Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skaffa egen epost?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-25 13:30

hur gör man enkelt och billigt för att skaaffa sig epost med sitt eget namn, tex baron@baron.nu?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-25 22:07

Kanske kan du finna något här?

Billigt och billigt, allt är ju relativt. Jag tycker att dom här verkar rätt vettiga:
http://www.b-one.nu/

Men då är det å andra sidan ett webbhotell där obegränsat antal e-postadresser ingår.

Summa summarum:
.se-domän: 375 kr/år
webbhotell: 180 kr/år
Totalt: 555 kr/år (46 kr/mån)

Jag tycker att det är väldigt rimligt pris för egen domän med epost och dessutom 100 mb serverutrymme. Tar man en .com-adress blir det ännu billigare.

  • Medlem
  • 2003-06-26 00:48

som kund på b-one kan man inte bo i sverige...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
som kund på b-one kan man inte bo i sverige...

Jag har en polare som är kund på b-one i Sverige, det verkar fungera alldeles utmärkt. Kollar mer när jag kommer hem.

//fredrik

Du kan ju använda en dns-tjänst som bara vidarebefordrar e-posten till ditt vanliga konto. Samma sak med hemsida.

Gratistjänster finns det gott om. http://express.powerdns.com/ till exempel.

Annars kanske någon snäll människa med fast lina och server ge dig ett litet utrymme att husera på.

Tillägg: Då måste du naturligtvis registrera din domän på egen hand.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
som kund på b-one kan man inte bo i sverige...

Nej, dom tycker bara att det är roligt att presentera sidan på svenska och ange priserna i svenska kronor...:rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-06-27 00:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Då måste du naturligtvis registrera din domän på egen hand.

hur och var gör man det?

www.joker.com

ww.godaddy.com

är bland dom billigaste att använda, och inte direkt "nisses assgrymma domäner", iaf inte joker.com (som jag har köpt ett antal genom)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
hur gör man enkelt och billigt för att skaaffa sig epost med sitt eget namn, tex baron@baron.nu?

Vad tycker du är billigt? Det finns många webbhotell och företag som registerar domännamn. Vissa dyra andra billiga. En del är bra andra dåliga.

Du kan registera vissa domäner själv (tex. com och nu) men vill du ha en SE-domän måste du gå via ett ombud. Dessa hittar du på www.nic.se.

Webbhotell jag har använt mig av är Darkface PP, Andol IT och Bluerange

/c

  • Medlem
  • 2003-06-27 10:55

vad jag är ute efter är en epostadress jag kan behålla utan att behöva binda mig till olika leverantörer. Alltså ett namn jag kan flytta mellan olika epostkonton om jag vill.

Billigt menar jag i relativa termer.

Låter som .nu och powerdns kan vara ett bra val för dig i så fall. Tyvärr är ju inte baron.nu ledigt, men ditt efternamn råkar vara det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
vad jag är ute efter är en epostadress jag kan behålla utan att behöva binda mig till olika leverantörer. Alltså ett namn jag kan flytta mellan olika epostkonton om jag vill.

Registerar du en egen domän så kan du flytta den mellan olika leverantörer (webbhotell).

Alltså;

1. Registrera en domän.
2. Välj ett webbhotell som ska ta hand om din domän.
3. Ställ in dina program.
4. Tuta och kör.

Tips på webbhotell har du fått ovan. Vissa av dem kan hjälpa dig att registrera din domän om du inte vill göra det själv.

/c

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-27 11:19

Har du fast lina?

Om ja;
Gå in på www.register.com och registrera valfri ledig domän. De tillhandahåller gratis dns så du kan koppla din domän till ditt ip-nummer via ett webbgränssnitt. Inte speciellt svårt.

Sätt upp valfri server på din dator hemma. Kör du OSX finns en uppsjö av gratis serverprogramvara. För mail tex Sendmail som är inkluderat i OSX. Annars (om du kör OS9 på någon maskin) är Eudora Internet Mail Server 3 riktigt, riktigt enkel att använda och bra. En version för OSX är i betastadie just nu. Den hittar du på www.eudora.com/eims/ Kostar visserligen några spänn, men den är bra.

Att trassla med webbhotell tycker jag känns jobbigt. Massor med begränsningar och rätt mycket pengar. Betalar du redan för fast uppkoppling så är ju hälften redan klart. Och förmodligen klarar du att posten ligger nere ett par dagar om år när du byter ip-nummer.

Om nej;
Se tidigare inlägg ovan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Att trassla med webbhotell tycker jag känns jobbigt. Massor med begränsningar och rätt mycket pengar.

Har man inte kunskapen så är det lättare att ringa ett bra webbhotell och hyra in sig där än att försöka sätta upp en mejlserver med allt vad det innebär.

/c

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Har man inte kunskapen så är det lättare att ringa ett bra webbhotell och hyra in sig där än att försöka sätta upp en mejlserver med allt vad det innebär.

/c

Man behöver ju inte köra egen mejlserver. Vissa dns-tjänster, om inte alla, erbjuder möjlighet att vidarebefordra e-post till vanliga e-postkonton. Väljer man gratisvarianter får man kanske inte mer än ett par alias, men som regel finns det en catch all-funktion.

Annars finns det säkert någon snäll 99macare som kan serva med en mx. Du kan ju skicka ett mejl Baron.

  • Medlem
  • 2003-06-27 12:29

eh, tack för all hjälp, men diskussionen förs en aning ovanför mitt huvud... Jag är inte riktigt med på allt ni skriver. Men nu ska jag till västkusten över helgen och skiter i allt vad e-post heter.

Tillbax på måndag. Då ska jag fördjupa mig i era tips.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
eh, tack för all hjälp, men diskussionen förs en aning ovanför mitt huvud... Jag är inte riktigt med på allt ni skriver. Men nu ska jag till västkusten över helgen och skiter i allt vad e-post heter.

Tillbax på måndag. Då ska jag fördjupa mig i era tips.

Här är ett lätt tips:

www.forward.nu

Du köper en .nu domän och väljer ev. att vidrabefodra mailen till vilken annan adress som helst, man kan köpa den på www.nunames.nu
också om man vill det.

Lycka till

F

  • Medlem
  • 2003-07-02 23:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Man behöver ju inte köra egen mejlserver. Vissa dns-tjänster, om inte alla, erbjuder möjlighet att vidarebefordra e-post till vanliga e-postkonton. Väljer man gratisvarianter får man kanske inte mer än ett par alias, men som regel finns det en catch all-funktion.

det här låter ju intressant. Men jag kan komma att behöva i alla fall 7 adresser till släkt och familj. Skulle det gå menar du?

Citat:

Annars finns det säkert någon snäll 99macare som kan serva med en mx. Du kan ju skicka ett mejl Baron.

et här låter oxå intressant, även om jag inte riktigt begriper vad det innebär. Mx?

1
Bevaka tråden