Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att kryptera PDF

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag skulle vilja kryptera en PDF jag har. Då menar jag inte lösenordsskydda, jag vill att läsaren ska kunna stryka under o anteckna i dokumentet. Även skriva ut det, men jag vill inte att det ska gå att kopiera texten. Om man kopierar texten blir det bara massa nonnsensbokstäver. Har sett sånna dokument.

Hur göra?

Freeware, tipps mottages tacksamt!

Freeware? Nä, det tror jag inte.

Demo finns på detta program som du kan testa: GuaPDF - remove PDF passwords and restrictions (Win, Linux, Mac, GPU)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-11 21:02

Du kan göra det i Förhandsvisning. Välj skriv ut, sedan PDF, säkerhets alternativ, "Kräv lösenord för att kopiera text, bilder och annat innehåll". Finns även alternativ som kräver lösenord för att skriva ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-12 09:49

Jag förstår inte hur säkerheten fungerar. Varför skulle alla program som kan visa PDF respektera denna önskan?

Går det att se på skärmen går det att kopiera, det går inte att komma ifrån.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-12 13:44
Ursprungligen av akerstrom:

Går det att se på skärmen går det att kopiera, det går inte att komma ifrån.

Men du måste väl OCR:a då, i alla fall?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-01-12 21:20

Inte då. pdfunlock.com låser upp det du vill.

Förmodligen, (det är så jag gör i alla fall )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-13 09:44

Jag förstår inte att folk inte förstår att om jag berättar något för någon, så kan jag inte tekniskt hindra honom från att berätta det vidare på det sätt han själv önskar.

"Kryptering" förändrar inte detta faktum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-13 13:21
Ursprungligen av pesc:

Jag förstår inte att folk inte förstår att om jag berättar något för någon, så kan jag inte tekniskt hindra honom från att berätta det vidare på det sätt han själv önskar.

"Kryptering" förändrar inte detta faktum.

Håller med, men jag tror inte detta typ av skydd (mot copy/paste och utskrift) är tänkt som något absolut. Det är ju som du säger att om man väl har läst det så.. Mer som ett sätt att visa att avsändaren inte vill att innehållet skall kopieras eller skrivas ut. Krypteringen förhindrar ju dock detta då det inte går att läsa dokumentet. PDF specifikationen har en "security handler" som har hand om alla dessa funktioner, kryptering (AES) och hinder för utskrift och kopiering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-13 15:05

AES-kryptering eller inte, om mottagaren kan läsa dokumentet alls så är krypteringsnyckeln bifogad. Och då återstår frågan jag ställde i inlägg #4.

Jag är rädd att denna typ av "säkerhet" ger vissa användare en falsk trygghet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-13 15:21

Är dokumentet krypterat går det inte att läsa det. Vad det gäller andra skydd, som t.ex. mot copy/paste så är det specificerat i PDF standarden. Om man till exempel visar PDF filer med Cocoa och PDFKit, så får man det på köpet så att säga. Vet inte hur detta hanteras med en ad-hoc implementation av PDF som struntar i valda delar.

1
Bevaka tråden