Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En bra router?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 15:55

Har en 10mbit fiberuppkoppling på kontoret, fast IP och kör NAT. Har alltid nedladdningskapacitet men ibland när vi är flera på uppkopplingen så blir det segt som i att sidorna tar lång tid på sig att ladda.

Jag undrar då lite om det är LINKSYS BEFSR41 som inte riktigt klarar av så många användare (ca 10 samtidigt). Det handlar inte om något annat än surf och mail.

Vad tror ni? Vet andra ställen där det fungerar bra med liknande setup. Jag får bra värden när jag kör mot bredbandskollen både trådlöst och med sladd med som sagt, känns som den inte pallar med för många förfrågningar.

Vad tror ni och har ni tips på en lite bättre router. Kollat på dustin och där är det ett ganska stort hopp från 500kr direkt upp till 4000kr.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-02-22 16:27

Jag har använt Linksys RV082 med 20-30 användare utan problem under flera år. Nu har den bytt namn till Cisco RV082, ca 3000 kr.

http://www.dustin.se/pd_5010077261.aspx

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-22 16:37

Rekommenderar en Cisco ASA 5505, de är riktigt trevliga och enkla att konfigurera för att vara cisco. Du kan använda ett grafiskt verktyg dvs för att styra dem.

Men mer konsumentprodukter som Dlinks 655 och 855 fungerar riktigt bra de med när det kommer till prestanda för mindre miljöer.

Snapgear SG560 utan tvekan. Grymt stabil och driftsäker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-28 14:39

Jag valde att gå med RV082. Nu undrar jag om någon vet hur man:
1. Tar reda på vilken hårdvaruversion man har.
2. Hur man vet vilken firmware som är max på respektive.

Ciscos hemsida är otroligt dålig på den här informationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-28 16:04
Ursprungligen av acke:

Jag valde att gå med RV082. Nu undrar jag om någon vet hur man:
1. Tar reda på vilken hårdvaruversion man har.
2. Hur man vet vilken firmware som är max på respektive.

Ciscos hemsida är otroligt dålig på den här informationen.

Download Software - Cisco Systems

Verkar som den senaste versionen är för alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-06 12:25
Ursprungligen av zappee:

Download Software - Cisco Systems

Verkar som den senaste versionen är för alla.

Jag kollade med supporten. Den senaste för rev 1 är 2.0.2.01. MEN den uppgraderingen gör routern seg, riktigt seg när det kommer till surfning. Den senaste är för senaste revisionen bara.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-06 12:52
Ursprungligen av acke:

Jag kollade med supporten. Den senaste för rev 1 är 2.0.2.01. MEN den uppgraderingen gör routern seg, riktigt seg när det kommer till surfning. Den senaste är för senaste revisionen bara.

...och vad säger supporten på den felrapporten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-10 16:56
Ursprungligen av frazze:

...och vad säger supporten på den felrapporten?

Inget, de slingrar sig och säger att de ska återkomma. Katastrofbugg som jag inte är ensam om.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-01-06 16:37

Jag hade en budget variant av en D-Link router, kostade 600 kr, kommer inte ihåg vad den heter då jag har skänkt bort den, men den funkade utan problem, bytte ut den pga att den inte klarade av att streama HD material till PS3an.

Köpte då en Belkin 4G router som klarade av att streama HD material, måste säga att den här routern var den sämsta skiten jag har varit med om, jag har en 8 - 10 enheter hemma som är anslutna till routern, men den tappade kontakten hela tiden med alla mina enheter, ibland kunde den fungera en hel dag utan problem, för att nästa dag tappa kontakten var 15e minut. Provade allt möjligt men fick inte den att fungera som den ska, var i kontakt med Belkin och enligt dom så hade jag fått ett måndagsexemplar.. Kan notera att min kusin köpte en likadan samtidigt som mig, och han hade samma problem.

Till slut så köpte jag en Airport Express, den är i samma prisklass som Belkin 4G och jag grämer mig fortfarande över att jag slängde mina pengar på Belkin i första taget.. Nu kommer ju detta låta partiskt, det är ju trots allt ett Apple forum, men min Airport Express är den stabilaste routern jag har ägt, smidigt att uppdatera mjukvaran på, lätt att navigera och ställa in olika inställningar, och det viktigaste, inga utav mina enheter tappar kontakten med den.. Jag skulle varmt rekommendera denna router!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-10 17:02
Ursprungligen av Hoya:

...men min Airport Express är den stabilaste routern jag har ägt, smidigt att uppdatera mjukvaran på, lätt att navigera och ställa in olika inställningar, och det viktigaste, inga utav mina enheter tappar kontakten med den.. Jag skulle varmt rekommendera denna router!

Jag har lite blandade erfarenheter. Bra om man inte är för många. Bra räckvidd och administration. Dåligt att använda den routerfunktioner. Då tycker jag inte den pallar trycket. Kan blivit bättre med senare revisioner. Nu pratar du om Express och jag om Extreme men det spelar ju ingen roll i just det här fallet.

Har alltid kört med D-link - ägt ett gäng senaste 10 åren (uppdaterar efter speedbumps). Min DIR-655 har gått nu sedan modellen kom (5 år? 3 år?). Har aldrig haft problem med routrar och jag har en hel del avancerade forwarding etc inställda. WiFi-delen är fet - min iPhone är fortfarande uphhookad mot routern efter att ha promenerat nästan ett kvarter bort i stenstaden :-D. Kanske FÖR bra.

Ursprungligen av Zimmerman:

Har alltid kört med D-link - ägt ett gäng senaste 10 åren (uppdaterar efter speedbumps). Min DIR-655 har gått nu sedan modellen kom (5 år? 3 år?). Har aldrig haft problem med routrar och jag har en hel del avancerade forwarding etc inställda. WiFi-delen är fet - min iPhone är fortfarande uphhookad mot routern efter att ha promenerat nästan ett kvarter bort i stenstaden :-D. Kanske FÖR bra.

Kör fortfarande med DIR-655 jag med, haft den sen den kom ut, 5 år nu. Bästa routern jag någonsin använt privat (har använt många innan denna, från Netgear bl.a.).
Fungerar ypperligt med många avancerade inställningar, DMZ, ett gäng port forwards, VPN m.m.

Tappar aldrig uppkoppling, har 2 datorer som kör ethernet direkt mot routern och på en switch kopplad till routern har jag PS3, Xbox 360 och en Boxee Box.
trådlöst 2 x iPad samt 2 x iPhone.

Det bara funkar.

Behöver man gigabit hastigheter så behöver man något snabbare, men jag som "endast" har 100mbit kan maxa min lina med DIR-655 utan problem.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-01-11 00:03

Efter att ha avverkat ett antal routrar hemma så har jag nog slutligen hittat en som klarar av lite prestanda.
Bra trådlöst och kan belasta den rejält.
WNR3500L

1
Bevaka tråden