Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail i Lion hittar inte mail om jag söker på ämne

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-05 10:42

Efter uppgraderingen till Lion märker jag att Lion har problem att söka i mail.

Det är inte alltid det händer, och endast när jag söker efter subject på ett exchange-konto. Leta efter mail från personer via personnamn fungerar på alla konto, samt söka efter subject på IMAP-kontot funkar vad jag vet.

Testade idag med att hitta ett mail som jag visste att jag hade kvar.
1: Letade på dess subject, inget kom upp.
2: Letade "manuellt", hittade brevet.
3: Gjorde en Copy/Paste på ärenderaden, sökte på den, men hittade inget.
4: Öppnar brevet, läser det, och gör om sökningen ca 3 minuter senare. Då hittas det.

Är det en chache-fråga? Hur får jag Mac Mail att indexera alla mail så jag kan söka bland alla?

Problemet fanns inte i SnowLeopard.

Tacksam för hjälp.

Jag håller med om dom här problemen. Nya mail är helt värdelöst att söka i.

Har du testat att söka i spotlight. Ibland går det bättre. Så ska det ju självklart inte vara men när mail inte funkar att söka i så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-05 11:26

Ska testa. Det är lite svårt att återskapa problemet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-09 00:43

Jag är också helt frustrerad med Mails kassa sökfunktion. Hur är det möjligt med tanke på hur pass bra det var i Snow Leopard? Jag litar inte alls på Mail som det är nu.:">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-09 16:39

Dellösning:
(Jag har också Mail-sök-problem...)

När du skriver sökning i rutan uppe till höger visas en meny och längre ner kan du välja "ämnet innehåller xxx" -då letar den BARA bland ämnena. Annars BARA i mejlinnehållet.

Men det hände mig också att jag sökte på ett namn, den hittade några stycken, sen gick jag in i mejlboxen och kollade, fanns många fler mejl -efter det hittade den fler.

- Jag undrar hur man söker även på avsändarens namn och/eller mejladress?
- Hittar inga inställningar för sökfunktionen, man vill ju välja att den söker "överallt"?!

Jag kör Mac Mail via IMAP mot en "gammaldags, vanlig" mejl-server eller vad man nu ska säga när dom flesta kör webbmejl..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-10 09:57

Upptäckte det igen i dag.

Jag letade efter ett kvitto/ordernummer från Dustin.

1: Sökte på Dustin i Mail. Fick upp sökförslaget "Message contains Dustin" men inga träffar.
2: Letade upp mailet manuellt. Det var från oktober 27 2011, ca 10 veckor gammalt. Öppnar och läser det.
3: Sökte på nytt på Dustin i Mail. Fick upp "Message contains Dustin" (då hittas brevet) samt, vilket var nytt valet "People: order@dustinhome.se".

Så, det är helt klart något fel. Jag ska se om jag kan hitta mer info på Nätet.

Nästa gång ska jag se om jag måste öppna och läsa mailet för att sökningen ska hitta de eller om det räcker att ha varit och sett det i maillistan.
Den här gången var det mot ett Exchange-konto, jag har inte upptäckt felet mot en IMAP-mail.

/Sebastian

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-01-10 10:31

Blir det någon förbättring om ni provar att bygga om maillådan? (Mailbox - Rebuild).

Ursprungligen av Drakfot:

Blir det någon förbättring om ni provar att bygga om maillådan? (Mailbox - Rebuild).

Vad innebär "bygg om brevlådan"? Indexerar den på nytt?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-01-10 12:57
Ursprungligen av jurassic579:

Vad innebär "bygg om brevlådan"? Indexerar den på nytt?

Den gör någon form av reindexering av alla mailboxar ja

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-12 20:52
Ursprungligen av Drakfot:

Den gör någon form av reindexering av alla mailboxar ja

Inte alla utan markerad brevlåda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-11 19:47
Ursprungligen av Drakfot:

Blir det någon förbättring om ni provar att bygga om maillådan? (Mailbox - Rebuild).

Jag tror det verkar fungera bättre då.. tycker att den hittar mycket mer nu.

Tänk på att om ni bygger om och sen kör IMAP-synk så drar det mycket bandbredd (om ni nu har någon max bandbredd/vecka) - bygg om några boxar bara och kolla sen återstående datamängd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-10 11:40

Ska testa. Det blir svårt att kontrollera, eftersom det är destruktiva tester. Har den en gång hittat ett mail så... Det går alltså inte att teste med samma mail före och efter rebuild

Jag bygger om nu och ser vad som händer. Jag återkommer.
/Sebastian

  • Avstängd
  • 2012-04-18 13:35

Otroligt dåligt att man bara tycks kunna söka i markerad brevlåda... ordentligt nerköp från SL

1
Bevaka tråden