte ska formateras direkt från datorn - det gäller ju oavsett om man kör PC eller Mac.

1
Bevaka tråden