Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny prispolicy för Adobe CS

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Klipp från sfoto.se

Adobe annonserar att man kommer ändra policyn angående vem som kan köpa en licens till en ny version för det rabatterade uppgraderingspriset.

Tidigare har man kunnat köpa en licens för uppgraderingspriset om man har en licens till en version som är tre generationer gammal. Har du alltså en CS2 kan du uppgradera till CS5, men sitter du med en CS-licens måste du betala fullt pris.

Nu säger Adobe att bara de som har den senaste versionen kommer att kunna uppgradera till detta rabatterade pris. När CS6 släpps krävs det alltså att du har en CS5-version för att du ska få uppgradera billigt..

Samtidigt annonserar Adobe att man nu erbjuder uppgradering till CS5 med 20% rabatt fram till årsskiftet. Man erbjuder dessutom en ny modell för hur användaren kan använda Adobes program, »Adobe Creative Cloud«. Här kan användaren prenumera på alla program som ingår i Creative Suite. Dessutom ingår de Adobe-program som används på surfplattor. Priset för denna tjänst kommer att bli US$49,99/månad som ensamanvändare och US$69,99/månad för en arbetsgrupp. Svenska priser har inte annonserats ännu."

Har inget behov av att ligga på den senaste versionen då det kan innebär problem med plugins, buggar mm. Det brukar kosta att ligga i framkant. Det här drar iväg med åt helvete för mycket pengar så för min del, tack men nej tack. Adobe verkar mer än lovligt giriga, verkar som det är fler än jag som väljer bort detta om man läser kommentarer på nätet.

  • Medlem
  • 2011-11-14 15:45

Så det blir Gimp och QXP nu då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-14 16:46

Intressanta och lite skrämmande nyheter på samma gång.

50 dollar / månad (c:a 350 kr/mån) att hålla sig up-to-date och sedan kunna avbryta en installation när som helst är tycker jag en helt rimlig prislapp. Uppgraderingenskraven tycker jag inte är helt galna heller - du måste uppgradera vart annat år för att hålla dig inom "uppgraderingarna", dvs CS5 > CS6 > CS7 osv där du ska skippa .5 uppdateringarna man släpper mellan de större.

Har man inte behov av det senaste kan man tror jag köpa CS5 till fullpris och 5 år sedan köpa CS8 till fullpris utan att känna sig ruinerad.

Men… Det är lite läskigt att det inte finns några seriösa alternativ till Adobe i grafisk produktion till stor del. Också lite märkligt man annonserar detta INNAN en stor uppdatering. Det vore tycker jag mer logisk att göra denna förändringen i och med CS6.

Tycker tre versioner är generöst, medan jag tycker en är för snålt. Många uppdaterar varannan version, och det tycker jag är lämpligt. Själv uppdaterar jag av naturliga skäl varje gång (utom .5 versionerna) då jag jobbar med översättning av böcker om dessa program. Men annars skulle nog jag också välja att gå varannanversionvägen. Tycker nog att 350 kr per månad är rätt mycket pengar, i alla fall om man inte har ett företag. Studenter göre sig icke besvär alls, typ.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-14 19:18

Jag som på egen hand kladdar lite med DTP för att jag är en (än så länge) fattig företagare som inte har råd att leja ut plockar gärna upp något nästan färskt CS-paket istället för att köra med diverse budgetalternativ.

Ni som använder CS-paketen kan ju sälja en inte-så-gammal version med rent samvete - om jag fattat det rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-15 01:12

Adobe lär väl behålla student / utbildningsversionerna av programmen? 350 kr/mån för en icke-företagande instans blir mycket men 8-25 000 kr är massor av pengar det också.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-11-15 07:58

Jag tycker det låter billigt om alla program ingår i molntjänsten för 70 dollar per månad (grupplicens) så blir det ca 5000 kr per år. För ett företag som uppgraderar två stycken CS suites var fjärde år blir kostnaden 8500 kr/år (17 000:- ex moms per licens). Med andra ord blir det aningen billigare (även för en privatperson blir det billigare om den uppgraderar vart fjärde år). Har man tre licenser eller uppgraderar vart annat så blir det ännu mycket bättre. Jag vet inte hur många användare som ingår i en grupplicens eller vad haken är, för detta låter i mina öron som för bra för att vara sant.

Verkar som Adobe i dessa bittra ekonomiska tider fått kalla fötter och nu backar.

"CS6 Upgrade Offer for CS3 and CS4 Customers

With these great new releases coming in 2012, we want to make sure our customers have plenty of time to discover which offering is best for them. Therefore, we’re pleased to announce that we will offer special introductory upgrade pricing on Creative Suite 6 to our customers who own CS3 or CS4.

This offer will be available from the time CS6 is released until December 31, 2012. More details on this offer, as well as any introductory offers for existing customers to move to Creative Cloud membership, will be announced when CS6 and Creative Cloud are released later this year."

  • Medlem
  • 2012-01-13 14:03

Därmed borde priset på begagnade licencer för tex cs4 ha stigit.
Jag skulle vilja ha en CS4-licens till min fru och hoppades att de skulle bli billiga när de inte gick att uppgradera.

Wow, det var en kovändning.

Jo visst är det en kovändning MEN det är "special introductory upgrade" alltså inte alls säkert att nästa uppgradering kommer att ha samma erbjudande och att detta är för introduktionen av nya versionen varför uppgraderingspriset höjs efter en tid.

1
Bevaka tråden